|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gratis medisin til barn
Kan du skrive litt generelt om hva slags medisiner man kan bruke lenger enn datoen på produktet? Jeg er litt i tvil noen ganger. Generelt altså.
![]() |
#22 |
maler
|
![]() Sv: Gratis medisin til barnJa, Billa, jeg er helt enig med deg der. Akkurat det med diabetikere skjønner jeg faktisk poenget med, det var bare en anekdote. Og jeg har sett mange med bæreposer med medikamenter som de distribuerer videre til slekta.
![]() |
#23 |
maler
|
![]() Sv: Gratis medisin til barnEtt eksempel av "you didn´t say the magic word" ala helfo: Noen år tilbake i tid dog. Barn med hjertesvikt trenger relativt ofte forsterket kost. Dette fordi de skal ha mindre volum enn andre barn, de forbruker mer energi, absorberer dårligere fra tarm og at man vet at dårlig vektoppgang medfører økt fare for å dø. Man bruker relativt ofte noe som heter duocal som man putter oppi melken for å få litt mer karbohydrater og fett i melken. Duocal er ikke godkjent for diagnosen hjertesvikt (i hvertfall var det ikke det før), men den er godkjent for dårlig absorpsjon fra tarm. Søkte man med påskriften hjertesvikt og hvor man dokumenterte at det er vanlig å bruke dette ved den tilstanden og at det er anbefalt fikk man avslag. Men hvis man derimot formulerte seg sånn at barnet har hjertesvikt, og på grunn av hjertesvikten blir det ødem i tarmen som gir en relativt dårligere absorpsjon, fikk man medhold.
![]() |
#24 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Det handler primært om hva produsentene kan garantere for i hht til egne og andres studier. Effekten vil i de fleste tilfeller ikke forringes selvom holdbarhetsdatoen overskrides noe. Det avhenger av hva slags formulering produktet kommer i, stabiliteten til virkestoffet og hvordan det oppbevares. Jeg tar aldri legemidler som har vært ute hos kunder i retur til lager, nettopp fordi jeg ikke vet noe om hvordan produktene har vært oppbevart (for kaldt, for varmt, eksponert for lys/luft osv).
![]() |
#25 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Jeg er helt enig i frustrasjonen over firkantede saksbehandlere, og har mange ganger forsøkt å ta en telefon til riktig etat på vegne av både foresatte og pasienter. Det å bli slått i hodet med saksbehandlingstid og paragrafer gjør også at jeg av og til må puste med magen og virkelig prøve å "forstå" den jeg snakker med. Senest i går hadde jeg en runde med SLV vedr et uregistert preparat, og i følge mine kollegaer hadde jeg både skiftet ansiktsfarge og stemmeleie i løpet av samtalen
![]() |
#26 |
maler
|
![]() |
#27 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Gratis medisin til barnJeg har i hvertfall ikke tall på hvor mange ganger jeg har måtte vente en liten evighet på apoteket, mens farmasøyten jobber seg svett ved en telefon eller foran en pc - og så kommer hun med jevne mellomrom: "jeg beklager så mye... Dette tar slik tid, dette er så dumt for deg, men..."
![]() |
#28 |
Mother of Dragons
|
Det er gjengs det gjennom hele helsevesenet at man må ha med det magiske ordet.
![]() |
#29 |
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gratis medisin til barnJeg skjønner at systemet skaper enormt mye frustrasjon og ekstraarbeid for dere som må bale med det til daglig.
![]() |
#30 |
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gratis medisin til barnOg ellers, som helsepersonell selv: Amen til Esmes siste innlegg.
![]() |
#31 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Gratis medisin til barnJeg er også utrolig glad for at vi bor i et land hvor systemet er såpass bra.
![]() |
#32 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Akkurat dette har jeg tenkt mye på selv. Da sønnen min brukte Nutramigen, måtte jeg hente ut for 3 måneder av gangen (muligens bare apoteket her som var vrange, siden vi bor på et lite sted og var de eneste som brukte Nutramigen her). Da drakk han Nutramigen fra flaske til ett måltid om dagen og havremelk (eller vann) til de andre måltidene. Så plutselig nektet han fullstendig å spise Nutramigen mer, en uke etter at jeg hadde hentet ut en ny 3-månedersbatch. Hva skal jeg gjøre med det jeg har igjen? Kaste det. Jeg husker med grøss og gru hvor dyrt det var de ukene vi måtte betale for det selv, så jeg har ikke fått meg til å kaste det ennå heller...
![]() |
![]() |
#33 |
tankefull
|
![]() Sv: Gratis medisin til barnVi er klart heldige ja. Samtidig som det er ting som ikke er like bra. Lillemor bruker medisiner daglig, og noen av de får vi dekket på blå resept, mens andre må vi betale selv. Dette er legemidler som enten ikke er registrerte som må søkes om, eller som ikke er godkjent for bruk til barn, og dermed får vi det ikke på blå resept. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Gratis medisin til barnSom en liten kuriositet.
![]() |
#35 |
Slumrende Ullteppe
|
Jeg kjenner til et eksempel hvor en overlege i nevrologi fikk en leksjon av saksbehandler i HELFO, da han fikk avslag på refusjon på en spesiell type epilepsimedisin for et barn: "Du må da skjønne du ikke får ja til medisin C - barnet har jo ikke forsøkt medisin A og B først."
![]() |
#36 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Gratis medisin til barnMen altså, det er jo sånn vi har bestemt at systemet skal være. Det er de medikamentene som har vist at de er kostnadseffektive som skal benyttes først. For å få et nyere, dyrere medikament, må de enten ha demonstrert akseptabel kostnadseffektivitet (f.eks. gjennom å gi færre sykehusinnleggelser pga. bivirkninger eller forebygge hjerneslag eller lignende), eller så må de på individuell refusjon. Da skal man ha forsøkt minst ett av de foretrukne legemidlene først, og
![]() |
#37 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Gratis medisin til barnOg ja, det er ikke fagfolk som kontrollerer disse søknadene, det er saksbehandlere som sjekker at legen har satt krysset der det skal være. Hverken mer eller mindre.
![]() |
#38 |
Mother of Dragons
|
Jeg mener at man må endre systemet slik at spesialister kan uten videre bestille. Det er ingen ekstra reell kontroll i det, kun forsinkelse.
![]() |
#39 |
Shake it out!
|
Jeg husker jeg måtte forsøke en del kvalmestillende (etter operasjon) før de ga meg Den Dyre Pillen som virket. Hver gang.
![]() |
#40 |
maler
|
Dette er et system som er laget ut fra voksenpopulasjonen og det merker vi ganske godt når vi stanger mot det. Jeg synes det er helt greit at det fungerer sånn for de store legemiddelgruppene også for barn, allergimedisin og astmamedisin er eksempler der. Men det blir bare rør i tilfeller som Inaghs, der man snakker om et barn som kanskje er det eneste i landet med sin tilstand og de kommer til en spesialist på SSE som kanskje har sett og hørt om noen lignende tilfeller på verdensbasis og hvor man da vet at ved denne typen tilstand er det null og niks poeng å bruke de vanligste medisinene, det er kanskje til og med farlig. Når man da blir møtt med "epilepsi er epilepsi er epilepsi" fra helfo er det ganske tullete og frustrerende både for foreldre og pasient.
Nei. De sjekker ikke bare det. De leser det som står der, prøver å forstå det, prøver å putte det inn i en paragraf og gi et svar. Hvis de svarer nei prøver de å begrunne det på en vettug måte. Og det fungerer dårlig. For noen tilstander er det strømlinjeformet, for eksempel ved veksthormonmangel. Da får man dekket det hvis barnet fyller gitte kriterier. Men for mange mindre sykdommer er det veldig mye rør. Det er ikke alltid det er dyre medisiner det er snakk om heller. Det hender det går med flere dagsverk for å få trumfet gjennom en medisin til 200 kr/år.
![]() |
|
|