Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julegaver til voksne nevøer og nieser

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-12, 11:26   #1
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieser

I ditt tilfelle virker det veldig naturlig å slutte med julegave. Jeg har foreløpig bare en voksen nevø, på 23. Han får pakke i år, siden de yngre søsknene får, men det vil nok ikke fortsette så mye lenger. Det er uansett snakk om veldig små ting. Søsteren min har 20 nevøer og nieser, så det har lagt litt listen for prisnivå på tantebarngavene også for oss som ikke har så mange.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 11:41   #2
Tusenogtredve
Klar til innsats

Tusenogtredve sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
Tusenogtredve er populærTusenogtredve er populærTusenogtredve er populær
Standard

Jeg har tre sett tanter og onkler. En onkel gir fremdeles julegave til meg, men ikke til barna, ei tante gir fremdeles julegave til meg og i tillegg til barna, og siste tante og onkel sluttet med julegaver da jeg var 18, men sender alltid julekort.

Selv gir vi julegaver til våre tante og onkelbarn frem til de er 18, men sender julekort til de som har flyttet for seg selv. Jeg tror at jeg kommer til å fortsette å gi julegaver til tante/onkelbarna på min side ei stund lengre enn til 18, fordi vi har så mye mer kontakt med disse. Vi treffer de hver eneste måned og de overnatter ofte til hverandre og vi kjenner de dermed på en helt annen måte enn mannens som bor i andre byer og land.

Gammel 14-12-12, 21:18   #3
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg (det vil si barna mine) får fremdeles gaver av tre tante/onkelpar. De får også gave av oss. Jeg har syv tante/onkelpar til som ikke får eller gir gaver - så her kommer det helt an på forholdet oss i mellom. Spesielt det ene paret er omtrent nærere enn foreldrene mine og jeg kunne aldri tenke meg å ikke kjøpe gave til dem.¨

Vi selv har bare tre nevøer/nieser og kommer ikke til å få flere heller. De kommer vi sikkert til å kjøpe til svært lenge.

Gammel 14-12-12, 21:23   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Vi selv har bare tre nevøer/nieser og kommer ikke til å få flere heller. De kommer vi sikkert til å kjøpe til svært lenge.

Jeg har bare fire nieser, får heller ikke flere, og kjøper nok til dem lenge også. Men jeg hadde nok kuttet når de blir konfirmert om det var snakk om 20-30 stk.

Gammel 14-12-12, 11:39   #5
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vant med at man slutter når man blir konfirmant, men for ikke å skape "urettferdighet" i en noenlunde jevnaldrende søskenbarnflokk, valgte jeg å vente med å ta det opp til sistemann av de store var konfirmert. Men ting tar tid, så det var først i år oss søsknene fikk pratet sammen og ble enige om å kutte gaver. De små på 10 og 11 skal fortssatt få gaver, mens de store, som er mellom 17 og 22, får ikke.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 14:44   #6
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg er vant med at man slutter når man blir konfirmant, men for ikke å skape "urettferdighet" i en noenlunde jevnaldrende søskenbarnflokk, valgte jeg å vente med å ta det opp til sistemann av de store var konfirmert. Men ting tar tid, så det var først i år oss søsknene fikk pratet sammen og ble enige om å kutte gaver. De små på 10 og 11 skal fortssatt få gaver, mens de store, som er mellom 17 og 22, får ikke.

Jeg tipper vi kommer til å gjøre noe liknende. Det vanlige i både min og mannens familie er at man slutter ved konfirmasjonsalder, men mannens eldste nevø ble konfirmert i år, og vi har likevel kjøpt ham gave, noe jeg antar vi fortsetter med inntil de søskenbarna som er nærmest i alder også er konfirmert.

I min familie er det dessuten vanlig at tanter og onkler slutter å gi ved konfirmasjonsalder, men begynner "på nytt" med å gi til grandnieser og -nevøer når disse dukker opp. Dessuten gir man gjerne litt lengre til de søskenbarna ens egne barn har ekstra god kontakt med; vi er f.eks. tre jevnaldrende nieser som har fått fra hverandres foreldre til godt oppi voksen alder.

Gammel 14-12-12, 11:44   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er 47 og får forresten fortsatt en liten julepakke fra to onkler.

Gammel 14-12-12, 11:45   #8
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her var det frem til konfirmasjonsalder på ene siden og frem til noenlunde voksen og etablert hos den andre siden. Jeg har over 30 søskenbarn på den siden som sluttet å gi først, mens det er færre på den andre.

Hva vi selv gjør vet jeg ikke. Foreløpig har vi bare 3 stykker, så tror vel ikke vi får samme behovet for å begrense oss.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 11:52   #9
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

I vår slekt slutter man å gi gaver til tantunger når de er konfirmerte og det tror jeg er bra, for vi er ganske mange.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 12:58   #10
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg er einaste tante (og min mann einaste onkel) til min nevø og niese. Dei har ingen annan slekt enn meg, mine barn, og mine foreldre - dei på motsatt side er enten dø, eller blei aldri født Så vi kjem nok til å gi julegaver og fødselsdagsgaver heile livet. Vi har vore ganske spandable til jul når dei var små - laga ekstragaver frå nissen som bur både her og der. Ekstrapresangane er vel utgått med tida, men min nevø på over 20 får presang ja.

Mine eigne søskenbarn gir eg ikkje til. Dei er over 50 heile gjengen og bur langt unna meg. Og dei er veldig mange. Eg fekk aldri gave frå tanter og onklar på min far si side. Det hendte at eg fekk presang av nokre av tantene på mor mi si side.

Gammel 14-12-12, 13:26   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bare én onkel, og én tante, hans kone (som døde for et par år siden), og fikk julegave av dem til jeg var nærmere førti.

Jeg har en voksen nevø, han er 23 og bor i Frankrike, og jeg kommer neppe til å slutte å sende ham julegave. (Det blir vanligvis penger eller et Amazon-gavekort.) Han sender ikke gaver til oss eller Poden og har aldri gjort det, men det har heller aldri jeg gjort til min onkel og tante (eller til søskenbarna mine). Hadde det vært mange nevøer og nieser i familien, hadde vi kanskje begynt å kutte ut, men så liten familie som vi har, synes jeg det er bare hyggelig. Vi ser ham ikke så ofte, siden han bor så langt vekk, så det har vært mange år der de eneste gangene jeg snakker med ham er når han ringer for å takke for jule- og bursdagsgaver.

De to andre søskenbarna til Poden ser vi mye oftere, de er nærmere ham i alder, og til dem begge er vi eneste onkel/tante/søskenbarn. Vi kommer ganske sikkert til å gi dem gaver bestandig.

Gammel 14-12-12, 13:29   #12
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg skjønner veldig godt at det er hyggelig å fortsette å gi gaver når en er en liten familie. Og jeg skjønner veldig godt at det er litt greit å etterhvert slippe å kjøpe julegaver til 20 tantebarn.

Gammel 14-12-12, 13:30   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg skjønner veldig godt at det er hyggelig å fortsette å gi gaver når en er en liten familie. Og jeg skjønner veldig godt at det er litt greit å etterhvert slippe å kjøpe julegaver til 20 tantebarn.

Jeg også.

... Åh, vi er så forståelsesfulle, altså.

Gammel 14-12-12, 13:38   #14
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 14-12-12, 13:41   #15
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Vi forstår nesten alt.

Gammel 14-12-12, 22:51   #16
Anikka
Snøavhengig

Anikka sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Utendørs
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

I familien min har vi sluttet å kjøpe gaver når tantebarna fylte 18. Men det ble litt kleint de gangene vi skulle feire jul sammen med dem, så da endte jeg opp med å stelle istand en rimelig men hyggelig gave likevel.

Gammel 14-12-12, 13:42   #17
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også er det jo snart jul også.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 13:42   #18
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Også er det jo snart jul også.

Ja, det er virkelig et bra tidspunkt vi har valgt oss å være forståelsesfull på!

Gammel 14-12-12, 14:23   #19
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fikk ikke lenger gaver fra tanter og onkler, (som er to sett) da jeg selv fikk barn.
Nå kjøper de til ungene i stedet. Samtidig kjøper ikke lenger jeg til de, men til barna deres. Eller, jeg har en fetter på 40. Han sluttet jeg å kjøpe til for mange år siden. Men til de på 15 og 18 kjøper jeg en liten ting.

Og det er på en måte min familie da. Jeg kjøper ikke til brodern lenger heller, men jeg kjøper til hans tre barn. Samme begynte vi med i fjor med mannens familie. Han har to søsken, og ei niese. Niesen får gave, men ikke søsknene.

Jeg synes vi har hatt en helt grei ordning. For store familier skjønner jeg godt at man kutter ut. Det kan lett bli alt for mye.

Gammel 14-12-12, 14:33   #20
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel kanskje naturlig at størrelsen på familien spiller inn. Mannen har stor familie, og der slutter vi å kjøpe gaver til nevøer og nieser når de blir 18. Min side av familien er mindre, og jeg får fremdelse gaver fra min ene onkel og han kjøper også til barna mine.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:30.