|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen
Nå er jo ikke alle sykepleiere deltidsarbeidende, da. Mange av oss har vært til stede der ute i 100% stilling og sett det Robyn sier.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#2 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjenJeg klarer ikke helt å forholde meg til dette kjenner jeg. Jeg er ikke sykepleier, men førskolelærer. Jeg er veldig spent på hvordan det skal gå med tre små unger og jobb til høsten. Arbeidet som pedagogisk leder er krevende. Det er lav bemanning, ofte mye sykdom som gjør at vi går mye underbemannet og mye planlegging som man ikke får gjort i arbeidstida og ubunden tid på skarve tre timer som ikke rekker til noenting. Jeg skal se hvordan det går til høsten og hvis ikke det fungerer så kommer jeg til å søke om 20% permisjon på nyåret og jobbe redusert en periode. Dette for at familielivet skal fungere og for at jeg ikke skal bukke under av stress og overbelastning.
|
|
|
#3 |
|
Off the map.
|
Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjenMeissa, det er jo et poeng i det, det er jo dyrt om samfunnet skulle måtte utdanne dobbelt så mange sykepleiere som vi trenger fordi alle bare går for halv maskin.
|
|
|
#4 |
|
Aktiv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() |
|
|
|
#5 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Her jeg bor, er det rift om de fulle stillingene, vanskelig å få folk i småbrøkert og nesten umulig å få tak i hjelpepleiere/helsefagarbeidere.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
#7 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Jo, men jeg er usikker på om det faktisk er en kvinnekamp og ikke heller handler om arbeidsforhold, familie og helse. For det å være sykepleier og arbeide i turnus med unger hjemme må være usigelig tungt i lengden uansett om du er en kvinne eller mann og da er det naturlig at man velger å arbeide redusert hvis man har økonomi og mulighet til det.
|
|
|
#8 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjenDet er klart den angår deg også, Meissa. Det er jo en grunn til at det for dere og tusenvis av andre familier er helt naturlig at det er mor som skal jobbe mindre. Jeg tenker at det ikke handlerom frievalg, men valg som gjøres på grun lag av de holdninger man har, både bevisste og ubevisste.
|
|
|
|
|
#9 |
|
Unik
Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjenEr det noen som ikke tror at økt bemanning og kanskje noe høyere lønninger hadde gjort at flere ville jobbet mer, mindre sykemeldinger, enda flere menn? Hvis dette er så stort samfunnsproblem tenker jeg at det isåfall må være veien å gå. Kanskje også for førskolelærere og lærere i barnetrinnet.
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg leste en gang (men husker ikke kilden nå) at sykepleiere er en av få grupper der økt lønn ikke vil føre til flere i arbeid, fordi det i akkurat det yrket er så mange som ønsker å jobbe deltid at en lønnsøkning sporenstreks medførte at flere gikk ned i stilling, fordi de kunne gjøre det med samme innekt.
|
|
|
#11 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det tenker jeg at de kunne prøvd ut først før de trakk så bastante konklusjoner.
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Dette her er jo et veldig interessant poeng. Er vi ved en høna og egget-problematikk? At de som velger denne typen yrker i utgangspunktet er de som uansett ser for seg en deltidsstilling som "dekker det økonomiske behovet" sånn i livsløpsperspektiv. Altså at det også er muligheten for nettopp å jobbe deltid og kunne være hjemme både med barn og uten antar jeg er drivende for yrkesvalget? Sist redigert av m^2 : 30-01-13 kl 16:41. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg opplever atdet er en stor kulturforskjell mellomkinnelige leger og mange sykepleiere: leger bygger en karriere, sykepleiere i mye større grad har en jobb.
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjenInteressant, Esme. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Hvordan definerer du det at du jobber gratis? Du har jo en ganske annen lønn og en mer fleksibel arbeidstid enn en sengepostsykepleier også, vil jeg tro. Jeg forventer virkelig ikke at en sykepleier som løper beina av seg i åtte timer i døgnet for 400.000 i året skal slenge inn en time eller to ekstra om dagen, men jeg synes det er litt unaturlig at en lege som tjener nærmere en million i året (eller mer) kaller det gratisarbeid å lese faglitteratur på hytta. Generelt, jeg har ikke detaljkunnskap om verken din eller en sengepostsykepleiers lønn. Men såpass kunnskaper om hvem som gjør hva på et sykehus har jeg (gjennom familie og venner, både leger og sykepleiere) at jeg velger å uttale meg litt likevel. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjenSynes det er rart at sykepleierene skulle få hele oppmerksomheten. Jeg har flere kvinnelige sykepleiere i familien og forstår de godt. De har jobbet, og jobber fortsatt deltid. Det er nok av ekstravakter å få. Andre er ledere i fullstilling, alltid med beredskapstelefon i nærheten.
|
|
|
|
#17 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjenDet er slettes ikke sikkert kostnaden blir større på lang sikt.
|
|
|
#18 |
|
Unik
Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjenDet dere skriver om mannslige sykepleiere har jeg også bli hørt sagt om mannlige lærere i barnetrinnet. Det ooohes og aaahes, de slipper kedelige oppgaver eller det blir sett gjennom fingrene med slurv. Men det er bare noe jeg har hørt fra en litt oppgitt kvinnelig lærer altså (so for øvrig er meget flink og sjelden akker seg over jobben).
|
|
|
#19 |
|
Unik
Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjenEr det forskjell på sykepleiers turnus og andre turnusyrker (leger, vernepleier, togpersonell, bensinstasjon etc)?
|
|
|
#20 |
|
Mother of Dragons
|
På hvilken måte tenker du på? Leger jobber turnus og har stort sett 100% stillinger.
|
![]() |
|
|