|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenVi befant oss i utlandet den 22. juli og var borte i nesten 2 uker. Vi fortalte og forklarte for snuppa (da 6,5), men valgte å ikke fortelle noe til knerten (da 3,5 år). Det var en feil. Knerten fikk en reaksjon i ettertid. Han var veldig redd for "bombemannen" som han kalte ham.
![]() |
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenJeg vil tro Supernytt har noen gode vinklinger? De hadde det i tiden etter 22. juli i allefall. De lagde tre videoer som lå tilgjengelig på nettsidene til NRK, og i den ene snakket de blant annet om det med redsel.
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenSupernytt er et godt tips. Jeg skal sette den på opptak i noen dager fremover nå. (Iler inn på dekoder-appen min.)
![]() |
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenHer ligger det faktisk endel allerede som tar for seg litt av det du spør om:
![]() |
#6 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenSupernytt blir eneste nyhetssendingen som vises i Ru-hjemmet de neste ukene.
![]() |
#7 |
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenSupernytt for 6 - og 11 åringen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenUtfordringen er litt å finne tid nok til å ha rolige og lange nok samtaler om dette, en-ti-en, så det må vi prioritere fremover. Supernytt, ja.
![]() |
#9 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenJa, og med eldste så har vi prøvd å snakke om hva som er sykdom og hva som er ondskap og hvorfor man ikke skal straffes for det første, men det er jo virkelig et fordømt tricky tema!
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenJeg har ikke tenkt til å snakke med gutta om det med mindre de spør om ting. De kom veldig midt oppe i det den dagen det skjedde. Jeg var hjemme alene med gutta, og satt og så på TV når dette startet. Plutselig gikk det opp for meg at min beste venninne var på jobb i regjeringskvartalet. Det kvarteret det gikk før jeg fant ut at hun var ok er et av de tøffeste øyeblikkene i mitt liv. Jeg var helt fra meg en stund, og måtte sende gutta på rommet til jeg klarte å ta meg sammen. Etter det måtte vi jo snakke sammen. Venninnen min er fadder for begge gutta, og de kjenner henne. Vi snakke masse om dette i etterkant. Så med mindre de lurer på noe, så orker jeg ikke å rippe så mye opp i det. Jeg kjenner at jeg ikke takler det så bra rett og slett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsaken9 åringen rant helt over av spørsmål seint i kveld. Hadde fått med seg endel på tv og radio tydeligvis. Han kunne virkelig ikke fortstå at tiltalte fikk sitte uten håndjern, at det hadde tatt så lang tid, hva som skulle skje osv. osv. Jeg hadde ikke så gode svar følte jeg. Skal bruke litt tid på dette her i morgen.
![]() |
#12 |
snur
|
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenJeg svarer på alle spørsmål så godt jeg kan. I dag var 8-åringen hjemme fra skolen så han og jeg så litt på tv fra rettsaken sammen. Så klart kun enkelte utdrag, han ville se hvordan han så ut, høre hvordan han snakket osv. Når 10-åringen kom hjem så hun litt også. De får ikke se det alene, men når jeg er der. De spørr om hvorfor han gjorde det, om han angrer, nøyaktig hva han gjorde, om han var alene, finnes det andre som tenker slik og kan gjøre det samme. Jeg svarer etter beste evne. Mine merker godt om jeg prøver å dekke over eller snakke rundt, de vil ha sannheten og den får de. De blir usikre om de merker at voksne ikke forteller for da betyr det at det er skummelt.
![]() |
#13 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenTja, si det. Mine var ikke særlig snakkesalige i dag. De hadde ikke hatt dette oppe på skolen, men begge de store hadde nok fått med seg en del om rettsaken likevel. Eldsten var mest opptatt av om det rette hadde vært dødsstraff, slik en kamerat av ham hadde foreslått, eller ikke. Hvorfor vi ikke har dødsstraff, og at noen hadde fått dødstraff i landssvikoppgjøret. Mellomsten var opptatt av hva som var sykdom og hva som var slemhet, og om det går an å skille. Vanskelige spørsmål, og jeg har ikke svar. Men det er greit å prate litt rundt. Vi har snakket om hva som er greit å få med seg og å skjerme seg fra når det gjelder nyheter. Ok med avtaler om slikt når man har nyhetshungrige unger. Minsten fikk med seg i sommer at det var en slemming som hadde laget bombe, og som hadde skutt mange mennesker. Han vet at slemmingen er fanget av politiet. Han har ikke brydd seg noe med dette nå, men forleden fikk han seg ny dosang. Her tryktes det til høylydt: Eg ve te Bergen, ve te Bergen med det samme.Der har eg det så fisken i vannet. Vått og kaldt, og Breivik overalt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Pauset
|
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsaken |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Glad i frukt
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenNå har ikke jeg sett på Supernytt før, men er det noe for en 4-åring? Er ikke de litt for små?
![]() |
#16 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsaken
Jeg tok opp gårsdagens supernytt, fikk ikke vist den til ungene, men så den selv. Jeg syntes den var godt tilrettelagt. Og min 4-åring hadde fått se den hvis han hadde vært hjemme i dag. Han skal være med en kompis hjem, så jeg og snuppa skal se den sammen. Det tror jeg egentlig er lurt, og så kan 4-åringen og jeg se den sammen etterpå. Så kan han få stille spørsmål uten storesøster tilstede.
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenJeg dropper Supernytt for minsten. Er ikke alltid jeg har likt vinklingene der særlig godt, selv om det er snillere enn voksennyhetene. Særlig reagerte jeg på hvor raskt de forklarte ABB som tankesyk i sommer, uten tanke på alle de som har foreldre med tankesykdommer, eller de ungene som selv har tankesykdommer. Det er jammen meg nok av dem. Storeguttene mine får se Supernytt hvis de vil, men jeg vil nok helst se sammen med dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenJeg syns det blir helt feil om man ikke kan bruke begrepet tankesykdommer om dette. Skal man følge den logikken kan man ikke kalle folk med influensa syke heller, fordi noen har kreft.
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsaken
Nå ja, kanskje, etter at psykologer har gjort sine evalueringer av ham. For min del synes jeg feiltanker har fungert bedre som forklaringsbegrep, et ord mange som gir tips og råd rundt hvordan formidle til barn bruker. Men å konkludere med tankesykdom bare dager etter terrorhandlingene, uten at sakkyndige hadde samtalt med/observert/evaluert/diagnostisert Breivik i det hele tatt, mener jeg var veldig feil. Alle slemme handlinger er ikke nødvendigvis syke handlinger. Psykisk syke foreldre blir anbefalt å bruke tankesykdom som begrep for å forklare og forståeliggjøre, og kanskje avstigmatisere sin sykdom for sine barn, og psykisk syke barn får dette begrepet som hjelp for å forstå sin egen sykdom. Da mener jeg det ville vært lurt å trå mer varsomt enn hva Supernytt, og dermed også masser av skoler rundtom endte opp med å gjøre. Sammenlikningen mellom influensa og kreft blir en helt annen sak, mener jeg, da psykisk sykdom på en spesiell måte kan oppleves svært sosialt stigmatiserende, både for den syke og pårørende. Tror ikke jeg kommer til å diskutere den saken mye mer nå, da dette også ble ganske greit debattert i ukene etter 22. juli. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|