Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Klesvask (gaflet fra en annen tråd)

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-07, 14:40   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv:

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Kokvask tar jo heller ikke så mye lenger tid enn alminnelig 60 grader, så hva er grunnen til at dere ikke kokvasker? Bare nysgjerrig, altså.

Det meste vi vasker på 60 grader er merket med at det tåler 60 grader, og jeg regner med at det ville slite mer på tøyet å vaske det på 95 (i tillegg til at det ville trekke mer strøm, naturligvis).

Sist redigert av Adrienne : 12-04-07 kl 15:19. Årsak: Endret overskrift
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 14:47   #2
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv:

Hos oss er det mannen som kokvasker . Han vasket, som jeg har nevnt her inne 100 ganger, mitt kjære nøstebarnteppe på 90 grader.

Nå kokvasker han innimellom gulvkluter , kjøkkkenkluter og den slags. Det andre tar vi på 60 grader.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 14:52   #3
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv:

Det hender jeg kokvasker sengetøy og/eller håndklær, men det er nærmest bare "for syns skyld", ikke fordi jeg tror at det egentlig spiller noen rolle. Jeg vasker stort sett alt på førti grader. Har jeg en egen maskin med bare sengetøy eller håndklær, vaskes det på 60 grader. Eller 40. Pytt sann.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende

Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 15:19   #4
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klesvask (gaflet fra en annen tråd)

Hvorfor jeg sjelden kokvasker? Fordi jeg tenker at det sliter mye på tøyet, og ikke er nødvendig. Hvis det er noe som er ekstremt skitten, vi har hatt omgangssyke (spy på sengetøy), så hender det at jeg slenger på en kokvask. Og en gang gjorde jeg det rett og slett bare fordi jeg ville sjekke om noen flekker som ikke gikk bort på 60 grader, forsvant på 90 grader. Det gjorde det forresten ikke.

Men mht sopp i maskinen, det har jeg aldri tenkt på. Hmmm, det hender noen gang at klærene lukter litt rart (spesielt sort tøy), og da har jeg kjørt gjennom et par ganger med 60 grader og klorin. Kanskje jeg heller skulle begynne med en 90 grader i ny og ne? Siden det ikke er på grunn av prinsipper jeg aldri koker, liksom.

Gammel 13-04-07, 19:39   #5
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv:

Jeg vasker aldri klær.
Mannen jobber på et vaskeri, så jeg sender alt skittentøyet opp med ham, og så kommer det tilbake i sekker, ferdig vasket og brettet og bare til å legge i skapet.
Frynsegoder er kjekke greier.

Sist redigert av Enhjørning : 13-04-07 kl 20:00.
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 22:36   #6
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv:

Her er det ca 2 stappfulle maskiner annenhver dag. Tørker alt ute nå om sommeren, om vinteren går alt i trommelen.
Kokvasker kluter og håndkler ca 1 gang i måndten.

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 19:05   #7
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Jeg vasker hver dag

Har ingen dager i løpet av uken hvor jeg har så mye tid at jeg kan vaske og ordne 4-5-6 vaskemaskier på en dag

Men, jeg er kjempeheldig og jobber fra hjemmekontor
Veldig lettvint å ta 5 minutter nå og da for å sette på maskinen, tømme den , henge opp, tromle etc

Men vi er 4 barn og to voksne her, og det ene barnet på landbrukssole...dvs mye skittentøy fra henne

Gammel 12-04-07, 15:25   #8
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og vips ble det en egen tråd

Jeg vasker undertøy, truser, sokker etc på 60.
Ellers går det mye på 40.

Sengeklær hiver jeg ofte på 80, og da kaster jeg ofte med noen håndduker også, om det er plass.

Jeg har 3 stk vaskemopper som må vaskes på 80-90 grader, uten noe vaskemiddel etc. De er utrolig gode, og dyre. Så jeg må behandle de bra Det er nok litt lite miljøvennlig. Men ellers er maskinene mine definitivt fulle .

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 15:41   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kokvasker forresten de hvite klutene jeg bruker på Hannah.

Gammel 12-04-07, 15:47   #10
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos meg tror jeg det går gjennomsnittlig en maskin om dagen. I allefall 5-6 i uka. Det må være utrolig spesielle klær før jeg vasker en halvfull maskin. Det skjer så og si ikke.

Kokvask foretar jeg så og si aldri. Bare da Ungen var nyfødt og vi kun brukte tøykluter til å vaske bæsjestompen med. Da vasket jeg kluter på 90 grader. Håndklær og sengetøy går på 60 grader, + noe barnetøy (undertøy/bodyer + annet som har blitt veldig flekkete og i følge vaskeanvisningen tåler 60 grader). Når det gjelder tromling følger jeg vaskeanvisningen slavisk.

Gammel 12-04-07, 16:04   #11
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Det slår meg plutselig at jeg er en ganske pertentelig klesvasker. Det må være det eneste, for jeg er et skikkelig rotehode ellers.

Bruker dere forresten alle programmene på vaskemaskinen? For det gjør faktisk jeg. Er tøyet lite møkkete går det alltid på økoprogram. Ull vaskes (selvfølgelig) på ullprogram, hvis jeg en sjelden gang har silke som skal vaskes, går det på eget silkeprogram. Tøyet sorteres lyst/mørkt, og innimellom også syntetisk/bomull. Jeg tror jeg er litt klesvaskesnål.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 16:04   #12
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Hm. Det slår meg plutselig at jeg er en ganske pertentelig klesvasker. Det må være det eneste, for jeg er et skikkelig rotehode ellers.

Bruker dere forresten alle programmene på vaskemaskinen? For det gjør faktisk jeg. Er tøyet lite møkkete går det alltid på økoprogram. Ull vaskes (selvfølgelig) på ullprogram og tøyet sorteres lyst/mørkt, og innimellom også syntetisk/bomull. Jeg tror jeg er litt klesvaskesnål.

Her går det alltid på økoprogram, untatt ull.

Gammel 12-04-07, 16:13   #13
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg kokvasker alltid kluter/håndduker/sengetøy. Sengetøy pga mannens allergi. Det hadde sikkert vært greit med 80 grader også, men det er mest praktisk å koke for da kan jeg slange med litt annet.
Vanlig 40-graders tar jeg ofte på kortprogram. Ser ikke vitsen med at det skal rumle og gå i evigheter.

Gammel 12-04-07, 16:16   #14
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Vi vasker ca. annenhver dag. Men kunne sikkert tatt fire maskiner en dag i helgen også, det kommer jo ut på det samme. Skiller mellom 60 og 40 grader, og en sjelden gang blir det ullvask, finvask eller kokvask.

Vi har ikke tørketrommel, og henger alt til tørk. Miljøvennlig men slitsomt. Men det fører til at vi er ganske bevisste på å bruke klær flere dager og ikke la rene klær gå i skittentøyskurven.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 16:38   #15
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har funnet et fantastisk 30 minutters program på maskinen. dvs det var mannen som fant det, og nå brukes det flittig om det bare er klær som f.eks. er litt svette etter en trening eller noe sånt.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 18:21   #16
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes jeg vasker mye ift. at vi bare er tre personer. Det blir fort 6-7 vasker i uken. Kjører stort sett alltid fulle maskiner, bortsett fra ullbodyer og ullstrømpebuksene til snuppa som ikke fyller så mye når jeg kjører ullprogram.
Jeg tar stort sett 99% av klærne i trommel, har ingen tørkeplass i leiligheten, og gidder ikke gå på tørkeloftet :lat:

Kjører sengetøy, undertøy og kluter/håndklær fra kjøkken og bad på 60 grader. Av og til 75 grader, ellers går stort sett alt på 40 graders bomullsprogram, også syntetiske klær.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 19:49   #17
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

3-4-5 maskiner i uken høres veldig lite ut! :skulle ønske det var meg:

Jeg aner ikke hvor mange maskiner jeg vasker, men det er mange... og da er alle bortsett fra de med ullklær stappfulle.

Jeg vasker alt av håndklær, underbukser, sengetøy og kluter på 60 grader eller kokvask.

Jeg er overrasket over at noen vasker kluter og underbukser på bare 40 grader.

Og som dere sikkert skjønner er det hovedsaklig jeg som gjør denne jobben her i huset .

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 20:08   #18
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg vasker i snitt en vask pr. dag. Eller jeg burde det for ellers hoper det seg så opp at jeg blir helt kvalm. Hater å brette klær.
Mest 40 pg 60 graders vask. VAsker mye av barnas klær på 60 grader. Svært sjelden jeg bruker 95 grader. Kaster heller ekle kluter.
Jeg har arvet vaskemaskin av mamma og den har holdt i 25 år men den kastet vi i høst og kjøpte ny med større trommel. Og jammen er det forskjell på hvor godt tøyet er sentifugert, gitt.
HAr iallefall redusert tørke-tromlingen med en halv time... minst...

HAr aldri tenkt på at det blir tett i slangene...

Gammel 12-04-07, 20:20   #19
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Digresjon: Er kokvask egentlig nødvendig? Jeg kokvasker en gang hvert fjerde skuddår, eller noe slikt. Jeg nekter å tro at jeg er uhygienisk av den grunn.

Mange bakterier overlever på 60 grader, alt undertøy og håndklær/vaskekluter blir derfor vasket på 95 grader her hos meg.

Fant denne figuren på nettet, den er (omtrent) lik den vi hadde i microbiologiboken på sykepleien:

Vasker klær daglig, ofte 2 masiner. Mye går i tørketrommelen, noe henges ut (alt hvis fint vær) og noe henges på tørkestativ inne.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 21:11   #20
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, støvmidd er jo også en grunn til at det er lurt å vaske sengetøyet på minst 60 grader.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:01.