|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenHvit spurte om jeg syntes at han burde få straff for det han hadde gjort. Jeg svarte ja, og da sa hun at hun var helt enig. Han burde i hvert fall få to måneder.
![]() |
#22 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenJeg har i dag fått sett gårsdagens supernytt med begge ungene, men heldigvis i to omganger. De hadde mye fokus på sikkerhet rundt ABB, og akkurat det var det som var viktig for Knerten. Nemlig at han ikke kan rømme. Det synes jeg de fikk forklart og klarte å skape litt trygghet.
![]() |
![]() |
#24 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenJeg er veldig glad for Supernytt kjenner jeg. Det er klart og greit og jeg likte også fokuset på at de passer veldig godt på, altså at han ikke er en trussel for noen lenger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
I mål
|
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenVi var også i utlandet 22. juli, og storebror kunne ikke lese. Vi pratet litt med ham om det, mest om Regjeringskvartalet siden min far faktisk stod rett ved den utblåste kantina og hadde mer flaks enn hva burde vært lov. Etterpå fortalte vi kort om Utøya, men han spurte ikke mye og vi gav ikke detaljer. Han virket ikke så interessert, og jeg ville ikke presse det på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenNiåringen min har en autismediagnose, og er derfor sosialt umoden. Vi var på ferie i tiden etter 22. juli, og snakket nesten ingenting med han om hva som hadde skjedd, men vi sensurerte ikke hva vi voksne snakket om. Han har selv aldri nevnt det som skjedde. I dag satte jeg derfor med vilje på nyhetene mens han fortsatt var våken, for å se om han reagerte, slik at det ville bli lettere å initiere en samtale rundt temaet. Og niåringen reagerte med en gang.
![]() |
#27 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenJeg har faktisk sendt mail til rektor på skolen nå i kveld og spurt hvorfor de ikke snakker om dette på skolen (som visstnok er anbefalt). Det er veldig mange elever i Osloskolen som ikke har foreldre de kan snakke med hjemme, og mange av de forstår ikke helt hvordan dette henger sammen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenJeg er ikke sikker på at alle barn får med seg mye av saken. Barn som ikke bruker internett ubevoktet, som ikke leser avisen og heller ikke ser nyheter på tv (annet enn Supernytt som er veldig begrenset) og som ikke har foreldre som snakker om det mens ungene er våkne. Disse barna har bare pratet fra elever på skolen, og kanskje noen ubetenksomme voksne. Det er ikke mye de får med seg. Og det synes jeg er helt greit.
![]() |
#29 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsaken
Mener du det virkelig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenUllmor, pratet fra andre elever og det man overhører kan være sterkt nok. Jeg syns det er utrolig naivt å gå ut i fra at de ikke vet så mye og bare la det være med det.
![]() |
#31 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenVi har allerede en gang gjort den feile antakelsen om at knerten ikke fikk med seg noe rundt dette. Vi trenger jo ikke gjøre det en gang til. Han har spurt mye om "bombemannen" kommer til å bombe igjen. Da er det greit å vise et tv-program rettet mot barn hvor politiet forsikrer om at vi har lite å frykte.
![]() |
![]() |
#32 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenVi ser supernytt med eldstemann. De to andre har ikke foreløpig gitt uttrykk for at de grubler på noe, men jeg skal prøve å fiske litt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ej ikke møjkets heije
|
Men heldigvis er det et klart mindretall som er villige til å gå til det skrittet han gjorde.
![]() |
![]() |
#35 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenUngene har hatt lite spørsmål om hvorfor han gjorde det, så vi har ikke forklart om fremmedfrykt, rasisme osv. Det burde vi kanskje gjøre. Begge ungene omgås jo barn med annen hudfarge. De ser jo bare på det som en utseendemessig forskjell, men det er kanskje greit å snart lære dem at det finnes folk som ikke ser så enkelt på saken?
![]() |
![]() |
#36 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenVi har forklart at han syns hvite mennesker er best, og de som er kristne. At det finnes mennesker som ikke liker de med annen hudfarge, eller de som er muslimer. Hiawata syns det er helt hårreisende og syns det er synd at de går glipp av så mange venner. Vi har også forklart om mennesker som syns gutter er best.
![]() |
#37 |
I mål
|
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenJeg har ikke sagt noe til storebror om hvorfor han gjorde det. Han har ikke vært interessert i det i det hele tatt, og jeg synes han er for liten til å påtvinge informasjon han ikke etterlyser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenJeg grudde meg til første gang jeg måtte forklare hva rasisme var (før denne saken). Det ble så utrolig tydelig hvor absurd det er, når man skulle prøve å sette ord på det. Og ungene ble veldig sjokkerte også, da de forstod hva jeg mente. Men jeg har snakket litt mer med eldste om det, og forklart at det jo ikke er så enkelt som at "noen ikke liker at folk er brune", men at det handler om frykt for det som er annerledes enn det man kjenner, ønske om at ting skal være likt og kjent, irritasjon over annerledes måter å gjøre ting på, og også, tidvis, blandet sammen med tildels relevant skepsis til kulturelle praksiser vi med god grunn ikke liker. Jeg har også prøvd å forklare ham at det er ganske vanlig å være skeptisk og til dels fordomsfull, og at det er noe man aktivt må jobbe mot, med seg selv og sine egne holdninger. Men den samtalen er vi ikke ferdige med, tror jeg.
![]() |
#39 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenDet var en fin vinkling, Polyanna. Vi har tatt den samme selv, men ikke kommet helt like langt i rasismens mange nyanser. Foreløpig har han fått svart/hvitt-versjonen.
![]() |
#40 |
ej ikke møjkets heije
|
Dette er jeg enig i. Vi har heller ikke snakket om hvorfor. Derimot har det kommet mye spørsmål knyttet til hva og muligheten for at det skjer igjen, og det har vi svart på.
![]() |
![]() |
|
|