Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spillavhengighet og diagnose

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-12, 00:07   #21
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spillavhengighet og diagnose

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Høh? Har ikke lest alle svarene, men kjenner jeg ble provosert over spørmålet.

Hvilket spørsmål ble du provosert over og hvorfor?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 00:51   #22
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Og hva skal man egentlig med en diagnose? Man er jo uansett helt unike individer med sine helt unike problemer, og den behandlingen som funker på en deprimert trenger ikke å fungere like godt for andre. Jeg er litt i mot voldsom diagnosesetting kjenner jeg, det har en del praktiske fordeler, men jeg heller til at vi i størst mulig grad må tilstrebe individuell behandling av alle, uavhengig av diagnose.

Det gjør man jo uansett. Det er ikke slik at alle deprimerte eller alle med angst får samme behandling. Behandling tilpasses alltid individet og ulike psykologer/psykiatere har også preferanser innen behandlingsmåter (f.eks. kognitiv atferdsterapi vs dynamisk terapi).

Det er selvfølgelig uheldig at man med diagnoser blir plassert i bås slik annemede sier, men jeg tror dette er vanskelig å unngå og måten å bekjempe dette er i allefall ikke ved å slutte å diagnostisere syke. Da havner vi fort tilbake til tider hvor mennesker ble misforstått, sett rart på, behandlet som vanskelige osv fordi man ikke forstod dem og fordi det ikke var noe konkret som feilet dem. Pasienter selv blir gjerne ofte lettet når de får en diagnose, både ved fysiske og psykiske lidelser. Det er enklere å forholde seg til at man har diagnose X enn at man har symptomene A, B, C og D, plutselig ser man en sammenheng og en vei videre med tanke på behandling og et symptomfritt liv videre.
Og igjen kommer vi tilbake til dette med at situasjonen nå er slik at man faktisk må ha en diagnose for å få hjelp. Diagnoser er slik sett ikke en definisjon av deg som menneske (og det er vel nettopp dette man må fokusere på for å unngå å sette folk i bås), men et hjelpemiddel for deg og behandlerne og en måte å forstå sammenhengen mellom symptomene og årsaken til og behandlingen av sykdommen.

Gammel 27-01-12, 07:32   #23
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Apropos diagnoser..... Lo litt da jeg leste om at "tanorexi" var en ny diagnose..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 11:11   #24
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her er en interessant artikkel om diagnoser før, nå og i fremtiden. Litt lang, men veldig lettlest, basert på intervjuer (link til Tidsskrift for Norsk Psykologforening)

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 11:18   #25
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Hvilket spørsmål ble du provosert over og hvorfor?

"trenger vi flere diagnoser?"

Jeg sksl forklare hvorfor. Bare ikke akkurat nå. Det vil ta for lang tid.
Jeg reagerte også på at du snakker om spillavhrngighet som om det ikke allerede var en diagnose, så jeg fikk inntrykk av at det bare var å ta seg sammen , eller noe.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 12:30   #26
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

"trenger vi flere diagnoser?"

Jeg sksl forklare hvorfor. Bare ikke akkurat nå. Det vil ta for lang tid.
Jeg reagerte også på at du snakker om spillavhrngighet som om det ikke allerede var en diagnose, så jeg fikk inntrykk av at det bare var å ta seg sammen , eller noe.

Neineinei, jeg tror overhodet ikke at det bare er å ta seg sammen.

Og jeg er veldig takknemlig for alle svarene her, det hjelper på min egen tankegang.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:13.