Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kræsj med bil – hvem sitt ansvar?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-12, 23:58   #1
ILY
Multitasker

ILY sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
ILY er populærILY er populærILY er populærILY er populærILY er populær
Ulykkelig

Kræsj med bil – hvem sitt ansvar?

I dag da jeg skulle kjøre på butikken var jeg så uheldig å smelle rett inn i en annen bil.

Jeg kom kjørende ned en ganske så bratt og svingete bakke. Jeg hadde lav fart for vet at det i denne bakken er sykt glatt. På vei ut av den ene svingen ser jeg en bil som står med halve bilen og fronten i grøfta nederst i bakken i siste sving. Resten av bilen står med rumpa ut på min side av veibanen. Alt skjer så fort, men jeg rekker såvidt å tenke tanken på å legge meg over i motsatt kjørebane for å greie svingen og unngå å kjøre inn i den utkjørte bilen. I det jeg såvidt har rukket å tenke tanken kommer det en bil i mot og jeg skjønner fort at jeg ikke har noe valg. Jeg må fortsette i min kjørebane og sannsynligvis smelle inn i den utkjørte bilen. Jeg legger meg så langt mot midten av veien som mulig for å prøve å minimere smellet med den utkjørte bilen. Men fy F hvor det smalt! Jeg kjører litt frem for å få parkert ved en busslomme sånn at jeg ikke står i veien for andre biler. Skjelven stopper jeg bilen og går ut for å se på bilene, skrive ned reg.nr på den utkjørte bilen og legge igjen en lapp med mitt tlf.nr og ring meg så fort som mulig.

På min bil er høyre baklykt helt knust og skjermen bak har sprukket opp og fått seg en stor og stygg bulk. Den andre bilen fikk en liten bit av venstre baklykt knust og noen riper i lakken. Jeg fikk litt sleng med hodet og nakken. Det føltes litt ubehagelig der og da, men føles ok nå. Litt "stiv", men det kan jo være for at jeg har vært anspent i hele dag.

Jeg setter meg tilbake i bilen, snur og kjører hjem. Samboeren min leter opp eieren ved hjelp av reg.nr og prøver å ringe. Men vedkommende tar ikke tlf. Han ringer så til NAF for å si i fra om at det står en bil halvveis ut i veibanen og at denne bør bli hentet så fort som mulig før det skjer flere ulykker.
Ca. en time etter mitt kræsj drar min kjære på jobb, da har NAF bilen akkurat kommet på stedet for å kjøre bort bilen. Og en halvtime etter det igjen ringer eieren av bilen.

Han er lei seg og beklager at bilen sto i veien. Han hadde kjørt rett ut i grøften og sto bom fast på vei til jobb. Han hadde ingen varseltrekant liggende i bilen som han kunne sette opp. Han hadde ingen sjanse til å komme seg opp hverken av egen hjelp eller ved hjelp av folk som dyttet. Og valgte derfor å gå fra bilen og ta bussen på jobb. Han er tidlig ferdig på jobb i morgen og vi avtalte å møtes i morgen ettermiddag i forhold til skriving av skademelding og forsikring.

Det jeg lurer litt på er hvem sitt ansvar er egentlig dette? Må jeg forberede meg på at dette kan bli dyrt, og at det er jeg som må ta dette på forsikringen min? Eller er dette ene og alene hans skyld? Ingen varseltrekant og fragått bil som står med rumpa ut i veibanen?
Jeg føler virkelig ikke at dette er min skyld! Hadde jeg valgt å kjøre over i motsatt kjørebane hadde jeg smelt rett i fronten på den møtende bilen og det kunne jo virkelig blitt ille.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:08.