Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Dåp, navnefest eller bare fest?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-12, 18:25   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Spørsmål

Dåp, navnefest eller bare fest?

Hvordan skal minsten feires? For oss, eller rettere sagt meg, er ikke dette en enkel sak

De to største er døpt, også da måtte jeg gå noen runder med meg selv siden jeg ikke egentlig ikke er stor fan av den protestantiske kirke, men jeg trodde på Gud. Men valgte den "enkle" veien, mye pga tradisjon og familie. Idag så kaller jeg meg ikke personlig kristen, men er agnostiker - så ting har skjedd

Men hva gjør man da? Skal vi skille på barna? Skal nr. 3 få en annen type fest enn de to eldste? Ingen markering er egentlig ikke et alternativ. De to eldste synes selvsagt minsten også fortjener en fest, og det føler jo vi også oss mest komfortable med. Er jo ikke så enkelt å forklare det når han blir større: "her er bildene fra dåpen til storebror og storesøster, men du fikk ikke noe fest fordi vi hadde ikke lyst til å døpe deg...".

Et alternativ er navnefest, men vi er ikke HEF'ere heller. Så er det mange som sier at det er så mange som døper som ikke står for noe av det de egentlig sier ja til, men gjør det av tradisjon. Er det bare noe jeg burde leve med å være ukomfortabel med? Burde jeg bare suck it up å la barna få ha det samme "velkomstritualet"?

Er det noen som har rett og slett holdt en slags fødselsfest uten noen form for bestemt seremoni?

Noen som har vært utfor samme dilemma?

Grunnen til at jeg skriver mye jeg her er at mannen er agnostiker og hadde ikke behov for å døpe barna, men det var helt uproblematisk at jeg ville det. Vi har alltid vært opptatt av at barna skal få kunnskap i religion fra oss, ikke primært kristen tro, også da jeg var kristen. Valget om tro er sterkt personlig, og skal tas helt og holdent av barnet selv når det føler seg gammelt nok utifra et opplyst ståsted og ikke fordi man er opplært i kun en tro.

Jeg ser jo utifra det jeg skriver her at valget bør være å velge bort dåp Jeg hadde nok anbefalt det hvis andre hade spurt meg og vært i samme situasjon, men igjen - ikke så enkelt når man står oppi det og når de to andre er døpt. Det er jo endel tradisjoner inne i bildet. Min far kommer jo til å gå i dørken, men han er nede for telling ang. navnevalget allerede så det er vel eventuelt bare å kjøre på

Innspill tas imot med takk!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:10.