Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hund i borettslag - jeg trenger hjelp

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-13, 22:45   #21
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hund i borettslag - jeg trenger hjelp

Hos oss brukte kattene blosterbedet mitt, så da lot jeg hunden bruke gresset...

Det var mye gress da, og vi lot henne selvsagt ikke benytte lekeplassene.

Jeg hadde nok fortsatt å følge barna på skoleveien, da altså skoleveien, ikke omveien.

Gammel 30-03-13, 01:19   #22
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Jeg vet andre regler dette styret har satt opp som er rett og slett idiotiske, så jeg vil ligge litt lavt i første omgang.

Regler av denne sorten kan ikke styret vedta i seg selv - de må opp i generalforsamling. Men sjekk ordlyden i husordensreglene (det er der evt dyrehold står oppført). Er du heldig så er det styret som overtolker.

Sånn til info så er det greit å lese gjennom vedtekter og husordenregler før man kjøper. Lett å glemme, men man kan fint få seg noen kjipe overraskelser etter overtakelse om man ikke gjør det. Er mange rare bestemmelser ute og går Men når det er sagt så er det på langt nær alle som blir fulgt til punkt og prikke, så det kan være greit å spørre f.eks. selger og styre i tillegg.

Gammel 30-03-13, 23:51   #23
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Jeg bor jo da også i borettslag, men ikke blokk, men bestående av 4 og 8mannsboliger.

Jeg har jo da den voksne hunden løs, og valpen i langline, men de løper rundt her å koser seg. To til med hund i borettslaget som også lar hundene løpe litt løst her å fly av seg.

Ingen problem her for noen, jeg har hvertfall ikke motatt noen klager.

Så ja, det er jo forskjell på borettslag, det er helt sikkert.

Jeg hadde ikke satt pris på om naboene hadde latt hunder fly løst rundt i borettslaget. Og jeg liker hunder altså. Såvidt jeg husker var det ikke lov å ha hunder løst der vi bodde før heller, trodde det var en vanlig regel de fleste steder jeg. Kanskje de er veldig greie der du bor?

Gammel 31-03-13, 00:13   #24
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Jeg hadde ikke satt pris på om naboene hadde latt hunder fly løst rundt i borettslaget. Og jeg liker hunder altså. Såvidt jeg husker var det ikke lov å ha hunder løst der vi bodde før heller, trodde det var en vanlig regel de fleste steder jeg. Kanskje de er veldig greie der du bor?

De som har møtt på frøkna mi er overlykkelig for å se hun. Så joda, de kunne fint klaga om ikke, og jeg ville satt hun i bånd. Men nå ligger hun stort sett i sola og soler seg, eller hiver en kongle rundt da. Kanskje derfor ingen bryr seg.

Gammel 31-03-13, 01:46   #25
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De som har møtt på frøkna mi er overlykkelig for å se hun. Så joda, de kunne fint klaga om ikke, og jeg ville satt hun i bånd. Men nå ligger hun stort sett i sola og soler seg, eller hiver en kongle rundt da. Kanskje derfor ingen bryr seg.

Har du tenkt på at andre kanskje bryr seg men ikke føler seg komfortable med å si fra?
Jeg er overhodet ikke overlykkelig med å møte noen som helst slags hund, og håper og ønsker at eierne deres ikke forventer at jeg skal reagere negativt før de finner det for godt å holde hundene unna meg.
Jeg mener at hunden er eierens case, og at jeg som random forbipasserende skal slippe å forholde meg til den.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-13, 08:30   #26
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Har du tenkt på at andre kanskje bryr seg men ikke føler seg komfortable med å si fra?
Jeg er overhodet ikke overlykkelig med å møte noen som helst slags hund, og håper og ønsker at eierne deres ikke forventer at jeg skal reagere negativt før de finner det for godt å holde hundene unna meg.
Jeg mener at hunden er eierens case, og at jeg som random forbipasserende skal slippe å forholde meg til den.

Ingen fare for at de ikke tør å si ifra.

Hun utgjør virkelig ingen plage, men nei, jeg er ikke redd for at noen irriterer seg over hun og ikke tør å si ifra.

Det er ett stort område her, og de fleste boligerne har knapt sett hun. Det er kun "her nede" vi ser hun, og de ville nok gitt beskjed.

Det er ingen som må forholde seg til hun så lenge de ikke vil. Kommer det folk holder hun seg inntil meg, men når de står å roper på hun, blir det litt værre, men da velger de strengt tatt selv å forholde seg til hun. Såpass kontroll har eg, at hun flyr ikke bort til noen før de faktisk roper på hun og jeg sier ja eller værsågod.

Gammel 31-03-13, 12:30   #27
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sneglo, må sklir det ut her. Men jeg tviler sterkt på at alle er overlykkelig når de møter hunden din. Det er pga holdninger som dine at jeg mener at for enkelte folk faller deler av hjernen ut når de får hund inn i huset.

Ang borettslag så mener jeg at styret er de som kan vedta husordensregler. Styret opererer på vegne av alle, de velges av generalforsamlingen.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-13, 12:43   #28
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Selvfølgelig er det ikke greit å la hunden løpe løs i et fellesareal i et boligområde, uavhengig av om noen har klagd eller ikke. Men at Morella skal måtte gå motsatt vei av det hun egentlig skal når hun har med seg hunden sin (i bånd), for å komme raskest ut av boligfeltet, det virker helt urimelig.

Gammel 31-03-13, 13:35   #29
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg ville lagt lavt og ikke tatt det opp. Og så ville jeg gått der jeg ville i borettslaget, for noe annet blir jo helt søkt. Man kan ikke stenge av vanlige boligområder for hunder i bånd, det finnes det ikke lovhjemmel for. Borettslaget kan bestemme at hundehold/kattehold/geitehold ikke er akseptert, men de kan ikke nekte folk å gå i gatene. De som ikke bor der går gjennom laget med hund, mens du som bor der skal ikke kunne gjøre det? kokkorokkoko.

Altså. Om jeg hadde hatt hund, og ikke bodd i borettslaget ditt, så kunne vel ingen ha nektet meg å gå gjennom borettslaget med en hund i bånd vel? Det er jo helt søkt?
Det er en ting å slippe hunden løs og la den løpe «over alt». Men å gå gjennom borettslaget, med hund i bånd, det kan jeg ikke se et noen har rett til å nekte.

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Her vi bor er det en gressplen og det er lekeplassen. Jeg syns ikke det er ok med mange hunder som gjør fra seg der, holder med de hersens kattene i sandkassa.

Helt klart, men det er jo ikke saken til HI heller. Det handler jo om å gå på «veien» i borettslaget, med hunden i bånd.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-13, 13:39   #30
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er ganske sikker på at de ikke vil ha hunder gåene på veien pga tiss og bæsj. Hunder markerer. Derfor vil de man skal ta raskeste vei ut, for å unngå det. Vi har bodd her i 8 år nå og ikke en gang har (hann)hundene våre fått løfte benet her, men de vil jo gjerne. Derfor har jeg de i stramt bånd og går rett ut av "laget" vårt.
Hadde flere hunde-eiere hatt bittelitt antenner så hadde det kanskje ikke vært så mye irritasjon rundt hunder og hundehold.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-13, 13:41   #31
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg er ganske sikker på at de ikke vil ha hunder gåene på veien pga tiss og bæsj. Hunder markerer. Derfor vil de man skal ta raskeste vei ut, for å unngå det. Vi har bodd her i 8 år nå og ikke en gang har (hann)hundene våre fått løfte benet her, men de vil jo gjerne. Derfor har jeg de i stramt bånd og går rett ut av "laget" vårt.
Hadde flere hunde-eiere hatt bittelitt antenner så hadde det kanskje ikke vært så mye irritasjon rundt hunder og hundehold.

Der venninna mi bor, må de også gå raskeste veien ut.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-13, 15:45   #32
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøss. Jeg kan ikke skjønne at det er en selvfølge? Vi bor i borettslag. Det består av 150 eneboliger, en haug med rekkehus og enda flere lavblokker på et stort område med masse småveier, grøntområder med busker og trær, og det er faktisk flere km med smågater her hvis man legger alt sammen. Jeg lufter hunden her. Hun både tisser og bæsjer, overalt, men jeg plukker selvsagt opp bæsjen. Jeg har faktisk ikke kommet på tanken om å gå ut av borettslaget engang, og jeg er nok over snittet opptatt av at hunden ikke skal plage noen, og jeg er veldig glad for at den ikke bjeffer.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-13, 15:50   #33
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hunden går forøvrig løs i hagen vår. Den er inngjerdet og jeg hadde blitt overrasket dersom noen ble plaget av det. Vi bor i enebolig uten innsyn til hagen vår, så det er ingen andre enn de som evt går på gangstien bak huset som ser det.

Gammel 31-03-13, 15:54   #34
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Ang borettslag så mener jeg at styret er de som kan vedta husordensregler. Styret opererer på vegne av alle, de velges av generalforsamlingen.

Ja, men det er som nolo sier ikke lovhjemmel for å nekte folk å gå i gata med hunden sin. Hvorfor skal andre regler gjelde i borettslagsgater enn i kommunale gater?

Da vi nylig søkte om å få ha hund, fikk vi beskjed om at de ikke har lov å nekte oss det heller lenger. Lederen i borettslaget sa at det var kommet nye regler om at de ikke kan nekte oss å holde hund.

Gammel 31-03-13, 15:56   #35
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jøss. Jeg kan ikke skjønne at det er en selvfølge?

At hva er en selvfølge?

Gammel 31-03-13, 16:00   #36
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

At hva er en selvfølge?

At man skal måtte ta raskeste vei ut uansett. Det var en kommentar på avatars innlegg.

Gammel 31-03-13, 16:14   #37
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis hunden konkret skal på do, synes jeg det er naturlig å ta den raskeste veien ut av BL. Hvis det er en lang luftetur primært for mosjon, blir det annen sak.

Jeg hadde blitt (blir) sprø av hundeeiere som tror at alle synes det er tipptopp å ha en løs hund i nærheten. Jeg vil ikke luktes på, bjeffes på, hoppes på eller risikere at ungene mine blir redde når en fremmed hund kommer løpende. Jeg er dog konfliktsky når det kommer til folk og naboer jeg er nødt til å forholde meg til senere og i flere sammenhenger, og det er ikke sikkert jeg hadde direkte gitt hundeeier beskjed. De gangene jeg har gjort det (i andre sammenhenger) har det ikke falt i god jord, og jeg har stort sett fått (en sur) beskjed om at hunden a) bare er snill b) bare vil hilse og c) båndtvang gjelder faktisk ikke i skogen/i parken/hele året/på stranda osv osv.

Gammel 31-03-13, 17:02   #38
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Sneglo, må sklir det ut her. Men jeg tviler sterkt på at alle er overlykkelig når de møter hunden din. Det er pga holdninger som dine at jeg mener at for enkelte folk faller deler av hjernen ut når de får hund inn i huset.

Ingen deler av min hjerne har fallt ut.

Som skrevet, hvorfor roper de da på hunden min? Hvis de ikke vil hilse på hun? Og hvis de IKKE vil hilse på hun, men LIKEVEL roper på hun, vel synd for de altså. Det får da være måte på spør du meg.

Min hund går ALDRI bort til noen uten at hun får lov. Så at hun er til plage, nei det er jeg 100% sikker på at hun ikke er.

Men som sagt, hjernen min er 100% på plass lell merkelig nok.

Valpen derimot er alltid i bånd, fordi han stokk stein idiot og tror alle vil hilse på han.

Gammel 31-03-13, 17:44   #39
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min hund går ALDRI bort til noen uten at hun får lov. Så at hun er til plage, nei det er jeg 100% sikker på at hun ikke er.

Imponerende at du er 100% sikker på hvordan alle rundt deg har det når du er ute med hunden din! Jeg derimot er helt sikker på at mitt eldste barn hadde hatt det veldig ubehagelig av å være på samme sted som deg og hunden din, da hun er redd alle hunder som som ikke er i bånd. Hennes erfaring tilsier at hun ikke kan stole på at alle hundeeiere har kontroll på hundene sine. Derfor ville hun følt seg utrygg i nærheten av dere, som igjen ville gjort utflukten vår ganske så lite hyggelig.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-13, 18:05   #40
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg imponeres over naiv klokketro på at et dyrs instinkter er så dempet av mennesker, at det ALDRI vil reagere på autopilot. Uavhengig av om det er mennesker, eller ikke minst, andre hunder som kommer i nærheten. Wow.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:10.