|
Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Hva male panel tak med?Jepp, jeg har lært leksa mi, aldri mer akrylmaling. Jeg har også malt mye, og har aldri opplevd at malingen renner i sånn grad, og det til tross for at jeg var mye, mye mer nøye denne gangen, fordi jeg så at det rant og rant. Da jeg gikk ned på rommet en time etter at jeg var ferdig med første strøk holdt jeg på å få hakeslepp, for det var rennemerker på 30 % av panelene. Heldigvis var det ikke tørket, så jeg reddet det strøket med gå over med en våt, men malingsfri, pensel. Neste strøk var jeg mye mer forsiktig og unngikk de største blemmene, så en viss læringskurve hadde jeg jo.
![]() |
#22 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva male panel tak med?Kvistlakke går raskt unna altså, og mye fortere enn man kan tro når man ser på alle kvistene. Vi har furupanel full av kvist, men det er ikke kvistlakkingen jeg gruer for når jeg skal ta neste rom.
![]() |
#23 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Hva male panel tak med?
Som sagt, det er ikke min erfaring. (Har brukt totalt seks liter med akrylmaling.) Den lukter ikke så særlig mye mindre en nymotens oljemaling, som er noe helt annet enn oljemaling man fikk for ti år siden.
![]() |
#24 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har malt med mange typer malinger, og er enig med deg i at akrylmaling ofte lukter endel, og gjerne lenge etterpå også. Men ikke denne. Jeg er ganske luktsensitiv, og syns virkelig at denne var luktsvak.
![]() |
#25 |
Bedreviter
|
Det var borte fra markedet i flere år, men er nå tilbake i butikkene igjen. Sist redigert av Teofelia : 02-08-12 kl 09:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Einsam
|
Har det da vært på nytt eller gammelt treverk?
Jeg tar ikke sjansen uten kvistlakk, etter tidligere erfaringer. Jeg har malt mye panel oppigjennom åra |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hva male panel tak med?Kvistlakk
![]() |
#29 |
Hertuginne
|
Begge deler, noe relativt nytt (1-3 år gammelt) og noe som hadde stått en god del år. (De vi kjøpte huset av var store fans av panel, og vi brukte noen år på å få malt alt. )
![]() |
#30 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hva male panel tak med?Det kan ta flere år før kvistflekker kommer til syne, er min erfaring. Jeg gjorde en gang tabben å tro at gammelt (30 år gammel), ubehandlet panel ikke trengte kvistlakk. Så feil kan man ta, gitt. Det er ti år siden vi malte det rommet, og jeg innbiller meg at jeg stadig ser nye kvistflekker på veggen. (Det er trolig ikke tilfelle, men at det tok flere år før det ble virkelig ille, det er sant.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Hertuginne
|
Men når man ikke ser en eneste bitteliten flekk etter fire-fem år, da tror jeg nok vi er trygge.
![]() |
#32 |
Bedreviter
|
Det tror jeg også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva male panel tak med?Kommer litt på alder på treverket, temperatur det normalt er i rommet, luftfuktighet det normalt er i rommet.
![]() |
#35 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Hva male panel tak med?Akrylmaling gulner litt den også med årene hva det nå er som gjør det, men den skal være litt hvitere i utgangspunktet. Den er uten olje, og det er oljen i seg selv som gir vanlig maling et visst gulskjær. Begge holder seg egentlig ganske godt. Når det gjelder kvistlakk og sperregrunning er det største problemet helt fersk nyoppsatt panel. Om vinteren, spesielt i oppvarmede rom vil harpiks / kvae kunne dukke opp nesten uansett. Sist redigert av arrow : 02-08-12 kl 03:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
![]() Sv: Hva male panel tak med?Du sier det ene veggen - er det noe som kan tilsi mer fuktighet og større temperaturforandringer langs denne veggen enn de andre? Altså f.eks. at denne er delvis under bakken?
![]() |
#37 |
Rengjøring. F.eks. av pensler, av seg selv, av "andre ting" osv. Også mer stegning for å forhindre lukten inn på soverom osv. Den tar lang tid å tørke, så man kan ta seg f på at det etter hvert sitter en del insekter i malinga - samtidig må man lufte godt samtidig slik at det kommer flere insekter inn... :-\
![]() |
#38 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Hva male panel tak med?I forbrukerraporten, FBI (NRK eller TV2 husker ikke helt), sa de en gang at etter tre (?) måneder var det mindre helseskadelige avgasser fra oljemalingen enn vannmaling, mens vannbasert kunne avgi slike gasser 10 år etter det var malt. Jo mer farge, jo mer av ett stoff jeg selvfølgelig ikke kan huske. Selv om såkalt vannmaling tørket fort, var den videre tørketiden enda lenger enn oljemaling. Jeg prøver å lete meg frem til den rapporten, men kan ikke finne den akkurat nå. vi har liksom halen bak uansett hva vi gjør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
![]() Sv: Hva male panel tak med?Ja, det er avgasser lengre. Men samtidig har det skjedd svært mye her i løpet av få år - og det er forskjeller mellom malingene (og det gjelder også oljemalingene...).
![]() |
#40 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Hva male panel tak med?Jeg liker lukten av oljemaling, jeg da.
![]() |
![]() |
|
|