Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Må jeg servere dessert?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-12, 12:40   #1
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Må jeg servere dessert?

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Selges dette på alle butikker?

Det vet jeg ikke, men de pleier å ha det på Meny og andre velassorterte butikker i hvertfall. Har sett det på Rema av og til også.

Gammel 23-12-12, 12:47   #2
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan jo kjøpe krumkaker da, hvis du vil slippe å kjøpe jern og lage dem nå.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 13:08   #3
Sissel

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes vel at man må ha dessert på julaften.

Gammel 23-12-12, 13:10   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har aldri hatt dessert på julaften. Det er rett og slett ingen av de voksne som orker etter å ha stappet oss med pinnekjøtt, og ungene er mer enn happy med å starte med gavene, så de klarer seg fint uten dessert.

Vi har julekaker til kaffen, samtidig med gavene i stedet.

Og ærlig talt: du er vertinne. Du bestemmer. Så enkelt er det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 13:13   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er jeg enig i. Du bestemmer hjemme hos deg selv. Men for meg hører det med med en liten dessert, og jeg ville nok tenkt at det muligens gjorde det for noen av gjestene.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 13:45   #6
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi bruker ikke dessert julaften. Istedet så avslutter vi kvelden, etter gaveåpning, med delfiakake, julemuffins, lefser osv - og kaaanskje iskake.

Gammel 24-12-12, 10:47   #7
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Vi pleier å ha is til dessert som spises i sofaen med kaffe og gaveåpning. I år blir det derimot riskrem, teste noe nytt. Hehehehe....

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 16:45   #8
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vi har aldri hatt dessert på julaften. Det er rett og slett ingen av de voksne som orker etter å ha stappet oss med pinnekjøtt, og ungene er mer enn happy med å starte med gavene, så de klarer seg fint uten dessert.

Vi har julekaker til kaffen, samtidig med gavene i stedet.

Og ærlig talt: du er vertinne. Du bestemmer. Så enkelt er det.

Vel talt.

Vi hadde riskrem til dessert på julaften da jeg var liten, men avviklet det for mange år siden, uten at noen, hverken små eller store savnet det. For meg var det en stor lettelse; alle er jo stappmette etter pinnekjøttet, og nokså raskt etter middagen går vi til kaffe og presangåpning, med alt huset har å by på av julegodter. Jeg husker jeg syntes det var ille som barn å endelig å ha fri tilgang på marsipan, kaker, konfekt, og brente mandler, men nesten ikke orke noenting.

Vi har diskutert det hjemme her i år, for vi har besøk av mine svigerforeldre for første gang (i julen). De vil muligens bli overrasket over at det ikke er dessert - de er dessuten sunnmøringer, så kanskje jeg må fortelle dem det allerede i kveld, så de er forberedt. Men nå er vi hos oss, og da gjør vi det som vi pleier her.

(Det er jo ikke som at jeg elsker å spise tunge middager klokken 13 om formiddagen heller (dog ikke på julaften), men jeg gjør det jo uten å kny når vi er på besøk der.)

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 13:19   #9
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Jeg er ikke kjempeglad i riskrem, men på julaften MÅ jeg ha det.
Det er tradisjon og hører med!

I tillegg har vi gele til barna.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 13:20   #10
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde servert fruktsalat om jeg skulle bestemt på julaften. Vi skal bort, så da får vi heller ta det vi får, som er riskrem.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 13:28   #11
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi spiser sjeldent og aldri dessert, men Far gleder seg hele året til julens riskrem, og han elsker at det står en stor skål i kjøleskapet hele julen(vi lager i flere omganger og fyller opp)!

I år har min venninne med seg riskremen(vi skal til henne og spise grøt i morgen formiddag, og hun kommer hit for å feire jul med oss)til julaften og jeg lager en liten skål med multekrem fordi det er hun så glad i.

Gammel 23-12-12, 13:30   #12
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har kjøpt ferdig-sjokoladepudding med ferdig-vaniljesaus, det blir desserten her i år. Det er jo easypeasy å få til, og godt.

Gammel 23-12-12, 13:32   #13
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Fruktsalat med saus av krem og vaniljesaus er jo enkelt og godt. Ikke så mektig heller.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-12, 12:33   #14
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ribbe er døll mat, men ville jo ikke ha unnlatt å servere det på julaften av den grunn. Synes det er en rar tanke å skulle droppe desserten bare fordi en ikke liker det selv.

Gammel 26-12-12, 12:38   #15
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jeg synes ribbe er døll mat, men ville jo ikke ha unnlatt å servere det på julaften av den grunn. Synes det er en rar tanke å skulle droppe desserten bare fordi en ikke liker det selv.

Skal man ikke servere mat man liker altså? Jeg kommer aldri i verden til å servere ribbe om det er jeg som skal være vert på julaften, er folk helt avhengige av det får de feire jula hjemme hos seg selv. Og jeg må innrømme jeg hadde synes det var innmari trist om de inviterte valgte bort hyggelig samvær og julekos fordi de ikke fikk ribbe altså.

Gammel 26-12-12, 12:59   #16
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Skal man ikke servere mat man liker altså?

ikke på julaften, nei. jeg er ikke glad i noen former for tradisjonell julemat (og ribbe er det minste ondet), men følger jo selvfølgelig tradisjonen og de andres ønsker akkurat den dagen. Og ja, jeg vil alltid servere dessert til gjester ved en såpass formell anledning.

Gammel 26-12-12, 13:04   #17
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Må ha dessert på julaften, synes jeg. Vi har innimellom, som i år, fruktsalat og is. Det er friskt og man får alltids plass til litt..
Nå får jeg alltid plass til god dessert da. Det går mest i karamellpudding på julaften her.

Tidligere år hadde vi riskrem. Da ble vi mette, gitt.

Gammel 28-12-12, 09:46   #18
Input

Input sin avatar

Standard

ikke på julaften, nei. jeg er ikke glad i noen former for tradisjonell julemat (og ribbe er det minste ondet), men følger jo selvfølgelig tradisjonen og de andres ønsker akkurat den dagen. Og ja, jeg vil alltid servere dessert til gjester ved en såpass formell anledning.

Jeg er ikke grei nok til å følge andres ønsker og tradisjoner bare fordi det er julaften, jeg gidder ikke bruke masse penger og tid på å servere mat jeg ikke liker selv, uavhengig av hvilken dag det er.

Gammel 28-12-12, 09:54   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også ribbe er dølt, så det har vi ikke på julaften.

Og når 20 års erfaring viser at ingen i familien har lyst på dessert etter julemiddagen, så serverer jeg ikke det, selv om flertallet på internett synes at jeg er kjip som ikke gjør det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-12, 10:05   #20
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes også ribbe er dølt, så det har vi ikke på julaften.

Og når 20 års erfaring viser at ingen i familien har lyst på dessert etter julemiddagen, så serverer jeg ikke det, selv om flertallet på internett synes at jeg er kjip som ikke gjør det.

Det er det vel ingen som har sagt? Det som sies er at det er litt kjipt når man vet at gjestene ønsker og har lyst på dessert. Det er en ganske annen ting.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:50.