Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Dåp, navnefest eller bare fest?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-12, 23:28   #21
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?

Jeg kunne også tenke meg å ha en slags markering, men av ulike grunner føltes det vanskelig. Så det ble som sagt ikke noe.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 23:34   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begge mine er døpt, kun pga. tradisjon. Jeg synes det er helt fjernt og hadde ikke valgt det samme i dag. Min mor mente jeg ikke kunne gjøre forskjell på ungene, når den ene var døpt måtte jo den andre også få døpes, stakkars.
Akkurat som om en av dem kom til å bli misunnelig på den som var døpt!

Hvis vi får et barn til en gang, vil det ikke bli døpt. Men vi vil holde en slags velkommen til verden-fest. Ikke i regi av noe, kun en sammenkomst her hjemme for å feire barnet.

Gammel 21-10-12, 07:59   #23
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Litt godt å leste at flere tenker som oss. Vi er helt på linje med Inagh og Mirmell. Vi følgte oss ganske alene og sære da vi skulle forsvare valget for familiene våre.

Gammel 21-10-12, 08:53   #24
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Litt godt å leste at flere tenker som oss. Vi er helt på linje med Inagh og Mirmell. Vi følgte oss ganske alene og sære da vi skulle forsvare valget for familiene våre.

Jeg syns også det er dumt å døpe bare fordi det er tradisjon, det hadde ikke vært akuelt for meg heller, på samme måte som at det å konfirmere seg bare fordi det er tradisjon.

Jeg kan imidlertid skjønne dilemmaet i denne konkrete situasjonen, og at det ikke føles så lett.

Gammel 21-10-12, 09:03   #25
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner jo dilemmaet og at en vil gjøre det likt for barna, men hvis ingen av foreldrene lenger er kristne synes jeg ikke dåp er det beste alternativet. Jeg hadde følt det feil overfor kirken også, jeg, hvis jeg skulle bruke deres rituale og lokaler fordi jeg syntes det var hyggelig eller tradisjon eller burde være sånn. Jeg respekterer jo andres tro selv om jeg ikke er kristen, så jeg bruker ikke kristne ritualer når jeg ikke tror på det de tror på. Dermed ville jeg i dette tilfellet valgt en egenarrangert fest, og så forklart til barnet når det spør hvorfor vi gjorde det sånn. Selvsagt vil det ikke skjønne detaljene i det som lite barn, men seinere vil det forstå, og jeg har veldig vanskelig for å se at et barn skal ta varig skade av å ikke blir døpt.

Gammel 21-10-12, 09:33   #26
Mariss
Superduperaktiv

Mariss sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Begge er døpt i kirken. Veldig koselig og fint. Jeg er kristen, men måtte ta en runde med mannen for å få han med på det med første siden han ikke er kristen. Han likte imidlertid dåpsseremonien så godt at det var aldri et spørsmål om å døpe nr to.

Eneste som faktisk var et slags problem var å finne to faddere som var med i statskirken... Det var ikke lett... "Alle" er jo meldt ut....
Svigers lei seg fordi dattera deres ikke kunne være fadder, siden de ikke døpte barna sine når de var små. De angret visstnok på dette siden. Så det ble ingen fra deres side, ble søsteren min og venninnen min. Men vår kirke godtok ikke faddere som ikke er med i statskirken.

Gammel 21-10-12, 09:58   #27
ingling

ingling sin avatar

ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Altså det å døpe et barn er ikke feil overfor kirken selv om ikke foreldrene tror. Dåpen er et selvstendig sakrament som gis barnet.
Det er foreldrenes syn som blir avgjørende her slik jeg ser det. Synes man det blir galt å la barnet få sakramentet bør man selvsagt la være.

Det er vel i og for seg det jeg sier også, da. For meg, som ikke tror, og i grunnen ikke har sans for å innlemme barn i den kristne tro før de er i stand til å vite hva de selv ønsker, ville det bli veldig feil å døpe. Jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke-troende foreldre velger å døpe barn hvis de selv ikke tror på religionen og dermed dens sakramenter?

Gammel 21-10-12, 10:08   #28
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi hadde familiefest uten noen form for seremoni for Lille Ville. Leide lokale, bestilte mat og inviterte slekta. Det var veldig koselig, og mindre stress enn å skulle innom kirke eller noe annet sted først.

Ingen har reagert på at vi ikke hadde noen "formell" del først - så vidt jeg vet. I så fall har de hatt vett og oppdragelse til ikke å si noe om det.

Jeg skjønner at det blir litt annerledes når man har fler barn, og det gjøres på forskjellig måte. Men går det ikke bare an å fortelle dem at dere sluttet å gå i kirken, og at dere derfor valgte noe annet for den yngste? Barn har det med å godta enkle og logiske forklaringer.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 10:15   #29
ingling

ingling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Enig i det ,men overfor kirken blir det ikke feil. Feil blir det kun evt for dere som foreldre.

Så kirken synes det er greit at foreldre som ikke er kristne døper barna? Jeg spør fordi jeg ikke vet, altså, det er interessant.

Gammel 21-10-12, 10:31   #30
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mariss, her.

Begge er døpt i kirken. Veldig koselig og fint. Jeg er kristen, men måtte ta en runde med mannen for å få han med på det med første siden han ikke er kristen. Han likte imidlertid dåpsseremonien så godt at det var aldri et spørsmål om å døpe nr to.

Eneste som faktisk var et slags problem var å finne to faddere som var med i statskirken... Det var ikke lett... "Alle" er jo meldt ut....
Svigers lei seg fordi dattera deres ikke kunne være fadder, siden de ikke døpte barna sine når de var små. De angret visstnok på dette siden. Så det ble ingen fra deres side, ble søsteren min og venninnen min. Men vår kirke godtok ikke faddere som ikke er med i statskirken.

Vi har en fadder som ikke er medlem av statskirken, det var ikke noe problem.

Gammel 21-10-12, 10:31   #31
ingling

ingling sin avatar

Standard

Ok, da forstår jeg. Takk!

For oss ville det uansett bli feil da, på grunn av vår ikke-kristne tro. Men jeg ser poenget. Jeg er jo forsåvidt også døpt uten at mine foreldre er troende, men med veldig kristne faddere.

Gammel 21-10-12, 10:33   #32
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ville valgt likt for mine barn.

Gammel 21-10-12, 10:39   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av goldnugget, her.

Jeg ville valgt likt for mine barn.

Selv om du feks. forandret mening om dåp mellom to av barna? Min mor tenker jo det samme som deg, og mener det er synd på vårt eventuelle tredje barn om han/hun ikke blir døpt, for da "blir det ikke likt". Jeg skjønner ikke helt tankegangen, må jeg innrømme. Bare tanken på at jeg skulle vært misunnelig på min bror om han ble døpt og ikke jeg, er helt absurd.

Gammel 21-10-12, 11:00   #34
Anne C

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville valgt likt for mine barn. Og det har ikke noe med misunnelse å gjøre. Jeg synes bare at man kan velge dåp/ikke dåp likt for barna sine. (Altså våre barn.)

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 11:03   #35
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg har selvsagt all respekt for at man vil velge likt for barna sine, men jeg prøver bare å forstå tankegangen til min mor. Etter å ha døpt to barn jeg egentlig ikke ville døpe, er jeg nå blitt enda mer sikker på at dåp var feil i vårt tilfelle og at jeg ikke ville gjort det igjen. Skulle jeg da døpe et eventuelt tredje barn fullstendig mot min vilje og alt jeg står for, fordi det skal være likt?

Gammel 21-10-12, 11:06   #36
Anne C

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er egentlig ikke så opptatt av at ting skal være likt mellom barna våre. Men dåp/ikke dåp synes jeg at er en ting som kan får en stor innvirkning på valg de tar senere, og da synes jeg det er fint at de har fått det samme utgangspunktet. Men nå har ikke vi tatt valgene våre basert på hva noen andre ville at vi skulle gjøre.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 11:41   #37
Mariss
Superduperaktiv

Mariss sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Vi har en fadder som ikke er medlem av statskirken, det var ikke noe problem.

Ullern kirke var strenge på det. Mens Skøyen kirke sa ja.... Så tydelig forskjellig fra prest til prest kanskje.

Gammel 21-10-12, 12:59   #38
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mariss, her.

Ullern kirke var strenge på det. Mens Skøyen kirke sa ja.... Så tydelig forskjellig fra prest til prest kanskje.

Ja, jeg vet ikke. Den fadderen som ikke er medlem, eller forresten det er mulig 2 av dem ikke er det, bor heller ikke i Norge, og det var heller ikke noe problem.

Gammel 21-10-12, 15:03   #39
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dåp, navnefest eller bare fest?

For vår del ville det ikke vært aktuelt og bytte mening mellom noen av barna-det er også kun 4 år fra første til siste. Vi tok et valg da eldste ble født og vi tok ikke veldig hensyn til hva andre måtte mene om det.

Gammel 21-10-12, 15:15   #40
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dåp, navnefest eller bare fest?

Jeg tror egentlig ungene gir ganske blaffen i om det ble gjort ulike ting da de ble født. Jeg har aldri hørt om noen "sønn nummer fem" som har vært snurt fordi eldstemann helt sikkert fikk flere gaver ved fødsel heller.

Sist redigert av shute : 12-11-12 kl 18:03.
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:34.