|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Om det å bruke mye penger på reiseJeg er veldig glad i å reise, men hadde ille reist så langt bort med en så liten baby. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
|
Sv: Om det å bruke mye penger på reise
Hvorfor ikke? Er det pga lite søvn, din egen form eller andre ting? Jeg er også litt usikker her nemlig, men vet ikke helt hvorfor. Vi reiste til Portugal da junior var fire mnd. Det er jo ikke så langt og var borte i bare ti dager, men det var veldig lettvint. Han sov jo i vogna si og vi spiste ute etter han hadde sovnet på kvelden. (hadde han bare i vogna). Tenker flyturen blir verst for han på snart fem sånn egentlig. Babyen spiser jo og sover stort sett. Må presisere at det ikke er aktuelt å dra noen steder hvis vi får en baby som skriker mye på nettene, sliter med kolikk osv. Da blir det ikke hyggelig eller avslappende for noen av oss. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Sv: Om det å bruke mye penger på reiseHvor enkelt det er med baby vet man aldri før barnet er der og man vet heller ikke da hva som kan skje uka etter. De første månedene kan være veldig uforutsigbare. Med minsten kunne vi ha reist siden han var passe rolig og sov en del. Det som ville skapt litt trøbbel var at han ikke gikk opp i vekt og da var det godt å ha helsestasjon og fastlege i nærheten. Med de to andre ville det vært fullstendig galskap å reise før de var mye eldre. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
Sv: Om det å bruke mye penger på reiseVi opplevde at toern etter tre måneder med kolikk begynte å få eksem og var ganske dårlig i formen. Det var ganske krevende å forholde seg til også med et søsken som skulle tilpasse seg ny situasjon (det er lettere med ett barn). Det var veldig godt å være hjemme da. Da tredje ble født var han frisk og rolig, men gikk som sagt ikke opp i vekt. Det var godt å bruke de første 4-5mnd til å bli vant til å være en familie på fem. Da han var 7mnd reiste vi faktisk på ferie og det gikk bra. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om det å bruke mye penger på reiseOm du risikerer å måtte sette deg i gjeld for å reise, f.eks. fordi bufferen blir for skral og noe skjer underveis, så ville jeg ikke ha gjort det. Men en reise må jo være en ekstremt bra motivasjon for å gå på "skattejakt" i eget forbruk? F.eks. reduserte vi husholdningsutgiftene med ca. 5000,- per måned ved å være sære. (Vi lå litt under SIFO-budsjettet fra før av). Måten vi gjorde dette på var å kombinere litt svenskehandel med ekstremhandling av tilbudsvarer når det var som billigst. F.eks. 10-kronerstilbud. Etter rimelig kort tid begynte vi jo å få et veldig bredt utvalg i matboden, kjøleskap og fryser. Den første uka... not so much.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
Sv: Om det å bruke mye penger på reiseTakk for innspill Kie. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
weird
Sv: Om det å bruke mye penger på reiseDet høres ut som en god plan, ja. Jeg har jo holdt på med slikt av litt andre grunner (opprydning i økonomien), men det er gøy når det begynner å gå sport i det. (Noe som minner meg om at det er på tide å stramme inn litt igjen.)
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#8 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Om det å bruke mye penger på reiseJeg synes absolutt dere skal reise. Vi har valgt å bruke en god del penger på reising, og det har vært verdt hver eneste krone. Selvsagt må vi spare i forkant, men det er morsommere og mer motiverende å spare til reise enn til alt det kjedelige. Drenering og ny sikringsboks er for eksempel kjempekjedelig. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: Om det å bruke mye penger på reiseVi snakket om dette igår og vi ble enige om at dersom vi hadde femti tusen på bufferkonto og nok penger til reise/opphold på feriekonto så kan vi reise. Jeg har nå satt 30 000 på hver av dem så det er jo overkommelig. Mannen har en egen konto til feriested fordi det er hans og særeie. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
weird
Sv: Om det å bruke mye penger på reiseSå bra!
|
|
|
|
|
#11 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Om det å bruke mye penger på reiseVi har akkurat vært i NZ i vinter. Vår tur kom på ca 90 000 hvorav flybiletter ca 40 000. Vi er 4 stk. Flyturen gikk veldig greit for vår 5 åring. Vi hadde med DS og iPad og så gjorde inflight entertainment systemet resten.
|
|
|
|
#12 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Hvor lenge var dere borte, og hvor stor del av budsjettet tok overnattingene? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
|
Sv: Om det å bruke mye penger på reiseJeg synes flyturen er tung jeg altså selv når jeg reiser alene, men det går jo helt greit. Har jo flydd strekningen fire ganger t/r før så vet jo iallefall hvor slitsomt det er. Jeg synes ikke det er så dyrt land å feriere i egentlig. Billigere enn de aller fleste stedene jeg har reist i Europa. Men mye penger blir det jo uansett.Om vi drar dit så kommer vi ikke til å reise så mye rundt eller ha leiebil hele tiden. Kommer til å være mest i Auckland-området. Mest for å besøke venner, henge i parken/stranda, grille på sommerkveldene i februar.... |
|
|
|
|
|
#14 |
|
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om det å bruke mye penger på reiseJeg blir litt misunnelig hver gang jeg ser denne tråden.
|
|
|
#15 |
|
|
Jeg er litt usikker på det der med stop over jeg altså. Jeg har gjort begge deler og følte egentlig at de to dagene i Singapore bare gjorde reisen lenger. At det er lik greit å bare komme frem pga tidsforskjeller og lignende. Jeg tror jeg og mannen brukte 70 000 den mnd vi var der, men da reiste vi rundt hele tiden, spiste all maten ute omtrent og hadde leiebil hele tiden. Reiste på begge øyene. Skal få venner og bekjente til å være obs med tanke på leilighet i Auckland. Denne gangen blir det heller ikke penger brukt på rafting og den type opplevelser. Jeg tror faktisk at vi kommer langt med 70 000 selv om vi nå reiser med barn. I Auckland vet jeg jo hvor det lønner seg å kjøpe mat, kjenner kollektivsystemet osv. Det gjør det lettere. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Kleintje I + II
Grunnet tidsmangel og at barna skulle være med så ble det kun nordøya vi besøkte.
|
|
|
|
#17 |
|
Kleintje I + II
Sv: Om det å bruke mye penger på reiseVi var borte i 2,5 uke. Overnattingene kom på 150 til 230 NZD per natt for oss fire. Omregnet til NOK ca 750 til 1200 per natt. Da har man tekjøkken, bad, og to dobbeltsenger. Vi valgte steder med bassenger og spa bad for barnas del. Så det er mulig å lage all maten selv.
|
|
|
|
#18 |
|
weird
Sv: Om det å bruke mye penger på reiseJa. Og om kolikk eller noe annet skulle forskyve planene kan det jo hende pengene kommer godt med til andre ting et utslitt foreldrepar har glede av.
|
|
|
|
|
#19 |
|
Kleintje I + II
Sv: Om det å bruke mye penger på reiseSom sagt gikk selve reisen veldig greit for barna våre. Enig i at NZ er like trygt om ikke tryggere å reise i enn Europa.
|
|
|
|
#20 |
|
|
Sv: Om det å bruke mye penger på reiseTenkte jeg skulle oppdatere denne tråden jeg. Vi har slått fra oss NZ som reisemål dessverre. Litt pga prisen og litt pga reisetid og jetlag. Vi vet ikke enda hvor mye ulønnet permisjon som må til når vi kommer til høsten så vi tenker det er greit å ha litt penger å gå på. |
|
|
|
![]() |
|
|