|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Jeg kunne også tenke meg å ha en slags markering, men av ulike grunner føltes det vanskelig. Så det ble som sagt ikke noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Begge mine er døpt, kun pga. tradisjon. Jeg synes det er helt fjernt og hadde ikke valgt det samme i dag. Min mor mente jeg ikke kunne gjøre forskjell på ungene, når den ene var døpt måtte jo den andre også få døpes, stakkars.
![]() |
#23 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Litt godt å leste at flere tenker som oss. Vi er helt på linje med Inagh og Mirmell. Vi følgte oss ganske alene og sære da vi skulle forsvare valget for familiene våre.
![]() |
#24 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?
![]() |
#25 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Jeg skjønner jo dilemmaet og at en vil gjøre det likt for barna, men hvis ingen av foreldrene lenger er kristne synes jeg ikke dåp er det beste alternativet. Jeg hadde følt det feil overfor kirken også, jeg, hvis jeg skulle bruke deres rituale og lokaler fordi jeg syntes det var hyggelig eller tradisjon eller burde være sånn. Jeg respekterer jo andres tro selv om jeg ikke er kristen, så jeg bruker ikke kristne ritualer når jeg ikke tror på det de tror på. Dermed ville jeg i dette tilfellet valgt en egenarrangert fest, og så forklart til barnet når det spør hvorfor vi gjorde det sånn. Selvsagt vil det ikke skjønne detaljene i det som lite barn, men seinere vil det forstå, og jeg har veldig vanskelig for å se at et barn skal ta varig skade av å ikke blir døpt.
![]() |
#26 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Begge er døpt i kirken. Veldig koselig og fint. Jeg er kristen, men måtte ta en runde med mannen for å få han med på det med første siden han ikke er kristen. Han likte imidlertid dåpsseremonien så godt at det var aldri et spørsmål om å døpe nr to.
![]() |
#27 |
|
Det er vel i og for seg det jeg sier også, da. For meg, som ikke tror, og i grunnen ikke har sans for å innlemme barn i den kristne tro før de er i stand til å vite hva de selv ønsker, ville det bli veldig feil å døpe. Jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke-troende foreldre velger å døpe barn hvis de selv ikke tror på religionen og dermed dens sakramenter?
![]() |
#28 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Vi hadde familiefest uten noen form for seremoni for Lille Ville. Leide lokale, bestilte mat og inviterte slekta. Det var veldig koselig, og mindre stress enn å skulle innom kirke eller noe annet sted først.
![]() |
#29 |
|
Så kirken synes det er greit at foreldre som ikke er kristne døper barna? Jeg spør fordi jeg ikke vet, altså, det er interessant.
![]() |
#30 |
Tittel og tittel....
|
Vi har en fadder som ikke er medlem av statskirken, det var ikke noe problem.
![]() |
#31 |
|
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Ok, da forstår jeg. Takk!
![]() |
#32 |
fornøyd
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Jeg ville valgt likt for mine barn.
![]() |
#33 |
Nymotens gammeldags
Selv om du feks. forandret mening om dåp mellom to av barna? Min mor tenker jo det samme som deg, og mener det er synd på vårt eventuelle tredje barn om han/hun ikke blir døpt, for da "blir det ikke likt". Jeg skjønner ikke helt tankegangen, må jeg innrømme. Bare tanken på at jeg skulle vært misunnelig på min bror om han ble døpt og ikke jeg, er helt absurd.
![]() |
#34 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Jeg ville valgt likt for mine barn. Og det har ikke noe med misunnelse å gjøre. Jeg synes bare at man kan velge dåp/ikke dåp likt for barna sine. (Altså våre barn.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Jeg har selvsagt all respekt for at man vil velge likt for barna sine, men jeg prøver bare å forstå tankegangen til min mor. Etter å ha døpt to barn jeg egentlig ikke ville døpe, er jeg nå blitt enda mer sikker på at dåp var feil i vårt tilfelle og at jeg ikke ville gjort det igjen. Skulle jeg da døpe et eventuelt tredje barn fullstendig mot min vilje og alt jeg står for, fordi det skal være likt?
![]() |
#36 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Jeg er egentlig ikke så opptatt av at ting skal være likt mellom barna våre. Men dåp/ikke dåp synes jeg at er en ting som kan får en stor innvirkning på valg de tar senere, og da synes jeg det er fint at de har fått det samme utgangspunktet. Men nå har ikke vi tatt valgene våre basert på hva noen andre ville at vi skulle gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() |
Ullern kirke var strenge på det. Mens Skøyen kirke sa ja.... Så tydelig forskjellig fra prest til prest kanskje.
![]() |
#38 |
Tittel og tittel....
|
Ja, jeg vet ikke. Den fadderen som ikke er medlem, eller forresten det er mulig 2 av dem ikke er det, bor heller ikke i Norge, og det var heller ikke noe problem.
![]() |
#39 |
fornøyd
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dåp, navnefest eller bare fest?For vår del ville det ikke vært aktuelt og bytte mening mellom noen av barna-det er også kun 4 år fra første til siste. Vi tok et valg da eldste ble født og vi tok ikke veldig hensyn til hva andre måtte mene om det.
![]() |
#40 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Dåp, navnefest eller bare fest?Jeg tror egentlig ungene gir ganske blaffen i om det ble gjort ulike ting da de ble født. Jeg har aldri hørt om noen "sønn nummer fem" som har vært snurt fordi eldstemann helt sikkert fikk flere gaver ved fødsel heller.
Ungen, 2009 Minste, 2013 Sist redigert av shute : 12-11-12 kl 18:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|