Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

For syk til skole, i form til bursdag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-12, 12:34   #1
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: For syk til skole, i form til bursdag?

Ikke bursdag hvis en ikke har vært på skolen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 12:39   #2
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det vesentlige her, etter min mening, er å lære baret til å høre på kroppen sin og selvfølgelig være hjemme fra skole eller jobb hvis formen ikke er bra.

Har man ett barn som ofte prøver å skulke unna skolen ved å si han/hun er syk, får man finne ut hvor skoen trykker. Hva som er grunnen til at barnet ikke vil på skolen.
Er det reell sykdom, skal selvfølgelig barnet bli hjemme. Og barnet kan fint bli bra i løpet av dagen. Det er fint hvis barnet blir fort bra. Hvorfor i all verden skal det ikke få gå i bursdag da?
Fordi det var for sykt for skolen tidligere idag?
Og hva oppnås ved å lære barnet til å gå på akkord med seg selv og gå på skolen full av Paracet eller i dårlig form for å få med seg bursdag senere på dagen? At det er bra å ikke lytte til kroppen sin?
Eller hva oppnås ved å nekte barnet bursdagen hvis det har blitt friskt? At siden du var syk tidligere idag, straffes du nå ved at du ikke får gå i bursdag?
Dette her er så stikk i strid med all min barneoppdragelse som jeg kommer, kjenner jeg.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 12:41   #3
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Svaret mitt krever selvfølgelig at barnet faktisk har blitt friskt og ikke er smittefarlig.

Gammel 24-08-12, 18:56   #4
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Knerten, her.

Det vesentlige her, etter min mening, er å lære baret til å høre på kroppen sin og selvfølgelig være hjemme fra skole eller jobb hvis formen ikke er bra.

Har man ett barn som ofte prøver å skulke unna skolen ved å si han/hun er syk, får man finne ut hvor skoen trykker. Hva som er grunnen til at barnet ikke vil på skolen.
Er det reell sykdom, skal selvfølgelig barnet bli hjemme. Og barnet kan fint bli bra i løpet av dagen. Det er fint hvis barnet blir fort bra. Hvorfor i all verden skal det ikke få gå i bursdag da?
Og hva oppnås ved å lære barnet til å gå på akkord med seg selv og gå på skolen full av Paracet eller i dårlig form for å få med seg bursdag senere på dagen? At det er bra å ikke lytte til kroppen sin?
Eller hva oppnås ved å nekte barnet bursdagen hvis det har blitt friskt? At siden du var syk tidligere idag, straffes du nå ved at du ikke får gå i bursdag?
Dette her er så stikk i strid med all min barneoppdragelse som jeg kommer, kjenner jeg.

Veldig bra skrevet, og jeg er aldeles enig.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 10:40   #5
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Knerten, her.

Det vesentlige her, etter min mening, er å lære barnet til å høre på kroppen sin og selvfølgelig være hjemme fra skole eller jobb hvis formen ikke er bra.

Helt enig med den. Jeg kunne selv vært hjemme fra jobb med gryende bihuleplager (som kommer i ny og ne). Da starter dagen med dundrende hodepine og øreverk. Men en kur og hvile, så klarer jeg å få bukt med det, og kan være mye bedre senere på dagen. Jeg går så klart ut av huset om jeg må det. Så fremt jeg ikke kaster opp, så må jeg som regel bidra med noe.

Jeg blir egentlig bare glad om de blir bra kjapt. Mine er ikke ofte hjemme og syke, og jeg vil heller at de kvikner til og at hverdagen kan gå sin gang, enn at de skal ligge hjemme og vi voksne må begynne med rekken av hjemmedager fra jobb. Er de på vei til å bli ordentlig syk så vil gjerne dette vise seg i løpet av dagen.

Hva andre måtte mene er meg revnende likegyldig. Hva skulle de si da? "Hvorfor er du i burdag, når du ikke var på skolen?" Svar: "Jeg var dårlig da jeg sto opp, men jeg ble bedre utover dagen."

Sist redigert av Dronningen : 27-08-12 kl 10:49.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 12:35   #6
Left
Passiv

Standard

Er man for syk til skole, er man for syk til bursdag også.
Når jeg minner min 9-åring på dette, så er det sjelden han er så dårlig at han må være hjemme. Det er hvis han ikke er skikkelig dårlig ja, med feber osv.
Hvis han har vondt i hodet f.eks, og jeg er usikker på hvor dypt det stikker.

Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 12:35   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Definitivt ikke.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 12:36   #8
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med de andre.
jeg legger meg på samme linje som jeg er oppvokst med selv. Er man syk fra skolen utgår besøk, butikkturer, kino, bursdager osv osv - da holder man seg inne.

Gammel 24-08-12, 12:42   #9
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Enig med de andre.
jeg legger meg på samme linje som jeg er oppvokst med selv. Er man syk fra skolen utgår besøk, butikkturer, kino, bursdager osv osv - da holder man seg inne.

Ja. Jeg mener at dette er en måte å lære på også. Som vixen sa: har jeg hodepine selv, så tar jeg paracet og drar på jobb - og dropper heller sosialt på ettermiddagene. Om barnet velger å ta den paraceten, dra på skole OG bursdag og så innse at dette ble altfor altfor mye, så har han/hun forhåpentligvis lært til neste gang. I min verden er det plikter før moro, og det gjelder også mine barn.

Gammel 24-08-12, 12:44   #10
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Hadde ikke sendt i bursdag nei.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 12:44   #11
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Ja. Jeg mener at dette er en måte å lære på også. Som vixen sa: har jeg hodepine selv, så tar jeg paracet og drar på jobb - og dropper heller sosialt på ettermiddagene. Om barnet velger å ta den paraceten, dra på skole OG bursdag og så innse at dette ble altfor altfor mye, så har han/hun forhåpentligvis lært til neste gang. I min verden er det plikter før moro, og det gjelder også mine barn.

Det ville ikke slått meg å sende barnet mitt på skolen med Paracet innabords. Trenger barnet Paracet, blir han eller hun ikke i form og blir hjemme. Hodepine, feber eller hva som helst annet er kroppens måte å si fra at ikke alt er bra på.

Gammel 24-08-12, 12:47   #12
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine hadde ikke fått gå. Han er sliten, og to timer med intensiv bursdagsfeiring (som jeg har en mistanke om at det blir her ), er ikke avslappende. Men jeg tror jeg hadde prøvd å finne på noe hyggelig hjemme. Se en rolig film, spille kort sammen (det gjør vi mye av om dagen - kjempegøy!), lese en bok eller noe annet som er avslappende. Det er kjipt å gå glipp av bursdag.

Gammel 24-08-12, 13:13   #13
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Dere er samstemte ja, og jeg er jo enig.
Guttungen går forresten i 2.klasse. Han kranglet ikke når jeg sa at da blir det nok ingen bursdag heller, spørs hva han sier når jeg kommer hjem i ettermiddag.
Han har en knallhard uke denne uka med fotballcup i helga i tillegg til 2 treninger og en kamp utenom. Regner med formen er grei i morgen så cup skal han på. Men vi kommer til å ha en samtale (alle 3) om viktigheten av å legge seg tidlig for å få nok søvn. Og så må det prioriteres framover siden ishockey også er påbegynt før fotballsesongen er over.

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

I dette tilfellet hadde han blitt hjemme. Kvalm,utslitt og vondt i ryggen og at du ikke orket ta diskusjonen med han. Egentlig så mener du at han burde gått på skolen eller?

Jeg tror han fint kunne gått på skolen ja. Men jeg er som sagt også på felgen og hadde kollapsa skulle jeg dratt en hylende gutt ut døra i morrest. Hadde jeg ikke hatt barnevakt i hus så hadde jeg nok tatt den kampen. Mye mulig at det var derfor han så muligheten til å slappe av også, fordi mormor var der.

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Mine hadde ikke fått gå. Han er sliten, og to timer med intensiv bursdagsfeiring (som jeg har en mistanke om at det blir her ), er ikke avslappende. Men jeg tror jeg hadde prøvd å finne på noe hyggelig hjemme. Se en rolig film, spille kort sammen (det gjør vi mye av om dagen - kjempegøy!), lese en bok eller noe annet som er avslappende. Det er kjipt å gå glipp av bursdag.

Jeg vil tippe den ikke blir stillesittende. Ute skulle de jo også være hvis det ikke regnet så.

Sist redigert av star : 24-08-12 kl 13:18.
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 13:16   #14
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Da mener jeg du har tatt en rett avgjørelse. Tror også den samtalen dere må ha, blir viktig. Skolen skal ha første prioritet, og blir det for lite søvn, bør andre aktiviteter droppes før skolen.Lykke til.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 12:43   #15
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Men hvor syk kan man være på noen timer tenker jeg. De fleste av oss klarer da å gå på skole og jobb selv om vi ikke føler oss helt i slag en dag. Er man faktisk så syk at man er hjemme fra skolen så trenger man den hvilen på ettermiddagen også ville jeg tenke. Da er det ikke lurt å presse seg til bursdag heller selv om man har lyst. Og er man så frisk at bursdag er null problem så skjønner jeg ikke helt at man kunne vært så veldig syk i utgangspunktet noen få timer tidligere.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 12:55   #16
Rose

Rose sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Er man for syk til å gå på skolen så får de ikke gå i besøk på ettermiddagen.

Gammel 24-08-12, 13:04   #17
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Dette er et av de tilfellene hvor jeg mener at en klar, forutsigbar regel gir mindre frustrasjon og skuffelse for barnet, enn å skulle vurdere etter skjønn. Derfor er det ingen bursdag/besøk/fritidsaktivitet på ettermiddagen når de har vært hjemme med sykdom fra skole/bhg. Men det verken oppleves eller utøves som en straff, altså. Vi gjør gjerne noe ekstra koselig hjemme for å kompensere hvis de går glipp av noe de hadde gledet seg veldig til.

Gammel 24-08-12, 13:01   #18
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Her i huset er den regelen udiskutabel ;ingen skole - ingen bursdag.

Gammel 24-08-12, 13:07   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Knerten, selv om jeg er vokst opp med det dere andre sier her. Jeg synes det er altfor bastant og lite nyansert.

I praksis tror jeg likevel at jeg hadde endt opp med å ta samme valg som dere, det er bare den bastante holdningen jeg ikke liker.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 15:37   #20
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg hadde ikke sendt i bursdag da.

Men hadde vært annerledes dersom jeg hadde et barn med en kronisk sykdom der formen var opp og ned. Da hadde jeg nok strukket meg lenger for at h*n skulle få være med på de tingene h*n kunne.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:38.