Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Soving i barnehagen

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-12, 22:15   #21
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Soving i barnehagen

Jeg ønsker at de fleste skal kunne velge selv, men ser at det flere steder er vanskelig.
Vi har hatt tilsyn, og i vår kommune er det kommet nye vedtekter og retningslinjer når det gjelder barn og soving.
Alle skal ha mulighet for å sove inne pga vind og kulde, ingen vogner skal være inne pga brannforskrifter og smuss og skitt.

Det skal tas hensyn til barns sikkerhet og helse. Det skal tilrettelegges ergonomisk riktig for de ansatte, og, og, og.

Gammel 03-01-12, 13:04   #22
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Jeg snakket med de idag og fikk beskjed om at det var jeg som bestemte. Så jeg sa at jeg ikke hadde fått tatt ordentlig stilling til dette, men foreløpig ønsket at han sov ute i vognen, men at jeg kunne ta den med frem og tilbake og at den kunne stå ute hele tiden. Da ser jeg ikke problemet med at han sover ute faktisk. Jeg sa også at den ikke trengte stå under tak og at regntrekket lå klart om han trengte det.
Dette med ryggproblemer etc ser jeg ikke på som problem og heller er et problem som skapes av de ansatte og at disse i såfall burde finne seg noe annet om de ikke klarer legge 3 barn i en vogn for så å ta de ut igjen... Ganske hard der, men tenk på de som jobber i helsevesenet. Skal de eldre ligge til sengs hele dagen for å skåne ryggen til pleiepersonellet?

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 13:13   #23
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stjerneskuddet, her.

Ganske hard der, men tenk på de som jobber i helsevesenet. Skal de eldre ligge til sengs hele dagen for å skåne ryggen til pleiepersonellet?

Vel, i helsevesenet har de senger som kan heves og senkes, samt seler til å løfte pasienter inn og ut av sengene om nødvendig.

Akkurat som at de i barnehagen finner soveløsninger som også er tilrettelagt for å ikke gi de ansatte slitasjeskader.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 13:28   #24
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vel, i helsevesenet har de senger som kan heves og senkes, samt seler til å løfte pasienter inn og ut av sengene om nødvendig.

Akkurat som at de i barnehagen finner soveløsninger som også er tilrettelagt for å ikke gi de ansatte slitasjeskader.

I mitt tilfelle var det ikke slitasjeskader som gjorde at de "måtte" ligge inne, bare så det er sagt. Det er dessuten ytterst få tilfeller man bruker heis for å løfte eldre ut og inn av senger, på toalett etc. Flere ganger i løpet av en vakt. Erfaring taler. Men ja sengene kan heves, omtrent til kombivognhøyde Men der løfter man minst 50 kg, stort sett 70kg, et barn på småbarnsavdeling veier gjennomsnittlig 15kg og skal inn og ut av vognen en gang?? Men selvfølgelig må de bæres på, løftes på etc. Det bør man da være fullt klar over når man går inn i et slikt yrke? Sitte på gulvet må man store deler av dagen også... Tenker at tilrettelegging da får foregå internt i steden for at rutiner skal endres for barna. Jeg betaler for en tjeneste og er jeg ikke enig i endringen og kan beholde den slik jeg vil uten problemer for de ansatte ser jeg ingen grunn til å gjøre noe jeg ikke er komfortabel med.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 14:35   #25
Tuddelu
I farta ...

Tuddelu sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

I "vår" barnehage ønsker de at ungene skal sove inne rett og slett fordi det er mye mindre belastende for de ansatte. De slipper å kle på og av yttertøy, samt at de slipper å løfte ungene opp i vognen og deretter ut av vognen.

Dette er bakgrunnen for at de største på småbarnsavdelingen sover inne på madrass i Lillemors barnehage også. Jeg synes det er en helt legitim grunn og synes det er å være litt vrang om man ikke er villig til å gi denne ordningen en sjanse, med mindre det er medisinske grunner til det, selvfølgelig. Jeg trodde ikke det ville funke den gangen Snuppa var liten, men det gikk jo greit og jeg var overbevist da mellomste skulle gjennom samme opplegg. Det gikk like greit og jeg regnet med at det ville funke alldeles utmerket med minstemor også, men den gang ei.

Lillemor er ekstremt opptatt av å ha voksenkontakt når hun våkner andre steder enn i vogna (gjelder også hjemme) og blir hysterisk om ikke det ligger en voksen ved siden av henne når hun slår opp øynene. Hun er dessuten umulig å legge så tidlig som de fleste andre ungene legges. Så med Lillemor valgte personalet selv å legge henne ute i vogn, noe seinere enn de andre. Noen ganger sovner hun og andre ganger bare hviler hun. Det hele funker finfint! Poenget mitt er at jeg synes man, inntil det motsatte er bevist, skal ha tillitt til at barnehagepersonalet finner en OK løsning for alle parter. Særavtaler synes jeg ikke man skal forvente uten at det er en speisell grunn til det.

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 14:37   #26
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stjerneskuddet, her.

Jeg betaler for en tjeneste og er jeg ikke enig i endringen og kan beholde den slik jeg vil uten problemer for de ansatte ser jeg ingen grunn til å gjøre noe jeg ikke er komfortabel med.

Nei, selvfølgelig ikke. Min argumentasjon gikk selvsagt ut på når det eventuelt var et problem for de ansatte av ulike årsaker.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 23:32   #27
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg syns også det er "best" for barnet å sove ute i lun vogn og deilig pose.
Mine barn var heldige og fikk gjøre dette i barnehagen til de var henholdsvis 3 og 3 1/2 år.

Har jobbet i småbarnsavdeling, og det var belastende for ryggen å løfte 8-9 småbarn oppi vognene deres med forskjellige poser og seler som ikke passet eller vogner som ikke var klargjort for soving. I tillegg skulle barna kles på litt. Noen løser det med at barnet går selv oppi vogna ved hjelp av en slags krakk, men det er ikke like lett når barnet skal oppi en trang pose...

De som lå inne, hvilte på en fast madrass og med sitt faste pledd evt pute (vi hadde et slags madrasskap med plass til 10 madrasser og navn på hver hylle og teppet over). Vi skiftet på madrasstrekket (stretchlaken) og pledd med jevne mellomrom. Det var imidlertid ofte krevende å være én voksen som skulle få 8 barn til å ligge stille på madrasser uten å forstyrre de andre.
Så jeg foretrakk at de lå ute i vogn, men i det lange løp sliter det på personalets rygger.

Plassmangel ute der vognene står er jo en annen viktig faktor.
Det er fint at dere kunne møtes litt på halvveien, at du "hjelper" litt til med å ta med vogna hjem og sier det er ok at han ikke sover under tak.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:41.