Julegaver til voksne nevøer og nieser
Gir man gaver alltid? Også når de er over 18, og har flyttet hjemmefra?
Jeg spør fordi stakkars meg , som vokste opp i utlandet, fikk aldri julegaver fra min onkel og min tante som barn. Da jeg flyttet til Norge som 18-åring, bodde jeg i det store flergenerasjonsfamiliehjemmet, og fikk julegaver de første to årene. Så fikk jeg beskjed som 20-åring at nå var det slutt, fordi jeg var for gammel. Det må da nevnes at jeg var flink til å gi gaver til alle i familien (bestemor, onkel, tante, kusiner, kusinebarn).
Mange år senere, lurer jeg på hva som er vanlig praksis i andre norske hjem, siden jeg kun har erfaring med min egen familie. Saken er at vi har en nevø på 21 år som aldri har gitt mine barn julegave (de er 1, 6 og 8 år). Vi bor i Oslo, han bor i samme by som sine foreldre, men han har nå samboer og egen leilighet. Vi har ingen kontakt annet enn det at han får jule- og bursdagsgave fra oss, og ellers de gangene vi har feiret jul sammen med familien hans. Vi prøvde å ta ha litt kontakt med ham da han fullførte førstegangstjeneste i Oslo, men han viste ingen interesse for dette. Jeg lurer på om ikke det er naturlig å slutte å gi ham gave når han nå er blitt såpass gammel, og vi ikke har noen kontakt med ham. Jeg synes heller ikke at det er riktig at han aldri gir mine barn julegave, men bare henger seg på foreldrene. Ikke forventer jeg stort, men søstrene hans sender mine barn kanskje et kort, eller en bitteliten ting som viser at de er glade i dem.
For all del, hvis det er vanlig at man gir julegave hele livet, skal vi gjøre det, men jeg tenkte at det ville være greit å høre hva folk gjør rundt om i Norge.
|