|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
Epikur
|
![]() Klesvask
Ikke EN maskin, men EN gang pr. uke, og da ca 4-5-6 maskiner i slengen. :har vaskeri:
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.” ― Dorothy L. Sayers Sist redigert av Adrienne : 12-04-07 kl 14:14. Årsak: Endret overskrift |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
flisespikker
|
![]() Sv: Klesvask
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002) Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it. Sist redigert av Adrienne : 12-04-07 kl 14:15. Årsak: Endret overskrift |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Erfaren nok
|
Åh.. da er jeg med
Enten går det bra, eller så går det over. Sist redigert av Adrienne : 12-04-07 kl 14:15. Årsak: Endret overskrift |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
flisespikker
|
Jeg er ikke Mim, men vi vasker bare klær én eller to ganger i uken vi også (4-5 maskiner til sammen, tipper jeg). Det aller meste går i tørketrommelen; de få plaggene som ikke tåler det, henger på tørkestativ i stuen over natten. :har_også_fellesvaskeri:
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002) Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it. Sist redigert av Adrienne : 12-04-07 kl 14:15. Årsak: Endret overskrift |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Erfaren nok
|
Her vaskes det kanskje 3 maskiner tilsammen i uka. Over 1-2 dager. Men jeg bruker tørketrommelen lite jeg. Prøver å være litt økonomisk der og. Men slår til innimellom.
Enten går det bra, eller så går det over. Sist redigert av Adrienne : 12-04-07 kl 14:16. Årsak: Endret overskrift |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv:Og jeg er så glad at det ikke er vasketider her vi bor, med en jente som i perioder spyr hver natt så måtte vi hatt mange flere dyner enn det vi har nå. *Prøver å se lyspunkter* Sist redigert av Adrienne : 12-04-07 kl 14:16. Årsak: Endret overskrift |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
flisespikker
|
![]() Sv:Vi har bare reserverte vasketider frem til åtte om kvelden; etter åtte er det fritt frem, så vi vasker stort sett bare sent på kvelden.
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002) Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it. Sist redigert av Adrienne : 12-04-07 kl 14:16. Årsak: Endret overskrift |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
godt brukt
|
![]() Sv:Vi vasker underveis. Når det er behov. Men alltid full maskin. Bruker tørketrommelen minst mulig. Brukes mest til sokker, vaskekluter og slike småtterier. Sist redigert av Adrienne : 12-04-07 kl 14:16. Årsak: Endret overskrift |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Shake it out!
|
![]() Sv:
Her i huset vaskes det aldri halvfulle maskiner, men jeg sorterer på farger og temperatuerer. Med to unger så tar det dessverre ikke lange stunden før det blir nok til en maskin... Vasker hvit kokvask og kullørt kokvask (så Iset hadde et rosa håndkle som aldri sluttet å farge av, jeg har en rød vaskeklut....). Så har jeg sort, rød, hvit og noen ganger blå finvask (alt etter hvor mye dongri som er skittent). Vasker en gang pr uke, og samler opp etter hvert. Fuktige klær tørkes før det går i skittentøyskurven, og da gjør det ikke noe om det ligger noen dager.
Now it's nothing but MY way! ![]() Sist redigert av Adrienne : 12-04-07 kl 14:17. Årsak: Endret overskrift |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Epikur
|
![]() Sv:
Vi har et gigantisk tørkerom med vifte, det er uttrekksribber som man (logisk nok) trekker ut, fyller med tøy og dytter inn i tørkerommet. Jeg tørker håndklær i trommel. Om sommeren tørker jeg det meste ute på det store tørkestativet ute.nfor vaskeriet. Sengetøyet, kjøkkenhåndklærne og dukene har jeg et par minutter i trommel, ruller det nesten tørt og tørker ferdig i tørkeskapet.
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.” ― Dorothy L. Sayers Sist redigert av Adrienne : 12-04-07 kl 14:17. Årsak: Endret overskrift |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Textrovert
|
![]() Sv:
Digresjon: Er kokvask egentlig nødvendig? Jeg kokvasker en gang hvert fjerde skuddår, eller noe slikt. Jeg nekter å tro at jeg er uhygienisk av den grunn.
En stor og en liten (94 og 02) Ikke la det aller beste bli det godes fiende Sist redigert av Adrienne : 12-04-07 kl 14:17. Årsak: Endret overskrift |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Shake it out!
|
![]() Sv:
Now it's nothing but MY way! ![]() Sist redigert av Adrienne : 12-04-07 kl 14:18. Årsak: Endret overskrift |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Borte
|
![]() Sv:Jeg vasker på 95C så ofte jeg har en vask med bare håndklær eller sengetøy. Det er mange som får soppvekst i maskinen om de aldri kjører kokvask, og det vil jeg ikke ha.
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Adrienne : 12-04-07 kl 14:18. Årsak: Endret overskrift |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
villende
|
![]() Sv:Kokvask tar jo heller ikke så mye lenger tid enn alminnelig 60 grader, så hva er grunnen til at dere ikke kokvasker? Bare nysgjerrig, altså. Sist redigert av Adrienne : 12-04-07 kl 14:18. Årsak: Endret overskrift |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
flisespikker
|
![]() Sv:
Det meste vi vasker på 60 grader er merket med at det tåler 60 grader, og jeg regner med at det ville slite mer på tøyet å vaske det på 95 (i tillegg til at det ville trekke mer strøm, naturligvis).
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002) Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it. Sist redigert av Adrienne : 12-04-07 kl 14:19. Årsak: Endret overskrift |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
godt brukt
|
![]() Sv:Hos oss er det mannen som kokvasker . Han vasket, som jeg har nevnt her inne 100 ganger, mitt kjære nøstebarnteppe på 90 grader. Sist redigert av Adrienne : 12-04-07 kl 14:19. Årsak: Endret overskrift |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Textrovert
|
![]() Sv:Det hender jeg kokvasker sengetøy og/eller håndklær, men det er nærmest bare "for syns skyld", ikke fordi jeg tror at det egentlig spiller noen rolle. Jeg vasker stort sett alt på førti grader. Har jeg en egen maskin med bare sengetøy eller håndklær, vaskes det på 60 grader. Eller 40. Pytt sann.
En stor og en liten (94 og 02) Ikke la det aller beste bli det godes fiende Sist redigert av Adrienne : 12-04-07 kl 14:19. Årsak: Endret overskrift |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|