Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Yoghurt hver dag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-04-13, 00:42   #1
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Yoghurt hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Hjertensfryd, her.

Det kan hende han føretrekker havremelk og det bør vel i grunn vera greit nok ?

Ikke når det fører til at jeg må kaste halve kartonger hver uke, nei. Jeg kommer ikke til å drikke havremelk eller bruke det i matlaging igjen om jeg ikke må.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-13, 00:56   #2
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også det er uproblematisk med vanlig søtet yoghurt hver dag i moderate mengder.
Barneyoghurtene er såvidt jeg vet omtrent som de andre. Vi kjøper store begere vanlig jordbæryoghurt og skogsbæryoghurt, heller i kopp. Tilbyr ofte havregryn oppi. GodMorgen er også poppis her.
De som heter Kos og slikt er søtere/fetere tror jeg. Vi dropper dem.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-13, 00:58   #3
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sukker tilsvarende ni sukkerbiter i en Go Morgen-yoghurt. Det er ganske mye.

Gammel 21-04-13, 08:40   #4
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det er sukker tilsvarende ni sukkerbiter i en Go Morgen-yoghurt. Det er ganske mye.

Jeg synes totalen er det sentrale, ikke enkeltelementer. Vi drikker vann og skummet melk, litt juice i helgen, sjelden søtt pålegg. Jeg synes GodMorgen totalt som et måltid inneholder en grei kalorimengde, og synes ikke antall sukkerbiter er så sentralt.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-13, 00:58   #5
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ei som ikke liker melk som drikke, men tåler det fint. Hun får Biola stort sett hver dag og Danonino kesam/drikke om vi husker å kjøpe det.

Gammel 21-04-13, 01:00   #6
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Danonino er ikke lenger kesam. De måtte endre de norske variantene på grunn av importreglene for ost.

Gammel 21-04-13, 09:28   #7
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det ser ut til å være litt forskjell på de ulike typene yoghurt. Vi kjøper ofte Sprett eller Yoplait og snart-femåringen spiser ofte en om dagen med havregryn i.

Bramat har testet.

Gammel 21-04-13, 10:07   #8
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

En liten yoghurt hver dag gjør vel ikke skade. Ver obs på hvilken du kjøper bare, noen merker er "sunnere" enn andre. Hadde samme problemet her med yngste at melk ikke var godt. Valgte å ikke mase mer om det men tilby det ved måltid likevel. Om ikke ble det vann å drikke. Nå, vips, drikkes det vist melk i b.h uten protester. Sjeldent hjemme fortsatt. Får yoghurt om det er ønskelig.

Gammel 21-04-13, 10:13   #9
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en liten melkeentusiast, men hun får likevel yoghurt hver dag. Hun er nok litt rar, for hun liker helt vanlig tyrkisk yoghurt med bare 4-korn i (eller ingenting), så vi trenger ikke søte den. Hun er litt småspist, så jeg synes det er greit å gi henne litt av den yoghurten som er ganske mye mat i. Ellers får hun Sprett o.l. i perioder der matlysten er ekstra dårlig. Jeg hadde ikke hatt store problemer med å gi henne den typen yoghurt hver dag i en periode jeg heller.

Gammel 21-04-13, 10:20   #10
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Hvis du ønsker å prøve youghurt naturleg med most frukt, da kan du jo kjøpe sånne babyglass med most frukt og blande det sammen. Enklere enn det kan det nesten ikke bli.

Gammel 21-04-13, 10:50   #11
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Det er mange forskjellige svar man får fra legene også. Når vi var på Haukeland når storebror var 1 1/2 ca fordi han reagerte både på soya og melk og vi hadde bare resept på soya MME fikk vi beskjed om at han trengte ikke noe MME om han ikke tålte melk når han var 3år kunne vi gi kalsiumtabeletter men før det trengte vi ikke tenke på det. Vi ga han havremelk med kalsium fordi vi følte det var best selv men beskjeden fra legen var at vi ikke trengte det.

Lillebror får Nutrimigen forsatt. Vi har faktisk prøvd ut melk denne uken og det kan se ut til at det går greit men jeg er redd for å gi han rein melk enda så tror vi venter litt med det. Han har fått 3 små yoghurter i løpet av uken og melk i mat.

Storebror har tålt melk i snart 2år og først nå ser jeg at han drikker ren melk. Regner med at det går fortere med Lillebror som nesten bare har drukket den ekle nutrimigenen og ikke fått noe særlig havremelk.

Har dere andre gikk rein kumelk med en gang de ikke ser ut til å reagere på melk? Jeg er så redd for å overbelaste lillebror sin mage. Han har ikke fått en dråpe melk siden han var 3mnd gammel.

Helsestasjonen sa at om han får en skive ost innimellom og litt yoghurt innimellom så var det greit. Så kunne jeg iføre melk litt etter hvert. Der var det ikke noe press om at han måtte få melk nå hvertfall.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-13, 11:00   #12
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Det er mange forskjellige svar man får fra legene også. Når vi var på Haukeland når storebror var 1 1/2 ca fordi han reagerte både på soya og melk og vi hadde bare resept på soya MME fikk vi beskjed om at han trengte ikke noe MME om han ikke tålte melk når han var 3år kunne vi gi kalsiumtabeletter men før det trengte vi ikke tenke på det. Vi ga han havremelk med kalsium fordi vi følte det var best selv men beskjeden fra legen var at vi ikke trengte det.

Lillebror får Nutrimigen forsatt. Vi har faktisk prøvd ut melk denne uken og det kan se ut til at det går greit men jeg er redd for å gi han rein melk enda så tror vi venter litt med det. Han har fått 3 små yoghurter i løpet av uken og melk i mat.

Storebror har tålt melk i snart 2år og først nå ser jeg at han drikker ren melk. Regner med at det går fortere med Lillebror som nesten bare har drukket den ekle nutrimigenen og ikke fått noe særlig havremelk.

Har dere andre gikk rein kumelk med en gang de ikke ser ut til å reagere på melk? Jeg er så redd for å overbelaste lillebror sin mage. Han har ikke fått en dråpe melk siden han var 3mnd gammel.

Helsestasjonen sa at om han får en skive ost innimellom og litt yoghurt innimellom så var det greit. Så kunne jeg iføre melk litt etter hvert. Der var det ikke noe press om at han måtte få melk nå hvertfall.

Her prøvde vi først ut melk i maten. Altså pølser, fiskekake, gratenger med ost på osv. Da det gikk greit innførte vi skinkeost, gomme og hvitost på brødet fordi det har vært det frøkna har spurt veldig etter. Når vi så at det gikk greit så åpnet vi opp for yoghurt og helt til slutt ren melk på frokostblanding nå når vi var på ferie. Så ja, her har det gått gradvis over flere måneder. I starten kunne hun gjerne reagere om hun fikk for mye, men ikke hvis vi begrenset det. Barnehagen har vi holdt utenfor hele tiden slik at vi har kunne overvåket nøye hvor mye hun har fått hver dag og hvordan det har påvirket magen.

Gammel 21-04-13, 11:08   #13
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg sa til barnehagen på fredag at de kunne gi mat med melk i men ikke noe med mye melk eller drikke. Se sa selv at se skulle gi han noe alternativ når se skulle ha risgrøt på mandag. Stoler på de og har en veldig åpen og god dialog. Helt noe annet enn når storebror var på samme stadium.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-13, 10:57   #14
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Vi har i perioder hatt en yoghurt om dagen, enten til kveldsmat eller til å ha med i skole/bhg. Jeg er mer redd for sukker enn fett, og absolutt mest skeptisk til kunstig søtning som er i enkelte lett-varianter. Les bakpå pakken om tilsatt sukker og total sukkermengde.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-13, 12:09   #15
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine spiser TINE vanlijeyoghurt i barnehagen fire dager i uka.
Det er ikke noe jeg bekymrer meg for overhode.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-13, 12:54   #16
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Mine to gutter spiser yoghurt hver dag. Eldste vil ha barneyoghurt uten fruktbiter, mens yngste spiser vanlig yoghurt. Jeg synes det er sukkerhysteri å bekymre seg for daglig yoghurt hvis brnet spiser variert og er aktivt.

Gammel 21-04-13, 14:03   #17
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror Poden spiser mindre sukker enn de fleste andre på hans alder, i hvert fall før yoghurten ble innført. Jeg lander på at så lenge han ikke får vite at yoghurten er fordi han ikke drikker melk, er det ok.

Gammel 21-04-13, 14:06   #18
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Mine spiser youghurt hver dag i perioder, jeg ser ikke på det som noe problem.

Gammel 21-04-13, 14:53   #19
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Det har jeg ingen problemer med, men sjekk sukkerinnholdet på de ulike variantene. Husk at barn normalt sett ikke skal ha magre produkter, men høyt sukkerinnhold er selvsagt ikke noe særlig.

Vinner av barneyoghurttest

Gammel 21-04-13, 15:10   #20
Input

Input sin avatar

Standard

Får man kjøpt den kesamen i noe annet enn én-pakninger? For hvis ikke blir det ganske dyrt, en slik koster 11 kr.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:59.