|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Fortynnet
|
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserI ditt tilfelle virker det veldig naturlig å slutte med julegave. Jeg har foreløpig bare en voksen nevø, på 23. Han får pakke i år, siden de yngre søsknene får, men det vil nok ikke fortsette så mye lenger. Det er uansett snakk om veldig små ting. Søsteren min har 20 nevøer og nieser, så det har lagt litt listen for prisnivå på tantebarngavene også for oss som ikke har så mange. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Klar til innsats
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() |
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg har tre sett tanter og onkler. En onkel gir fremdeles julegave til meg, men ikke til barna, ei tante gir fremdeles julegave til meg og i tillegg til barna, og siste tante og onkel sluttet med julegaver da jeg var 18, men sender alltid julekort.
|
|
|
|
#3 |
|
Er frisk!
|
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg (det vil si barna mine) får fremdeles gaver av tre tante/onkelpar. De får også gave av oss. Jeg har syv tante/onkelpar til som ikke får eller gir gaver - så her kommer det helt an på forholdet oss i mellom. Spesielt det ene paret er omtrent nærere enn foreldrene mine og jeg kunne aldri tenke meg å ikke kjøpe gave til dem.¨
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieser
Jeg har bare fire nieser, får heller ikke flere, og kjøper nok til dem lenge også. Men jeg hadde nok kuttet når de blir konfirmert om det var snakk om 20-30 stk.
|
|
|
#5 |
|
Textrovert
|
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg er vant med at man slutter når man blir konfirmant, men for ikke å skape "urettferdighet" i en noenlunde jevnaldrende søskenbarnflokk, valgte jeg å vente med å ta det opp til sistemann av de store var konfirmert. Men ting tar tid, så det var først i år oss søsknene fikk pratet sammen og ble enige om å kutte gaver. De små på 10 og 11 skal fortssatt få gaver, mens de store, som er mellom 17 og 22, får ikke.
|
|
|
#6 |
|
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tipper vi kommer til å gjøre noe liknende. Det vanlige i både min og mannens familie er at man slutter ved konfirmasjonsalder, men mannens eldste nevø ble konfirmert i år, og vi har likevel kjøpt ham gave, noe jeg antar vi fortsetter med inntil de søskenbarna som er nærmest i alder også er konfirmert.
|
|
|
#8 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserHer var det frem til konfirmasjonsalder på ene siden og frem til noenlunde voksen og etablert hos den andre siden. Jeg har over 30 søskenbarn på den siden som sluttet å gi først, mens det er færre på den andre. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserI vår slekt slutter man å gi gaver til tantunger når de er konfirmerte og det tror jeg er bra, for vi er ganske mange. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserEg er einaste tante (og min mann einaste onkel) til min nevø og niese. Dei har ingen annan slekt enn meg, mine barn, og mine foreldre - dei på motsatt side er enten dø, eller blei aldri født
|
|
|
#11 |
|
flisespikker
|
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg har bare én onkel, og én tante, hans kone (som døde for et par år siden), og fikk julegave av dem til jeg var nærmere førti.
|
|
|
#12 |
|
Fortynnet
|
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg skjønner veldig godt at det er hyggelig å fortsette å gi gaver når en er en liten familie. Og jeg skjønner veldig godt at det er litt greit å etterhvert slippe å kjøpe julegaver til 20 tantebarn. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
flisespikker
|
Jeg også.
|
|
|
#16 |
|
Snøavhengig
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Utendørs
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserI familien min har vi sluttet å kjøpe gaver når tantebarna fylte 18. Men det ble litt kleint de gangene vi skulle feire jul sammen med dem, så da endte jeg opp med å stelle istand en rimelig men hyggelig gave likevel.
|
|
|
#17 |
|
Borte
|
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserOgså er det jo snart jul også.
|
|
|
#18 |
|
flisespikker
|
Ja, det er virkelig et bra tidspunkt vi har valgt oss å være forståelsesfull på!
|
|
|
#19 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg fikk ikke lenger gaver fra tanter og onkler, (som er to sett) da jeg selv fikk barn.
|
|
|
#20 |
|
By the Sea
|
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserDet er vel kanskje naturlig at størrelsen på familien spiller inn. Mannen har stor familie, og der slutter vi å kjøpe gaver til nevøer og nieser når de blir 18. Min side av familien er mindre, og jeg får fremdelse gaver fra min ene onkel og han kjøper også til barna mine.
|
![]() |
|
|