|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsJeg synes ikke det er så rart at de ikke har lyst til å delta på det altså. Uavhengig av hvor mange andre som får tildelt oppgaver.
|
|
|
#2 |
|
maler
|
Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsOg når man har med samvittighetsgrunner å gjøre er det i grunnen ganske innlysende at man ikke vil delta på forberedelsene til en feiring man ikke vil være med på. Bytt ut 17. mai med gudstjeneste, så ser du det ganske klart.
|
|
|
#3 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsats
Nemlig. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsHos oss ligger mye av jobben på 6 trinn, og dit går mye av overskuddet til leirskole. Jeg synes ikke det er rimelig å ikke bidra og la andre dra det lasset. Det er måter å bidra på uten å være med på feiringen. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsMen altså, religiøse grunner og 17. mai? Kva tid vart 17. mai ein religiøs dag? :forvirra:
|
|
|
#6 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Det er det jo ikke, men Jehovas vitner er vel imot dagen. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bedreviter
|
Religiøse grunner til å ikke feire 17. mai, var det vel snakk om. Ikke religiøs feiring av 17. mai. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Librocubicularist
|
For Jehovas Vitner er det å feire noko anna enn Gud, avgudsdyrkelse. Det er derfor dei heller ikkje deltek i bursdagsfeiring. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsJeg tenker at det å bidra i sånne sammenhenger er en del av det å ha barn. Om man ikke kan/vil være med på selve arrangementet, er det sikkert mulig å levere en kake/fruktkurv e.l. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
Jeg ser at mange har forståelse for fritak fra forberedelser til et arrangement man selv ikke vil delta på. Jeg ser den. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Librocubicularist
|
Fordi det også er å delta i feiringa av noko anna enn Gud. Det er ikkje betre å førebu eit arrangement som er avgudsdyrkelse, enn å delta i det. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bedreviter
|
Jeg synes Katta illustrerte det bra lenger opp: hva om det hadde vært et arrangement i regi av kirken/synagogen/Vigrid/Ottar (eventuelt stryk og sett inn det som måtte provosere mest). Ville det fortsatt være opplagt at man skulle delta på forberedelsene? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Jehovas Vitner feirer ikke 17. mai. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsAkkurat i år skulle jeg pnske det var mulig å tvinge foreldre til å stille på 17.arr på skolen. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsOg sånn for å svare på HI så tror jeg det er helt vanlig at foreldre ikke deltar og jeg er litt usikker på om jeg synes det er greit all den tid det hos oss er snakk om kun 5.klasse som har ansvar, og man har visst om dette siden 1.klasse. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
can-jur
|
Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsDet er vel med 17 mai som med alle andre ting som krever frivillig insats i nærmiljøet.
|
|
|
|
#18 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsJeg syns det er superegoistisk å ikke bidra til 17. mai-arrangementet det året det er "din tur". De fleste har ikke mer enn to-tre barn, så det ryker to-tre 17. maier for de fleste. (På mindre steder er det kanskje sånn at hele bygda bidrar til 17. mai uansett hvilken klasse barnet går i, men på større steder er det vanlig at 4. eller 5. trinn arrangerer) Helt klart - noen har gode grunner for å ikke kunne være med på 17. mai - det må man respektere, men man kan da bidra i forkant? |
|
|
|
|
|
#19 |
|
flisespikker
|
Jeg kjenner flere i Oslo som har barn på skoler der det er tre klassetrinn som arrangerer - f.eks. 1., 3. og 5. klasse. Har man da to-tre barn som er skjevt fordelt i forhold til dette, risikerer man fort å måtte bidra hvert år i ganske mange år. Da skjønner jeg at man da kan bli temmelig lei (og så synes jeg jo også at da kan man ta til orde for et litt mindre omfattende arrangement, da).
|
|
|
#20 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsPå vår skole er det ett klassetrinn som står for 17.maifeiringen (7.klasse) og da må alle stille opp. Greit nok at kanskje alle ikke feirer 17. mai eller ikke er hjemme den dagen, men da må de stille opp på ting som må ordnes i forkant. Overskuddet av denne dagen går direkte til klassetrinnet, så det er en dugnad for klassen. Dvs. en må gjøre det ett år for hver unge. De som ikke er hjemme eller ikke feirer får ikke noe fritak for å stille opp, men må da gjøre ting på forhånd siden det er mye som må organiseres og ordnes. |
|
|
|
![]() |
|
|