Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hvilken SUV har du, og er du fornøyd?

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-13, 15:30   #1
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken SUV har du og er du fornøyd?

Opprinnelig lagt inn av Bayone, her.

Mitsubishi AXS - for liten til å dra campingvogn mente forhandleren og finnes ikke med automatkasse

Vi har ASX med 150 hestekrefter (kjøpt i Sverige), og kan ikke se for meg at den skal ha noe problem med å dra ei campingvogn?

Til høsten kommer den jo i kombinasjonen automatgir og dieselmotor på 2,2 liter og 150 hestekrefter her i Norge og.

Vi er iallefall ekstremt fornøyd med vår.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 16:45   #2
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Vi har ASX med 150 hestekrefter (kjøpt i Sverige), og kan ikke se for meg at den skal ha noe problem med å dra ei campingvogn?

Til høsten kommer den jo i kombinasjonen automatgir og dieselmotor på 2,2 liter og 150 hestekrefter her i Norge og.

Vi er iallefall ekstremt fornøyd med vår.

2.2-150hk-utgaven av ASX har samme tilhengervektgrense - 1400kg - som med den mindre dieselmotoren.

Til sammenligning kan en Tiguan med 140hk diesel ha 2200 kilo på kroken, så tillatt tilhengervekt handler om en del mer enn bare motoreffekten....

CX-5 med 150hk diesel kan ta 2000 kg på kroken.

Altså virker ASX egentlig til å være et ganske dårlig valg for dem som har tenkt å trekke vogn, med mindre man da ikke har en vogn som uansett har maksimal tillatt totalvekt på under 1400kg. Og er ikke så spesielt stor vogn før denne grensen nås (husk at det gjelder ikke vekten på vognen, med hva som er angitt som maksimal tillatt vekt for vognen med last - og det hjelper ikke om vognen er 1200kg, godkjent for 1500kg, og bare 100 kg med ting i - så lenge den er godkjent for mer er det denne maksimalvekten som gjelder). Har vel inntrykket av at skal du ha en vogn på mer enn 5 meter, så blir det raskt at bilen må være godkjent for mer enn 1400kg.

En del kjører også med hengere godkjent for f.eks. 1800 kg. Det kan imidlertid være at hengeren bare veier 600 kg og at de ikke laster mer enn 500 kg - så lenge hengeren i seg selv har lov til å veie opptil 1800 kg må bilen være godkjent for det (og man må naturligvis ha tilhørende sertifikat)

For en del biler vil man også kunne se at versjonen med automatgir kan trekke en del mindre enn med manuell.

Gammel 03-07-13, 00:28   #3
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi hadde ikke 4wd før, men etter å ha fått det går vi ALDRI tilbake til en bil uten! Det er fantastisk å vite at man kommer seg frem overalt uansett føre.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-13, 01:23   #4
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes automat er kjedelig, og særlig hos de "billigere" bilmerkene er de rett og slett ganske dårlig å kjøre med (hakkete, ekstra støy, må opp i høyt turtall før det skifter gir osv.).mPlusset, i følge de forhandlerene vi har snakket med, er gjensalgsverdien i.o.m. at stadig flere velger bil med automat (noe jeg virkelig ikke forstår).
Det beste automatgiret vi har fått i en bil vi prøvekjørte, var i en Mercedes. Det var nesten like bra som å gire selv.

Jeg hadde ikke brukt penger på en SUV uten firhjulstrekk. De bilene ser jeg egentlig ikke poenget med, om jeg skal være ærlig.
Om man vil ha tohjulsdrift, finnes det forresten mange gode stasjonsvogner som er både romsligere, rimeligere og bedre å kjøre enn nærsagt en hver SUV på markedet. Om man uansett ikke trenger hverken den ekstra bakkeklaringen eller firhjulsdriften, hadde jeg mye heller valgt en stasjonsvogn, rett og slett fordi kjørekomforten er bedre enn i en SUV.

Gammel 03-07-13, 10:25   #5
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Jeg blir også av dem som ikke ser poenget med å kjøpe denne typen bil uten å kjøpe med 4WD. Da hadde jeg nok helle ville ønsket en vanlig personbil.

Eller valgt en personbil med 4WD - f.eks. Skoda Octavia blir plassmessig bedre enn flere av modellene nevnt, og med den nye modellen som kom i salg nå for temmelig kort tid siden har bakseteplassen også blitt en del bedre enn tidligere. 610 liters bagasjerom setter den i klasse med store stasjonsvogner ellers.

Personlig hadde jeg prioritert 4WD framfor automatgir. Hadde jeg derimot vært av dem som ofte stod å stanget i kø er det ingen tvil om at automatgir hadde stått høyt på prioriteringslista.

Gammel 04-07-13, 16:06   #6
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes baksetet på ASX er ok, men bagasjerommet er ikke all verden.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-13, 16:09   #7
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en Kia Sportage 2013. Og kan ikke annet enn å skryte den opp i skyene. For en deilig bil!

Gammel 04-07-13, 23:02   #8
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Jeg har en Kia Sportage 2013. Og kan ikke annet enn å skryte den opp i skyene. For en deilig bil!

Absolutt en bil å merke seg. Samtidig går tilhengervektegenskapene noe ned her hvis man skal ha bil med automatgir. 1600 kg blir vel i grenseland av hva man vil anbefale for noen som har campingvogn, kontra en del av konkurrentene som tar 2000 kg. Det er en del vogner selv på 5 meter som har tillatt totalvekt på 1600 kg eller mer. Skal man evt. bytte vogn ønsker man jo også å ha en bil som ikke setter begrensningene.

Gammel 04-07-13, 23:11   #9
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Absolutt en bil å merke seg. Samtidig går tilhengervektegenskapene noe ned her hvis man skal ha bil med automatgir. 1600 kg blir vel i grenseland av hva man vil anbefale for noen som har campingvogn, kontra en del av konkurrentene som tar 2000 kg. Det er en del vogner selv på 5 meter som har tillatt totalvekt på 1600 kg eller mer. Skal man evt. bytte vogn ønsker man jo også å ha en bil som ikke setter begrensningene.

Ja. Og av den grunn, samt at jeg har to femtenåringer som snart skal øvelseskjøre, så valgte jeg manuelt gir.

Gammel 04-07-13, 22:20   #10
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

ASX er uaktuell for den kan vi ikke dra vogn med. Akkurat nå har vi en Tiguan på lån til i mrg. og er veldig fornøyd med den så langt. På mandag skal vi prøvekjøre Mazda cx-5. Det blir nok sannsynligvis den som kommer best ut av egen test vi går for. Prismessig er Tiguan litt dyrere men der er det større mulighet for å kjøpe brukt, type 2012-2013 modell.

Gammel 04-07-13, 23:05   #11
mrc

mrc sin avatar

Standard

ASX er uaktuell for den kan vi ikke dra vogn med. Akkurat nå har vi en Tiguan på lån til i mrg. og er veldig fornøyd med den så langt. På mandag skal vi prøvekjøre Mazda cx-5. Det blir nok sannsynligvis den som kommer best ut av egen test vi går for. Prismessig er Tiguan litt dyrere men der er det større mulighet for å kjøpe brukt, type 2012-2013 modell.

Det ligger for så vidt en del CX-5-er også uten fra 2012...

Litt avhengig av hvor man bor kan det også være greit å sjekke Finn for nye CX-5-er hos forhandlere. Det var i hvert fall tidligere når jeg sjekket en del som hadde biler inne - gjerne litt mindre forhandlere utenfor de store byene, men i noen tilfeller trengte det nødvendigvis ikke være så langt å kjøre... F.eks. når jeg sjekket tidligere i år var det en forhandler på Gran som satt med flere biler inne, mens skulle man ha en slik bil i Oslo var det nok en del måneder å vente. men så kommer det jo an på hva man ønsker av farge og utstyr...

Gammel 04-07-13, 23:50   #12
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Det ligger for så vidt en del CX-5-er også uten fra 2012...

Litt avhengig av hvor man bor kan det også være greit å sjekke Finn for nye CX-5-er hos forhandlere. Det var i hvert fall tidligere når jeg sjekket en del som hadde biler inne - gjerne litt mindre forhandlere utenfor de store byene, men i noen tilfeller trengte det nødvendigvis ikke være så langt å kjøre... F.eks. når jeg sjekket tidligere i år var det en forhandler på Gran som satt med flere biler inne, mens skulle man ha en slik bil i Oslo var det nok en del måneder å vente. men så kommer det jo an på hva man ønsker av farge og utstyr...

Det er ikke mange på finn som oppfyller våre krav. Og de som ligger der er ganske dyre i forhold til nybil. Må kanskje søke litt på forhandlere for å se om de kan ha inne. De legger sikkert ikke nybilene ut på finn.no?

Så må jeg si at Tiguanen var veldig grei å gå inn og ut av for meg med hofteproblemer. Det er også mye av grunnen til at vi kjøper automat at jeg skal kunne kjøre den i dårlige perioder. Så der utgår KIA også med tanke på hengervekt på automat.

Gammel 05-07-13, 00:47   #13
mrc

mrc sin avatar

Standard

Det er ikke mange på finn som oppfyller våre krav. Og de som ligger der er ganske dyre i forhold til nybil. Må kanskje søke litt på forhandlere for å se om de kan ha inne. De legger sikkert ikke nybilene ut på finn.no?

De la ut biler som de ventet inn. Det er kanskje en viss kvotering mellom forhandlere slik at ikke små forhandlere skal få ekstremt lang leveringstid når større forhandlere har et stort antall bilder i bestilling.

De var også demobiler for salg. Foreløpig kanskje litt tidlig på året for demobiler, men ganske tidlig på høsten at en del starter å forberede at de får inn demo på 2014-modell med annet ustyr og små oppdateringer.

Men man se jo selv i Oslo at det annonseres biler hos forhandlere som er på vei inn: http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=42490213

Gammel 04-07-13, 23:14   #14
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tiguan, 2008-modell som jeg har hatt siden den var baby Fornøyd med plass både foran og bak, den er en drøm å kjøre, sprek (2.0 diesel) og er rett og slett familiens fjellgeit med sin 4.hjulstrekk. Ikke hatt noe trøbbel med den heller. Mannen kjører Volvo v70, og når jeg låner den føles det som om jeg sitter på asfalten og kjører i forhold, med dertil følelse av å ha dårlig sikt.

Gammel 05-07-13, 00:51   #15
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Tiguan, 2008-modell som jeg har hatt siden den var baby Fornøyd med plass både foran og bak, den er en drøm å kjøre, sprek (2.0 diesel) og er rett og slett familiens fjellgeit med sin 4.hjulstrekk. Ikke hatt noe trøbbel med den heller. Mannen kjører Volvo v70, og når jeg låner den føles det som om jeg sitter på asfalten og kjører i forhold, med dertil følelse av å ha dårlig sikt.

Tja, sprek er vel ikke det jeg vil kalle Tiguanen. Det er vel det eneste vi har å utsette på den. Den mangler "sparket", feks ved forbikjøringer. Noen ekstra hester hadde helt klart gjort seg.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 00:49   #16
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Tja, sprek er vel ikke det jeg vil kalle Tiguanen. Det er vel det eneste vi har å utsette på den. Den mangler "sparket", feks ved forbikjøringer. Noen ekstra hester hadde helt klart gjort seg.

Min har 140 hester, og sparker bra fra seg, men det er vel vanligere med 115, kanskje, på grunn av prisen bla.

Gammel 06-07-13, 03:23   #17
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Min har 140 hester, og sparker bra fra seg, men det er vel vanligere med 115, kanskje, på grunn av prisen bla.

Minste dieselen i Tiguan nå for tiden er 110hk. Den brukes på modellene med 2WD. Går man får 4WD må man også opp på 140hk, hvilket gir en del ekstra avgiftskroner ja.

Samtidig - hvis man går fra (suge)bensinbil til diesel er det litt tilvenning kanskje - blant annet til å ikke ligge så lavt turtallsmessig at ikke turboen får jobbet hvis man er i en situasjon der man trenger akselerasjon - samtidig ikke for høyt turtall slik at man "mister dreiemomentet" . Jeg må si at jeg med 105hk i en bil som veier omtrent det samme som Tiguan egentlig ikke føler at jeg mangler noe - annet enn når jeg trekker tung henger.

Gammel 04-07-13, 23:19   #18
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Standard

Var forresten en tur til Århus denne uken, med tre tenåringer i bilen. De er både langbeinte og trenger plass til spillmaskiner, energidrikker, puter og albueplass. Bilen bestod testen med glans!

Gammel 05-07-13, 00:59   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du skal automat så vil jeg i hvert fall slå et slag for Ford foran peugot. Peugot sin automatkasse er skrekkelig og Fords helt vidunderlig.

Gammel 06-07-13, 00:11   #20
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har Honda CR-V, veldig fornøyde. God plass, har to barneseter festet med isofix, og fortsatt plass til 12-åringen mellom setene selv om det er litt trangt for lengre turer. Helt grei bagasjeplass for en helgetur eller heavy shopping (til bilferier har vi Ford S-max).

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:26.