Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Navn og forventninger til uttale

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-12, 23:17   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

OK. Men det er vel ingen ved sine fulle fem som tror at noen kaller barnet sitt for Andræææ, pga en teit apostrof? Det oppfatter jeg som nokså sosialt uintelligent i så fall. Selv om det sikkert er de teite foreldrene til det stakkars ukyldige barnet som har gjort feil.

Enig.

Men det er jo pinlig. Stakkars barn.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 23:25   #2
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

OK. Men det er vel ingen ved sine fulle fem som tror at noen kaller barnet sitt for Andræææ, pga en teit apostrof? Det oppfatter jeg som nokså sosialt uintelligent i så fall. Selv om det sikkert er de teite foreldrene til det stakkars ukyldige barnet som har gjort feil.

Joda, men jeg sier konsekvent "feil" innledningsvis. Og når det da forklares at det er é det skal uttales, beklager jeg uskyldig og sier noe om at jeg trodde det uttales slik jeg så pga av aksenten peker nedover.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 00:55   #3
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå blei eg nysgjerrig, Nyx.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 00:03   #4
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kan ikke den derre apostrof-regelen. Dvs jeg har lært meg at det er Žsom skal brukes, og ikke `, men hvordan Andrè uttales hvis man leser det bokstavelig, aner jeg ikke.

Det hender jeg blir i tvil, men da må jeg tegne apostrofen i lufta, og så la lyden følge samme retning. Andr-é: apostrofen peker opp, så lyden skal opp.

Gammel 11-08-12, 23:41   #5
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Ch er jo en sh-lyd... Så står det ch så sier jeg sh... Haha lo godt av chamilla og gjengen.... Finnes det folk som heter det???

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-12, 22:43   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

På italiensk er ch k-lyd. Chianti = kianti.

Ellers er jeg helt enig med Toffen. Jeg blir faktisk overrasket over at noen ikke er det. Jeg tror de egentlig er det, de forstår det bare ikke.

Gammel 12-08-12, 23:13   #7
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ellers er jeg helt enig med Toffen. Jeg blir faktisk overrasket over at noen ikke er det. Jeg tror de egentlig er det, de forstår det bare ikke.

hva mener du?

Gammel 13-08-12, 01:40   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På italiensk er ch k-lyd. Chianti = kianti.

Ikke foran a.

Gammel 09-08-12, 23:06   #9
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det enkle er ofte det beste: Jeg spør! Senest i dag spurte jeg en forelder til et barn som skal begynne i barnehagen - med en noe uvanlig navnekombinasjon: "Bruker dere begge navnene?"

Gammel 09-08-12, 23:08   #10
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Minsten min heter Albert, noe som burde være ganske greit å uttale. Men han blir ofte kalt for Albørt, og det irriterer meg voldsomt!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 23:33   #11
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Minsten min heter Albert, noe som burde være ganske greit å uttale. Men han blir ofte kalt for Albørt, og det irriterer meg voldsomt!

Sønnen min sitt navn uttales også ofte feil i forhold til hvordan vi sier det. Trykket legges i første del av navnet, mens vi selv legger trykket i siste del av navnet. Det blir to helt ulike navn. Men jeg gidder ikke å mesje med det.

Gammel 09-08-12, 23:40   #12
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Sønnen min sitt navn uttales også ofte feil i forhold til hvordan vi sier det. Trykket legges i første del av navnet, mens vi selv legger trykket i siste del av navnet. Det blir to helt ulike navn. Men jeg gidder ikke å mesje med det.

Nå skal det sies at min sønns navn er litt uvanlig, men skrives rett ut uten noen ekstra bokstaver eller noe ekstra "pynt".

Gammel 09-08-12, 23:41   #13
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Sier ikke noe jeg heller, bortsett fra å kalle han Albært, ikke Albørt.

Jeg lurer på om mange egentlig prøver å si navnet hans på engelsk?!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 23:45   #14
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Sier ikke noe jeg heller, bortsett fra å kalle han Albært, ikke Albørt.

Jeg lurer på om mange egentlig prøver å si navnet hans på engelsk?!

Samme her.

Og jeg trodde at vår sønns navn skulle være lett å uttale (og skrive) på engelsk, men ekstremt mange la til en e på slutten. Gutten hadde heldigvis vett til å protestere på det selv.

Gammel 09-08-12, 23:37   #15
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er ein austlending og ein vestlending, busett på austlandet. Og eg tenker at vi styrer unna slike namn som åpenbart vil få veldig ulik uttale, som for eksempel Albert. Eg veit at slekta mi på vestlandet vil seie Albårt. Og Pettår. Torstein er eit namn eg liker godt, men ikkje når austlendingane seier Tåsschtein.

Eg synest faktisk dette med uttale og uttaleforskjellar er med på å gjere det å velje namn vanskeleg, og skjønner ikkje heilt korfor nokon vel å komplisere det ytterlegare med alternative stavemåtar.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 23:42   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg trodde våre navn var temmelig safe. Men til og med mannen min sier Hellene til vår datter, Helene. (Det la jeg ikke merke til da vi valgte navnet.) Til og med mitt idiotsikre navn (som jeg ikke outer her) sier han feil. Med kort vokal der det skal være lang.

Gammel 09-08-12, 23:56   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde våre navn var temmelig safe. Men til og med mannen min sier Hellene til vår datter, Helene.

Dette er vel en dialektforskjell. Jeg kommer fra et sted hvor folk kan finne på å si Hellene (selv om mange ikke sier det).

Gammel 10-08-12, 20:00   #18
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Jeg trodde våre navn var temmelig safe. Men til og med mannen min sier Hellene til vår datter, Helene. (Det la jeg ikke merke til da vi valgte navnet.) Til og med mitt idiotsikre navn (som jeg ikke outer her) sier han feil. Med kort vokal der det skal være lang.

Skal den være lang?
I mitt hode heter du med kort.
Min mann og jeg uttaler også navnet på eldstesønnen vår forskjellig: Han med å-lyd (østlandet) og jeg med o-lyd (vestlandet). Det gikk flere år før vi oppdaget at vi sa det ulikt.

Jeg retter meg stort sett etter navn slik folk vil ha det uttalt, og naturligvis alltid på jobb (med barn). Det er likevel en type navn jeg sliter skikkelig med å si: Aslaug/Aslak/Asle. Jeg hater tynn l og det vrenger seg i meg når jeg må uttale de med separat s-l lyd. Mannens mellomnavn er Asle og jeg nekter å si noe annet enn ASCHLE. Noe han selvsagt hater, oppvokst med svensk TV som han er. Heldigvis bruker han det aldri så det er ikke akkurat gjenstand for noen krangel.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 00:00   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Eg veit at slekta mi på vestlandet vil seie Albårt. Og Pettår. Torstein er eit namn eg liker godt, men ikkje når austlendingane seier Tåsschtein.

Vet ikke hvor på vestlandet de er fra, jeg er fra Stavanger og hadde ikke sagt Albårt (jeg sier Albert og det tror jeg de fleste her gjør om jeg ikke tar helt feil). Men Pettår sier man her, ja.

Gammel 10-08-12, 00:02   #20
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Vet ikke hvor på vestlandet de er fra, jeg er fra Stavanger og hadde ikke sagt Albårt (jeg sier Albert og det tror jeg de fleste her gjør om jeg ikke tar helt feil). Men Pettår sier man her, ja.

Jepp. Men rare folk finnes det overalt. Albert slutter på -bert og uttales jo som i bert. Ikke "bårt". Men Christer blir Christårr. Og Pettårr. Og alle substantiv i ubestemt form flertall slutter på -årr. Det er slik vi snakker.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:54.