Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan har dere mottatt avslag på bhgplass?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-07, 20:53   #1
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan har dere mottatt avslag på bhgplass?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det er ikke sikkert. Det er ikke alle som har søskenprioritering.
Aleneforeldre og barn med medisinsk prioritering er de eneste som SKAL ha prioritering etter loven.

Driver og nileiter etter den loven, har du noen linker?

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 20:55   #2
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Driver og nileiter etter den loven, har du noen linker?

Barnehageloven.

Sitat:

§ 13. Prioritet ved opptak Barn med nedsatt funksjonsevne har rett til prioritet ved opptak i barnehage. Det skal foretas en sakkyndig vurdering for å vurdere om barnet har nedsatt funksjonsevne.
Barn som det er fattet vedtak om etter lov om barneverntjenester §§ 4-12 og 4-4 annet og fjerde ledd, har rett til prioritet ved opptak i barnehage.
Kommunen har ansvaret for at barn med rett til prioritet får plass i barnehage.

http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-064.html

Gammel 16-04-07, 21:01   #3
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her i kommunen vår så fungerer det sånn at får du plass så får du brev, om du ikke får plass så får du ikke noe brev. Ingen av de som ikke får plass får høre noe, men du får greie på om du ringer om når brevene er sendt eller får beskjed om at du fortsatt står på venteliste. Teit system.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 21:27   #4
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Da har det gått ut att aleneforeldre prioriteres etter det jeg skjønner. Men det kan jo være foreskjellig fra kommune til kommune. Jeg fant ikke noensteder i loven at de skal prioriteres, kun barn med spesielle behov og barnevernsbarn.

Og søskenprioriteringer er vel også fra kommune til kommune.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 22:33   #5
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Private barnehage kan ha i vedtektene sine hvilke grupper de ønsker å prioritere. Der jeg arbeider har bl.a. søkere som bor i samme skolekrets som barnehagen prioritet. Barnehagen er foreldreeid.
Forøvrig har barn med spesielle behov,søsken, barn av ansatte, barn som har alvorlig syke foreldre, tospråklige barn, barn som skal på skolen året etter etc ofte prioritet.

Gammel 16-04-07, 22:46   #6
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

I Oslo vet jeg at det ikke sendes ut endelig avslag før alle som har fått tilbud om plass har svart og takket ja. Jeg skjønner godt at det er grusomt irriterende, og jeg synes personlig det er alt for mye hemmelighetskremmeri rundt en prosess som mange foreldre ville hatt nytte av å vite mer om.

Jeg skjønner at de ikke kan sende ut avslagsbrev til alle for hver gang de gjør nye opptak etter at de har fått oppsigelser av plasser eller at noen takker nei til en plass. Oslo kommune er vel ikke kjent for å ha god råd. Jeg synes imidlertid at de kunne brukt litt ekstra ressurser på akkurat dette området, og latt foreldre sjekke ståa fks på nettet selv. Da slipper damene i bestillerenhetene å svare surt på ørtogførti telefonsamtaler fra "masete" foreldre hver dag. Og foreldrene får kanskje bedre nattesøvn av å vite at opptaksprossessen faktisk er nokså rettferdig.

Søsken har ikke prioritet, men dersom de allerede har plass i en annen barnehage i bydelen priorites overflytting til søskens barnehage.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-07, 00:19   #7
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Det variere nok litt når det gjeldr hva som er prioritering hos de forskjellige kommunene.
Her er det i allefall søsken prioritering.
Tror faktisk søsken og barn av ansatte går foran syke barn, men der er jeg ikke helt sikker altså.
Men barn med prioritering har bare fortrinn i de kommunale barnehagene, de private kan velge fritt hva de selv vil (og skygger gjerne unna de med prioritering pga sykdom)

Gammel 17-04-07, 16:24   #8
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Bare de som garantert fikk plass i første opptaksrunde fikk brev her. Det er første suppleringsopptak i slutten av denne uka.

Synes det hadde vært greit om info kunne vært tilgjengelig, f.eks på nett for de som ikke fikk plass også. Man går og venter og venter på brev...tenk om det kom bort i posten osv......

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-07, 19:00   #9
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi fikk brev den gang vi fikk avslag. Det er jo dette som er korrekt ifølge forvaltningsloven ja...

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 17:12   #10
cecix
Blekksprut

cecix sin avatar

cecix er populærcecix er populærcecix er populær
Standard

Nå må jeg bare få fortelle dere hva som har hendt !
Jeg tok kontakt med kommunen i dag og ytret min frustrasjon og irritasjon over manglende informasjon om inntaksprosessen til bhg. Det hadde de aldri tenkt over sa de, og heller aldri hørt noe misnøye fra noen andre foreldre heller. Forslagene mine var såpass bra at jeg til slutt fikk snakke med den ansvarlige i kommunen for barnehagene, og hun var bare kjempepositiv til ideene mine og var fullstendig enig i at vi ikke burde ha det sånn! Ved neste års barnehageinntak blir det i min kommune MYE bedre informasjon til alle, også til de som ikke får bhgplass ved første inntak!!!

Hurra!

cecix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 23:29   #11
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av cecix, her.

Nå må jeg bare få fortelle dere hva som har hendt !
Jeg tok kontakt med kommunen i dag og ytret min frustrasjon og irritasjon over manglende informasjon om inntaksprosessen til bhg. Det hadde de aldri tenkt over sa de, og heller aldri hørt noe misnøye fra noen andre foreldre heller. Forslagene mine var såpass bra at jeg til slutt fikk snakke med den ansvarlige i kommunen for barnehagene, og hun var bare kjempepositiv til ideene mine og var fullstendig enig i at vi ikke burde ha det sånn! Ved neste års barnehageinntak blir det i min kommune MYE bedre informasjon til alle, også til de som ikke får bhgplass ved første inntak!!!

Hurra!

Så bra at det nytter å si fra!

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:50.