Sv: Kræsj med bil- hvem sitt ansvar?
Dere sier dessverre det jeg frykter. At det er min "feil". Vi får se hvordan det går i morgen. Er fullt klar over dette med at man skal kunne stoppe ved mulige hindringer. Men grunnen til at jeg er litt usikker i dette tilfellet er at det ikke var satt opp varseltrekant og at bilen var gått i fra. Det gikk litt fort da jeg skrev HI så skjønner at dere lurer på hvordan det kunne bli skader bak.
Vanskelig å forklare skrivende men dette er altså da en bratt bakke med mye svinger og det er såpeglatt i disse svingene. Veien gruses, men grusen vil aldri ligge i svingene. Så det er alltid glatt. Det er faktisk utforkjøringer her flere ganger i uka. Vi kjører ofte denne strekningen flere ganger om dagen og vet hvordan man må kjøre og kjører etter forholdene ved å ha lav fart. Jeg kom ut av en sving og fra den svingen og ned til neste sving (hvor denne bilen sto) er det bare noen få meter og bratt. Alt skjedde i løpet av noen sekunder, jeg ser bilen som står der, ser bilen i motsatt kjørebane komme rundt svingen på vei opp og skjønner at det ikke er noen mulighet å bruke deler av motsatt kjørebane for å kjøre forbi den utkjørte bilen. Jeg begynte selvsagt å bremse da jeg så bilen, men istedenfor å få stoppet bilen begynte jeg å skli. Jeg kjørte så langt jeg kunne mot midten av veien for å begrense sammenstøtet. Men klarte ikke å stoppe og bilen skled med bakenden i bakenden på den stående bilen. Bilen som kom i mot stoppet og han er vitne til at jeg ikke hadde høy fart og til hva som skjedde. Og ja selvsagt så er jeg glad for at det ikke var en mor med barn jeg kjørte på! Jeg tar det på min kappe at jeg ikke fikk stoppet siden min bil var i fart mens den andre var i ro. Men det føles så feil om jeg må ta hele ansvaret når jeg mener eieren av den andre bilen var uansvarlig ved at han ikke hadde satt opp varseltrekant og faktisk gikk i fra bilen. Nå er jeg jo glad for at han ikke sto der, og at det var han jeg meiet ned. Naboen min kom kjørende like etterpå og hadde akkurat samme problem. Men han hadde ingen møtende bil og fikk brukt motsatt kjørebane til å kjøre forbi bilen.
Det er så vanskelig å forklare skrivende så mulig dette bare ble rot. Skriver også på iPhonen så beklager om det dukker opp noen skriveleifer her og der.