Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Jeg leste en gang (men husker ikke kilden nå) at sykepleiere er en av få grupper der økt lønn ikke vil føre til flere i arbeid, fordi det i akkurat det yrket er så mange som ønsker å jobbe deltid at en lønnsøkning sporenstreks medførte at flere gikk ned i stilling, fordi de kunne gjøre det med samme innekt.
Dette her er jo et veldig interessant poeng. Er vi ved en høna og egget-problematikk? At de som velger denne typen yrker i utgangspunktet er de som uansett ser for seg en deltidsstilling som "dekker det økonomiske behovet" sånn i livsløpsperspektiv. Altså at det også er muligheten for nettopp å jobbe deltid og kunne være hjemme både med barn og uten antar jeg er drivende for yrkesvalget?
Eller er dette åpenbart og en Sannhet og bare meg som er treig og ikke har tenkt på det sånn før? 
Men vil ikke det argumentet klappe litt sammen om de ikke treffer en Mann(/Quinde)som tjener mer enn dem og/eller er villig til å jobbe mer/ta den økonomiske støyten for den reduserte stillingen ved å tjene mer/jobbe mer :argumenterer mot meg selv:
**
Jeg har for eksempel aldri under hele min utdanning og forsåvidt sjelden i mitt yrkesaktive liv tenkt tanken på at jeg skulle jobbe deltid. Ikke er det veldig vanlig heller, med min bakgrunn og i min bransje. Er det derfor jeg (ubevisst, ift akkurat det) valgte den utdanningen jeg tok? Eller er det et resultat av utdanningen og den gjengse "tonen" der. Hm.
Det skal også sies at jeg valgte utdanning uten tanke på jobbmuligheter og lønn og framtid, men utfra hva jeg hadde lyst til å studere.
Sist redigert av m^2 : 30-01-13 kl 16:41.
|