|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Kjernesnill
|
Sv: Kilimanjaro?Jeg ser for meg at man blir vant med muskelverk, slitne bein, føttene får ikke så lett gnagsår, skulderverk pga ryggsekken. Alt dette kommer jo først, eller før høydesymptomene. En person som er vant til å gå lange fjellturer med sekk på ryggen vil jo takle de første dagene mye bedre enn en som bærer en ny sekk for første gang på flere år f.eks. For ikke å snakke om en som har føtter som er vant med fjellstøvler.
|
|
|
#22 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kilimanjaro?
Jada, dette er også ting man venner seg til før man vandrer opp Kilimanjaro. Og man bærer forresten ikke mer enn en liten dagstursekk oppover, bærerne tar alt utstyret. Det som er noe mer utfordrende er å gå oppover i timevis med hodepine, diaré etc. Det er tålbart, men virkelig ikke morsomt. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
trenger lading
|
Sv: Kilimanjaro?Tusen takk for info og enda en link, Retz
|
|
|
|
#24 |
|
Slim på hovednerven
Sv: Kilimanjaro?
Med den bakgrunnen blir vandringen opp Kilimanjaro helt sikkert ok, bortsett fra den lille variabelen du verken kan forutse eller påvirke, nemlig høydesyke. Eller, du kan redusere risikoen ved å holde lavt tempo - guiden går gjerne først og holder farten nede - og drikke nok. En tommelfingerregel er 1 liter + 1 liter for hver 1000 moh. Noen mister litt matlyst i høyden, men det er viktig å få i seg godt med næring. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Kilimanjaro?Nå har jeg akkurat vært på fjelltur med ei venninne som er turleder i DNT og vi kom raskt inn på temaet Kilimanjaro. Begge har veldig lyst, så vi lurer på om vi skal klare å hive oss med på en arrangert tur neste sommer. Bare å begynne forberedelsene med andre ord, men det kan jo være en realt god motivasjon!
|
|
|
#26 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kilimanjaro?Jeg kan anbefale Explore fra en helt fantastisk 3-ukers tur i Tibet og Nepal (dog for mange år siden), og har også mange venner (briter og tyskere, stort sett, de jeg kjenner) som har brukt dem i en årrekke på flere turer hver seg, og vært veldig, veldig fornøyd |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Kilimanjaro?Broder'n og en gjeng kamerater i alder 40-65 tok den turen for noen år siden. Gubbene var i variert fysysk form, fra normalt trent til topptrent. Det var bare bror min og en til som kom til topps, de andre måtte stoppe pga høydesyke. Ingen av dem syntes det var spesielt tungt fysisk.
|
|
|
#28 |
|
Slim på hovednerven
Sv: Kilimanjaro?Explore, Jagged Globe og GAP er alle turoperatører folk snakker pent om. De er store og har turer på alle nivåer fra laid back vandringer i flate landskap til krevende, teknisk fjellklatring som f.eks. Seven Summits program. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
trenger lading
|
Sv: Kilimanjaro?En kollega reiste med EcoExpeditions for ca 4 år siden, og var veldig fornøyd. De tok Lesosho-ruten, 6 eller 7 dager, mener jeg hun sa. Og med safari etterpå. Ser ut som noe som kan passe oss. De var også noen dager på Zanzibar, men det kutter nok vi ut.
|
|
|
|
#30 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Kilimanjaro?Her er det opplegget jeg og ei venninne vurderer å følge neste sommer; Rongai-ruten (teltrute) over 6 dager. Jeg aner ikke om 6 dager er lite eller ikke, og ser at den lengste etappen der nok kan bli tøff, men det sies å være den letteste ruten dog. Dette må selvsagt undersøkes nærmere før vi bestemmer noe som helst, men det er så absolutt oppe til vurdering. Hele reisen er lagt opp over 13 dager, da med en dag i forkant for de siste forberedelsen, en ren hviledag og så to dager safari før hjemreise.
Dåtten ♥ 2006, Fjåtten ♥ 2008 & Lyn fra klar himmel ♥ 2018 Some people just need a high-five. In the face. With a chair. Sist redigert av Bomull : 26-06-12 kl 15:22. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
trenger lading
|
Sv: Kilimanjaro?Det ser ut som turen kan bli fortere enn først tenkt. Etter å ha snakket med flere, kikket masse på nett og giret hverandre litt opp (
|
|
|
|
#32 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Kilimanjaro?Så spennende da!
|
|
|
#33 |
|
Ventar stadig på vår
Sv: Kilimanjaro?Så gøy!
|
|
|
#35 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Kilimanjaro?Jeg vil bestige Kilimanjaro! Mannen sier det koster mye penger. Gjør det? |
|
|
|
|
|
#36 |
|
trenger lading
|
Sv: Kilimanjaro?Bare en liten oppdatering. Litt over 2 uker til vi reiser!!!
|
|
|
|
#37 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Kilimanjaro?Åh, så spennende, spennende, spennende!!!
|
|
|
#38 |
|
Born to run
Medlem siden: Nov 2009
Sv: Kilimanjaro?Heldiggrisen! Å bestige Kilimanjaro har vært en drøm for meg i mange år, håper jeg får muligheten til å prøve en gang. Gleder meg til rapport! God tur!
|
|
|
#39 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Kilimanjaro?Jeg har tilbudet om å ta turen påsken 2014. Ringte faktisk min bror på fredag og lurte på om han ville være med. Turen tar en uke, men jeg heller mer til at jeg holder meg i lavlandet og drikker øl mens jeg venter på fjellfolket. :P
|
|
|
|
#40 |
|
Epikur
|
Sv: Kilimanjaro?Onkelen min gikk opp da han var rundt 50 og brukte 4 dager. Han er en sprek turgåer - men ingen sportsmann- og slet ikke med høyden.
|
![]() |
|
|