|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
En som trener
|
![]() Sv: Et oppgjør med drittmatenJeg tror det var HV som skrev en gang at halv-helfabrikataprodusentene har fratatt nordmenn (kvinner?) troen på at de selv kan lage god og sunn mat, og det tror jeg er et veldig viktig poeng. Som moren min, som har gått husmorskolen, som gang på gang anbefaler meg ferdigposer med havregrøt. Og jeg svarer gang på gang at det er da like billig og enkelt (og sunnere) med havregryn, melk og vann, så styrer man sukkermengden selv (hun er blitt helsefrik og veeeeldig opptatt av sukkerinnhold). |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et oppgjør med drittmaten
Men poenget var ikke medisinkjøtt, men det faktum at all ferdigmat inneholder ingredienser produsenten ikke vet hvor stammer fra og at man dermed ikke nødvendigvis kan stole på varedeklarasjonen fordi de som har trykket det på esken ikke har noen mulighet til å spore lengre tilbake en ett ledd og det leddet er til en annen fabrikk.
![]() |
#23 |
Glamorøs
|
Ja, og jeg kjenner det på meg selv også. Det irriterer meg at jeg kan for lite om kjøtt og fisk, slik at jeg kan plukke gode stykker til en ok pris. Og det er søren ikke lett å lære det heller når alt man får presentert er ferdig skåret og vakumpakket.
Nettopp! Selv om jeg nå vet at grandiosakjøttet er mer soyaprotein enn kjøtt, så gjør ikke det produktet bedre.
![]() |
#24 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Beklager, det var ikke meningen å henge meg opp i detaljer.
Det hender vi har dager da vi er slitne eller har det travelt hvor en kjøpepizza eller en dolomio eller pytt i panne fra frysen kan finnes på vårt kjøkkenbord. Jeg bruker å lage litt salat eller annet tilbehør til og har tenkt at det får gå innimellom, men jeg har ingen som helst tvil om at jeg klarer å lage lasagne som smaker bedre enn findus sin altså.
![]() |
#25 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Et oppgjør med drittmatenJeg vet ikke helt reglene, men storfe har vært gangbart for både okse- og hestekjøtt i ulike spekepølser og slikt som tradisjonelt har en andel hestekjøtt i seg, uten at det alltid har vært presisert. Sist redigert av arrow : 23-02-13 kl 17:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
stressmonster
![]() |
#27 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et oppgjør med drittmatenJeg vil gjerne vite hva maten jeg kjøper inneholder, bruer helt bare råvarer og lager maten fra bunnen av, men noe annet blir det også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Nei. Det er vel 40% kjøtt resten soyaprotein? Blandet sammen i en farse.
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean. 2008 2013 2015 Sist redigert av Vianne Rocher : 23-02-13 kl 20:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Et oppgjør med drittmatenJeg tenker også at vi må kunne ha to tanker i hodet på en gang! Selvsagt er det best å lage mest mulig mat fra bunnen av, med renest mulige råvarer. Samtidig så mener jeg at vi faktisk kan forvente at også ferdig/halvfabrikata inneholder det som står oppgitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
stressmonster
Jeg fortalte det nettopp til mannen og han utbrøt: "Hva, er det ikke bare skinke?" Han er sjokkert, han som nekter å spise soyaolje. "Som om mennesker noen gang har levd på olje som er presset ut av små frø med hydraulisk kraft! Det er ikke meningen vi skal spise sånt."
![]() |
#31 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Et oppgjør med drittmatenHa ha, kan de ikke bare droppe kjøttet og kjøre full soya-skinke-vegatar-grandiosa, like godt..?
![]() |
#32 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Glamorøs
|
Nja, vi er avhengig av det fordi vi har gjort oss avhengig av det. 57,1% i norge bor i enebolig, 20,9 % i rekkehus/tomannsbolig. De aller fleste av disse har mulighet til å ha en kjøkkenhage, men få har det. I Danmark, hvor lønningene er lavere og prisene høyere er det helt vanlig å ha kjøkkenhage bak huset, og folk i byer har parsell. Problemet i her er at siden man har hatt råd til å kjøpe alt så har slike ting gått i glemmeboka.
Sist redigert av Tallulah : 23-02-13 kl 21:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Et oppgjør med drittmatenHer i byen er det kø for de få parsellene som er. Dyrker man grønnsaker selv er det i hvert fall ikke for å få dem billigere, ikke i Danmark heller. Egentlig er jeg ikke sikker på om man burde dyrke annet enn blomster som man bor i byen, med alt det støvet og forurensingen som regner ned. Likevel gjør jeg det og håper det ikke er noe som dukker opp i gulerøttene. Det koster å holde en parsell, alt må fraktes og betales for. Man skal ha en stor hage for å holde seg selv med kompost. Kunnskapen er ikke gått i glemmeboken, det er massevis av entusiaster og når noen melder sin interesse mangler der ikke på råd og veiledning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Et oppgjør med drittmatenJeg har parsell, jeg vet alt om det.
![]() |
|
|