Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Er det bare jeg som er kjip? [halloween]

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-12, 09:38   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare jeg som er kjip? [halloween]

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg innser at vi mangeler et ord som tilsvarer Grinch for alle dere Halloweenmotstandere. Det fine med at dette blir en "norsk" feiring er jo at vi da også adopterer alle reglene for hvor man ringer på og hvordan man signaliserer at man ikke er med. Vi ringer bare på hus som tydelig viser at de er med på "leken" enten ved at det er satt ut fakler eller gresskar.

Haha ja! *finne på et navn*

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Argumentet om at det blir kommersielt gjelder for absolutt alt. Julen er kommersiell, om man lar den være det. Bryllup er superkommersielt om man lar det være det, er det veldig mange som har det som hovedgrunn til ikke å gifte seg? De eneste Halloweenutgiftene vi noensinne har hatt er snop, og det står jeg i. Kostymer har vi laget selv og vi setter ut en lykt som er den samme til jul. Mine barn har heldigvis ikke etterspurt utskårne gresskar.

Så ja, dersom du signaliserer til dine barn at du synes dette er tull, så synes jeg at du er kjip. Dersom du lar dem ha det gøy, så synes jeg ikke at du er kjip, helt uavhengig av utskårne gresskar eller ikke utskårne gresskar.

Veldig enig i dette. Jeg blir like overrasket hver gang noen drar kommersielt-kortet. Jeg tror jeg har brukt maks 200 kr totalt denne Halloween.

Gammel 31-10-12, 22:02   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Men som par har eg og mannen late vere å delta, og eg må innrømme at eg blir oppriktig sur når søppelkassa er velta og all søpla er dratt utover oppkjørselen vår 1.nov, fordi vi ikkje har vore heime 31.oktkber.

Slik er det ikke her, ingen tricks i det hele tatt.

Gammel 31-10-12, 09:14   #3
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg ser hvor gira barna er på å skjære ut gresskar og få lov til å kle seg ut og gå rundt i nabolaget i mørket sammen med venner, så tenker jeg at dette egentlig er ganske så billig moro og noe det verdt å bruke tid på. Ikke er det spesielt dyrt heller. Kostymene kan man fint mekke selv, gresskar har den lokale Remaen og tre poser med innpakket og brukbart snop får jeg til under hundrelappen.

Nå skal det sies at jeg har vokst opp med feiring av Halloween. Og det var virkelig så mye mer enn "trick or treat". Og det er vel det jeg har inntrykk av at det etter hvert begynner å bli i Norge også.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 09:16   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har heller ikke vært noen fan av halloween og det har ikke vært tradisjon for å feire dagen i vårt nabolag.

I fjor var første året snuppa var skolejente og hun skjønte at andre unger fikk godteri på dagen. Og fikk meg til å love å arrangere noe i år. Det har jeg gjort. I år samles alle ungene i nabolaget kl 18, og så går de og ringer på hos hverandre. Vi skal ikke ringe på hos andre naboer. Ungene får feiringen sin, og vi plager ingen.

Siden det ikke har vært noen tradisjon for slikt her så er det ingen pynting eller gresskar, så det er helt greit for meg og ungene at vi ikke pynter. Slår det an i år, så gjør vi kanskje mer til neste år.

Det er allikevel naboer som har takket pent nei til det arrangementet jeg har tatt initiativ til i år, nettopp fordi de ikke liker å oppmuntre slike importerte høytider. De sa fra på en pen måte og at de synes det var bra at jeg tok initiativ. Jeg synes det er helt greit, men kjenner at jeg synes bittelitt synd på ungene deres som helt garantert kommer til å få med seg at det er noe gøy de går glipp av.

Gammel 31-10-12, 09:23   #5
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er helt på linje med deg Sjuggerpløm. Her har handelsstanden klart å fange oss skikkelig. Jeg ville helst ikke feiret Halloween, ettersom det ikke er en norsk tradisjon. Ja det er gøy å kle seg ut og godteri smaker godt, men det ender jo med sure, kvalme, utslitte unger som skal opp tidlig morgen.

Jeg vil heller ha langsomme, stemningsfulle feiringer.

Når det er sagt, så er vi altså fanget vi også . Vi skal på Halloweenfest hvor ungene skal gå rundt i nabolaget. Oppsiden er at vi voksne skal drikke rødvin, lage pizza sammen og skravle.

Sist redigert av Nooria : 31-10-12 kl 09:29.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 09:24   #6
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg ser egentlig på Halloween som handelsstandens dag - enda en dag å tjene penger på.

Hver dag er handelsstandens dag, noen mer en andre.

Jeg liker fest. Jeg liker glade barn. Jeg liker å kle meg ut og jeg liker og bake. Derfor feirer vi Halloween.

Og i dag skal jeg kle meg ut som den trollkjerringa jeg er!

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 09:32   #7
Anne

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her feirer vi ikke, ungene syns ikke om det heller og jeg er glad til.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 21:26   #8
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

I år var første gangen vi gjorde noe "av Halloween", 7 åringen har vært ute med klassevenner og hanket inn godterier og vi hadde også til de som ringte på. Vi hengte tilogmed opp et skjellett på utsiden av døren. Kostet 20 kr, på Nille så det var helt greitt.
Jada, er mye en ikke liker, men jeg synest det hadde vært vanskelig å nekte eldstemann å gå Halloween med venner når jeg ser hvor morro de har det. Igrunn så er det også helt uskyldig morro, så får det nå så være at handelsstanden tjener penger på oss - igjen.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 21:35   #9
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes at man må følge med i tiden - Halloween har kommet for å bli, men jeg synes folk må sette seg litt bedre inn i regler osv.

Her var Sandra på 8 år, på Halloweenfest hos en nabo - de gikk rundt. Da gjengen derfra kom, fikk de en dose med godis - deretter slukket jeg lampen. Har nemlig en nyoperert lillebror som ikke skal spise annet enn flytende, som sitter her med feber osv - så i sympati med ham, satt vi strek etter en runde. Sikkert skikkelig kjip i andres øyne her da. Vel... mitt valg lell.

Ellers ringte det på her ca ti ganger selv om lampen var slukket, så jeg måtte forklare gang på gang at slukket lampe = ikke ringe på. Sa det til noen foreldre også - de ble vel heller sure... det står jo ikke noe sted det da. Eh, hvis man leser seg opp litt på tradisjonen så ser man det - det må være lov å reservere seg. De ble kjempesure... djiz.

Gammel 31-10-12, 21:36   #10
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Og, hvert eneste år ellers steller jeg i stand til Halloween med gresskar, skumle lykter og plenty av godis.

Gammel 31-10-12, 21:40   #11
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Kom hjem nå vi. Og det lasset med godis som jeg kjøpte var det eldstemann som kastet seg over da han kom hjem nå.
Yngste ble kjørt i bursdag, hjem og spise middagen, ut og kjøre eldstemann og pappan på vennetreff for eldstemann sin klasse. Ut å gå tur med voffen.
Hjem og hente lillebror i bursdagen, han og to kompiser gikk innom alle lysende hus i gata her.
Så da kom vi akkruat hjem og eget godteri står urørt.

Gammel 31-10-12, 09:33   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor lenge har man (mer eller mindre) feiret Halloween i Norge? Min eldste kan ikke huske å IKKE ha gjort det, så kanskje i hvert fall like lenge som hun har levd? Det er jo blitt mer og mer valig de siste årene, men det er nok uansett kommet for å bli, og ungene våre vet jo ikke om noe annet. Deres unger vil jo også vokse opp med at Halloween er en integrert norsk tradisjon og ikke se på den som "den store stygge greia vi har hentet fra USA". Det er jo verdens kuleste dag for skrekkentusiaster, forresten.

Gammel 31-10-12, 10:09   #13
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vi har godteri til de som ringer på og sender ungene på trick og treat-runde (med en av oss på slep). Det er det.

Gammel 31-10-12, 09:33   #14
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg innser at vi mangeler et ord som tilsvarer Grinch for alle dere Halloweenmotstandere. Det fine med at dette blir en "norsk" feiring er jo at vi da også adopterer alle reglene for hvor man ringer på og hvordan man signaliserer at man ikke er med. Vi ringer bare på hus som tydelig viser at de er med på "leken" enten ved at det er satt ut fakler eller gresskar.

Gammel 31-10-12, 09:37   #15
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Grasskaret kostet meg hele 60 spenn. Gresskarsuppe er godt og dessuten er det gøy å skjære ut. What's the big deal, lissm?

Gammel 31-10-12, 09:42   #16
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Kilde: youtube.com)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 09:53   #17
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

.......

Sist redigert av Pesten : 11-11-12 kl 23:21. Årsak: Ikke intressert i en diskusjon her
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 09:55   #18
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pesten, her.

Her feires heller ikke halloween. Jentene kler seg ut og går rundt i nabolaget. Jeg skrur av utelys og ringeklokke.
Vi går nyttårsbukk istedenfor ja.

Så du sender barna dine ut på runde, men nekter selv å gi ut noe?

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 09:58   #19
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er i hvert fall kjipt.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 10:03   #20
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Vi feirer ikke Halloween. Ungene går ikke rundt på dørene og vi signaliserer (tydelig ?) med avslåtte utelykter at vi ikke feirer.

Minsten skal gå på et HalloVenn-arrangement, de to eldste får godteri her heime.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:22.