|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserHer var det frem til konfirmasjonsalder på ene siden og frem til noenlunde voksen og etablert hos den andre siden. Jeg har over 30 søskenbarn på den siden som sluttet å gi først, mens det er færre på den andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserI vår slekt slutter man å gi gaver til tantunger når de er konfirmerte og det tror jeg er bra, for vi er ganske mange. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieser
Ja, det stemmer nok. Hun betaler neppe noe, men jeg vet at hun i hvert fall er veldig engasjert i hva vesla får. Vi har jo kontakt utenom også, så det blir annerledes.
![]() |
#24 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg har aldri gitt til kusinene og fetterene mine, det har foreldrene mine ordnet. Til konfirmasjonsalder.
![]() |
#25 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserEg er einaste tante (og min mann einaste onkel) til min nevø og niese. Dei har ingen annan slekt enn meg, mine barn, og mine foreldre - dei på motsatt side er enten dø, eller blei aldri født
![]() |
#26 |
flisespikker
|
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg har bare én onkel, og én tante, hans kone (som døde for et par år siden), og fikk julegave av dem til jeg var nærmere førti.
![]() |
#27 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg skjønner veldig godt at det er hyggelig å fortsette å gi gaver når en er en liten familie. Og jeg skjønner veldig godt at det er litt greit å etterhvert slippe å kjøpe julegaver til 20 tantebarn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
flisespikker
|
Jeg også.
![]() |
#31 |
Borte
|
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserOgså er det jo snart jul også.
![]() |
#32 |
flisespikker
|
Ja, det er virkelig et bra tidspunkt vi har valgt oss å være forståelsesfull på!
![]() |
#33 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg fikk ikke lenger gaver fra tanter og onkler, (som er to sett) da jeg selv fikk barn.
![]() |
#34 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserDet kommer vel litt an på hvor stor familie man har. Jeg har bare tre nieser hvorav to er over 20. Jeg har alltid fått presanger av dem, og kommer alltid til å gi til dem.
![]() |
#35 |
By the Sea
|
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserDet er vel kanskje naturlig at størrelsen på familien spiller inn. Mannen har stor familie, og der slutter vi å kjøpe gaver til nevøer og nieser når de blir 18. Min side av familien er mindre, og jeg får fremdelse gaver fra min ene onkel og han kjøper også til barna mine.
![]() |
#36 |
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tipper vi kommer til å gjøre noe liknende. Det vanlige i både min og mannens familie er at man slutter ved konfirmasjonsalder, men mannens eldste nevø ble konfirmert i år, og vi har likevel kjøpt ham gave, noe jeg antar vi fortsetter med inntil de søskenbarna som er nærmest i alder også er konfirmert.
![]() |
#37 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg tenker forresten at jeg nok var enda mer takknemlig for julegaver når jeg var fattig student enn når jeg bodde hjemme og fikk et berg av gaver. Spesielt når det var forbruksvarer, praktiske ting til hjemmet eller luksusvarer jeg ikke selv prioriterte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserPå mammas side så sluttet tanter og onkler med gaver når vi var rundt 16-17 år tror jeg. På pappas side er det ikke så mange år siden vi sluttet. 4-5 år siden kanskje.
![]() |
#39 |
Aktiv
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserI min familie er det slik at tanter og onkler slutter å gi gaver det året man ble konfirmert.
![]() |
#40 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserNår jeg sier at jeg satser på å slutte å gi gaver til tantebarn når de får barn/etablerer seg, er det fordi jeg begynner å få en del av dem. Hadde jeg hatt ett eller to, ville jeg ikke sett på det spesielt slitsomt (eller dyrt) å kjøpe gaver til dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|