|
|||||||
| Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Lavkarbo
Hva spiste du i tillegg da?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Absolute Beginner
|
Jeg brukte mye blomkålmos, blomkål og brokkoligrateng eller dampede/wokede grønnsaker som tilbehør til middag, og det gikk mye i salat til lunch og egg/omelett til frokost. I tillegg bakte jeg knekkebrød og brukte en del cottage cheese, gresk yoghurt og slik til kvelds eller mellom-måltid. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Hm. Når jeg legger inn dette i kalkulatoren på vektklubb, så blir det jo over 50% av kaloriene fra protein - vet noen av dere hvordan det er i fohold til belastning på nyrene? Det er jo greit fettinnhold på et slikt kosthold (joghurt, cottage cheese, kylling og egg og blomkål etc.) men halvparten av kaloriene er fra proteiner, og jeg vet ikke hvor grensen går for når det blir for stor belastning på nyrer. Noen som vet?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: LavkarboJeg skjönner ikke at det er saa vanskelig med lavkarbo, jeg. Jeg spiser omtrent samme mengde proteiner som för og masser av grönnsaker i tillegg. Grönnsakene tilberedes som salater (ofte med avocado, nötter og/eller ost i tillegg til alt det andre for aa faa opp fettandelen), smördampet eller med spröstekt bacon over, gratinert med ost paa, wok med ekstra olivenolje, raa med dip av ett eller annet slag, med en eller annen god saus til etc. etc. etc. Jeg synes det er uendelig mange muligheter som smaker saa godt (fett er jo smaksbaerer) og ser for meg at jeg kommer til aa spise saann for alltid. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: LavkarboJeg har gått over fra lavkarbo til grovkarbo nettopp fordi jeg er skeptisk til hvordan et kosthold med mye proteiner (og mer enn anbefalt innhold av fett, selv om jeg ikke spiste veldig mye fett da jeg sverget til lavkarbo) påvirker indre organer. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: LavkarboMadicken; det høres Fedonish ut.
|
|
|
#7 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Det kan godt være. Det kryr av begreper, og jeg henger ikke helt med, så kanskje jeg nøyer meg med å si at jeg spiser sunt, og hverken går eller er på noe spesielt kosthold. Ja, sunt, er det jeg spiser. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Til tider hjulbeint
|
Sv: LavkarboRostrup er langt fra den eneste legen i Norge, Sverige, Norden eller verden som anbefaler lavkarbo. Jeg vet hva som er best for min helse og min hjertefeil og har full støtte fra legene som følger meg opp og føler meg helt trygg på den forskningen som har kommet frem. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: LavkarboJeg ble litt usikker nå, Vianne Rocher. Du er vel ikke lege eller har en utdannelse som er tilsvarende?
|
|
|
#10 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: LavkarboLille meg: du henviser til en (1!) studie som gir en indikasjon. Du må gjerne være overbevist, jeg er ikke det. En svale gir ingen sommer. Det finnes et overveldende antall dobbeltblinde randomiserte publiserte studier gjort over flere tiår som sier noe annet (og da snakker jeg om det å øke inntaket av mettet fett, ikke å kutte karbohydrater), deres resultater er fremdeles ansett som relevante innenfor faget (og nei, jeg er ikke lege, men det er det vel ingen i denne tråden som er?).
|
|
|
#11 |
|
Kamerat Pære
Sv: LavkarboPøbel: det var ikke svar til deg, altså. Det var mer et generelt innlegg i.o.m. at flere her er virket så sikker på at legen til HI tar feil.
|
|
|
#12 |
|
ihuga feminist
Litt av poenget med akkurat den studien er at 1) det er en svært STOR studie, som har foregått over lang tid, og 2) man ønsket å bevise det motsatte av hva man fant ut.
Jeg har aldri hørt fanatiske vaksinemotstandere gjentatte ganger henvise til forskning. Jeg har heller ikke hørt at mange av vaksinemotstandere er leger. Men slik er det faktisk i lavkarbo-leiren. Så jeg føler din sammenligning blir merkelig.
|
|
|
#13 |
|
Kamerat Pære
Hvorfor tror du at FHI på akkurat dette området er så motvillig til å endre standpunkt? Kanskje fordi de mener at den forskningen som foreligger så langt ikke beviser det lavkarbotilhengerene sier? Det er ikke noen hvemsomhelst innenfor kosthold som utarbeider kostholdsrådene i FHI. Jeg tenker at man skal være godt utdannet innenfor fagfeltet for å mene at man selv kan gjøre en bedre vurdering. Dette var også paralellen min til vaksiner- at det ikke er noen grunn til å anta at man selv vet bedre når man ikke innehar kompetanse på området. Jeg skjønner at folk anser dette som annerledes fordi det er snakk om mat og at man ikke skader noen andre av å leve på lavkarbo (sånn bortsett fra miljøhensynet som slettes ikke er så problemfritt som Busy sier over her). Det er jo et valid poeng det, men jeg synes ikke at man skal si at leger som ikke anbefaler lavkarbo tar feil, for rent forskningsmessig sett gjør de jo ikke det. De har mange seriøse forskningsrapporter å lene seg til når de kommer med en slik avbefaling. At man selv er personlig overbevist om at de tar feil er en annen sak.
|
|
|
#15 |
|
Til tider hjulbeint
|
Man kan ikke øke mettet fett uten å kutte karbohydrater, begge deler fungerer dårlig, enten spiser du karbo og fettfattig eller fett og lite karbo. Jeg spiser rundt 30 - 50 karbohydrater om dagen og rundt 70% fett. Hchf går ikke og det finnes massevis av studier som viser at det går dårlig. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Kamerat Pære
|
|
|
#17 |
|
Til tider hjulbeint
|
Jeg forstod deg slik at studien du viser til går på økt mettet fett uten å redusere karbohydrater, misforstod jeg? |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Lavkarbojeg tenker at Vianne kanskje svarte meg, siden jeg skrev det om hjerteproblemene?
|
|
|
|
|
#19 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: LavkarboJeg går ned mye lettere på lavkarbo enn ved å telle kalorier. Jeg skulle ønske det var motsatt, for det hadde vært enklere. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
ihuga feminist
Det vil kanskje være en god idé uansett? For å se hvor mye kostholdet har å si for kolesterolet ditt (og da spesielt på sammensetningen).
|
![]() |
|
|