Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å lagre mat på benken

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Korleis handterer du matrester?
Det meste står framme. 2 1,32%
Det meste står framme, men blir satt kaldt før leggetid 5 3,29%
Er nøye på enkelte matvarer, men andre varer kan stå framme til leggetid 12 7,89%
Set det meste i kjøleskapet etter nokre timar 8 5,26%
Set det meste i kjøleskapet etter nokre timar, men ikkje tørre kaker, boller el.l. 54 35,53%
Ryddar raskt opp etter måltid og set alt i kjøleskapet, unntatt tørre kaker, boller el.l 63 41,45%
Set alt i kjøleskapet umiddelbart! 5 3,29%
Alt i kjøleskapet, alltid, brød inkludert! 3 1,97%
Deltakere: 152. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-12, 22:10   #21
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å lagre mat på benken

Mat som har vært varm, vert kjølt ned og satt i kjøleskap/ fryser. "Tørre kaker" kan stå på benken, men kaker med ost/krem går i kjøleskapet. Her er det kun nugatti og panøttsmør som står i skapet etter opning, mens alt anna hamner i kjøleskapet.

Hos mor mi har eg slutta å eta for lenge siden for å sei det sånn. Det gjeld også maten i kjøleskapet.

Gammel 05-01-12, 22:12   #22
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke bra å sette varm mat inn i kjøleskapet, da stiger temperaturen der inne og det er ikke bra for resten av maten.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 22:16   #23
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Alt som skal oppbevares kaldt går i kjøleskapet så fort det er noenlunde nedkjølt. Tørrvarer lagres i dertil egnede beholdere i skuff/evt. på benken.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 22:23   #24
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Rart du nevner dette nå, jeg leste akkurat dette.

Sitat:

I dag vet alle i restaurantbransjen at ris og pasta ikke må lagres ved romtemperatur utover noen timer.

Men det er mange forbrukere som ikke er klar over faren ved lagring utenfor kjøleskapet.

Mange har nok spist pizzarestene fra i går, som de ikke orket å lagre i kjøleskapet over natten.

Men pass på!

Slike matvarer kan nemlig gjøre deg syk, og i verste fall gi leversvikt. Det er påvist flere dødsfall verden rundt.

Her står maten fremme til den er avkjølt, men så går den i kjøleskapet.

Dog har jeg utallige ganger i yngre dager hatt glede av å spise pizzarester til frokost, som har stått på stekebrettet oppå komfyren over natten.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 22:27   #25
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ris-bakterien:
http://www.kk.no/862336/sett-kokt-ri...eskapet-straks

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 22:27   #26
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Her settes alle middagsrester i kjøleskapet så fort de er litt nedkjølt, og så eventuelt videre til fryseren hvis de skal det. Setter det heller inn litt for varmt enn å vente veldig lenge, mener å ha lært at det er lurt. Å la det stå fremme til neste dag er uaktuelt. Tørrvarer har sin egen plass, brød ligger i pose på kjøkkenbenken.

Lurt for maten som er varm, men ikke for kjøleskapet eller fryseren og det som er inni der!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 22:29   #27
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Jeg svarte at jeg stort sett setter alt inn i kjøleskapet raskt, men det har nok hendt at det har blitt stående noe lenger.

Svigerforeldrene mine er rå på å la ting stå på benken. Heldigvis er det ikke så ofte det serveres dagen etter da, men av en eller annen grunn så skal det liksom i en boks for oppbevaring for så å kastes to dager senere.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 22:34   #28
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Dog har jeg utallige ganger i yngre dager hatt glede av å spise pizzarester til frokost, som har stått på stekebrettet oppå komfyren over natten.

Den gleden har jeg fremdeles.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 22:37   #29
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Har vi samme svigerforeldre?

Gammel 05-01-12, 22:54   #30
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Her avkjøles det, og settes kaldt. Enten i kjøleskapet, eller på boden nå på vinteren. Der er det like kaldt eller kaldere enn i kjøleskapet.

Jeg spiser ikke mat som har stått på benken over natten.

Jeg er dog oppvokst med foreldre som lot det stå på benken over natten for så å varme opp igjen. :ugg:

Gammel 05-01-12, 23:01   #31
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det aller meste settes rett i kjøleskapet.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 23:07   #32
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Ja, det med dressingar og sausar har eg ofte krangla med mannen om. Han meiner at alt som er sterkt tåler alt, for det dreper bakteriar. Eg har absolutt ingen tru på slikt.

Det er bare tull ja mener jeg. Jeg har jobbet på pizzaresturant og f.eks pizzasaus får utrolig fort mugg på seg selv om det står i kjøleskap med plastfolie over.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 23:30   #33
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Det er bare tull ja mener jeg. Jeg har jobbet på pizzaresturant og f.eks pizzasaus får utrolig fort mugg på seg selv om det står i kjøleskap med plastfolie over.

Muggsporene kan komme fra skjea som øste opp i bollen eller selve bollen. Dersom pizzasausen fortsatt er i kaserollen med lokk på og det ikke er puttet noe oppi bør det gå lenger tid før det mugner. Ikke at jeg hadde satt det på benken uansett, altså.

Gammel 05-01-12, 23:32   #34
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det avkjøles og settes i kjøleskap.
I teorien.
i praksis står det gjerne på benken til leggetid, og kastes. Om det ikke er bevisste mengder "laget til to dager" og sånn da, men smårester som "kunne jo vært godt til lunsj, men ble glemt på benken".

Gammel 05-01-12, 23:35   #35
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Lurt for maten som er varm, men ikke for kjøleskapet eller fryseren og det som er inni der!

Joa, men jeg setter det som sagt ikke inn før det er noenlunde avkjølt. Det blir det jo veldig fort når vi er ferdige med å spise. Så "litt for varmt" betyr bare at det ikke er helt kaldt, ikke at det er kokvarmt. Er det greit da?

Gammel 05-01-12, 23:40   #36
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Maten spises ikke dagen etter her i huset nei. Men hos svigers er det vanlig ja. Og mannen min er sånn ang ketshup og diverse at han gjerne setter det i skapet. Dvs ikke nå lenger, men da vi møttes.

Syns det er ekkelt å spise ting som har stått fremme, og tenker spesielt på det i forhold til snuppa.

Gammel 05-01-12, 23:46   #37
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Den gleden har jeg fremdeles.

Jeg hadde nok spist pizzarestene fortsatt, om de sto der. Men jeg har en mann som er litt mer nøye på å sette mat kjølig. (Det var han som sendte meg lenken.) Heldigvis er jeg glad i kjøleskapskald pizza dagen etter/derpå også.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 23:51   #38
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg set aldri varm mat rett i kjøleskapet. Som regel er det passe kaldt når lillesøster er ferdig å spise, ho er utrulig treg ved bordet. Ellers har eg det i boks og kjøler det ned i kaldt vatn. Varm mat i kjøleskapet er ikkje bra.

Gammel 06-01-12, 00:00   #39
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Jeg hadde nok spist pizzarestene fortsatt, om de sto der. Men jeg har en mann som er litt mer nøye på å sette mat kjølig. (Det var han som sendte meg lenken.) Heldigvis er jeg glad i kjøleskapskald pizza dagen etter/derpå også.

Kjøleskapskald, hjemmelaget pizza er faktisk nesten enda bedre. Men det hender at man, ehem, glemmer ting.

For ordens skyld får jeg vel opplyse om at ting som glemmes ikke serveres til andre enn meg selv noensinne, og at jeg vant til hjemmefra at absolutt alt settes i kjøleskap eller fryser etter avkjøling, inkludert langpannekake. Dessverre er jeg en gris og kan fremdeles finne på å smake på gjenglemt pastasaus og alt mulig rart dagen derpå, bare for å teste. Jeg har aldri blitt syk da, og det blir som sagt aldri servert som ny, oppvarmet middag. Jeg har ørten plastbokser i skapet som jeg (som regel) oppbevarer rester i.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 00:20   #40
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvis mat skal gjemmes til dagen etter, har jeg rett over i plastbokser som står og avkjøler seg på kjøkkenbenken til det er kaldt. Så har jeg på lokk og setter i kjøleskap. En sjelden gang, har det blitt glemt mat på benken til morgen etter, men da kaster jeg den, uten unntak. Rester har dog en tendens til å bli stående et par-tre dager i kjøleskapet, så da blir den kastet allikevel.

(men det er ikke så ofte vi har nok rester til middag dagen etter, da jeg etterhvert har blitt ganske flink til å lage noenlunde passe mye mat, så det lille som er igjen, går ofte rett i søpla).

Kaker oppbevares også i kjøleskap. Og nå, endelig ketchupen, etter å ha overbevist mannen om at åpnet ketchupflaske skal i kjøleskapet. Før kunne jeg ofte finne kechupen i skapet når han hadde ryddet. Han mente jo at flaska ikke står kjølig i butikken, så da trengte den ikke det hjemme heller.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:44.