Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abort

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-13, 20:54   #1
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abort

Jeg ser argumentene for hvorfor det ikke er lurt også, og slik for eksempel Appelsin legger det fram over her, så er det jo ikke medisinsk forsvarlig å gjøre p-piller reseptfrie. Jeg er også enig i at kondomer bør være førstevalget, i alle fall før man etablerer seg i et fast forhold, men jeg har sans for å gjøre også p-piller lettere tilgjengelig for unge. Heller det enn uønska graviditet, men altså innenfor rammene for hva som er medisinsk forsvarlig. Om de er gratis eller ikke betyr mindre, tror jeg, det er tilgjengeligheten som er viktig. Hvor langt man skal gå for å få til den, er jeg usikker på.

Aller helst skulle kondomer vært enda lettere tilgjengelig enn det de er, og så synes jeg det bør snakkes såpass mye om at det ikke blir flaut, men en selvfølgelighet å ha dem. For alle. Jeg lurer på om vi ikke har hatt en skål med gratis kondomer hos helsesøster på skolen jeg jobber, men da må man jo innom der og plukke med seg. For min del kunne de gjerne delt ut noen til alle med jevne mellomrom.

Gammel 04-08-13, 21:06   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig i at det er dumt med for mye hormonprevensjon til de yngste, men dette er strengt tatt ikke snakk om de yngste. Det er snakk om kvinner fra 20-25 år. De mellom 16 og 20 får allerede gratis p-piller, og helsesøstre får skrive ut p-piller i denne aldersgruppen. Med tanke på risiko ser jeg ikke noe vesentlig forskjell på gruppen mellom 16 og 20 og de mellom 20 og 25. Og dette med fastlege i den aldersgruppen er ikke bare enkelt. For meg spiller det liten rolle hva de burde greie og hvor voksne de burde være, når aborttallene er som de er og man har vist at lettere tilgjengelige gratis p-piller halverer det synes jeg det blir feil å ikke prioritere det. Nøyaktig hvordan man organiserer det spiller ikke så stor rolle for meg, poenget er at tilgjengeligheten må være god og diskret. Det samme gjelder forsåvidt tilgjengeligheten til testing for kjønnssykdommer og god rådgivning. Fastleger er i utgangspunktet en bra ting, men når det gjelder kjønnsykdommer og prevensjon for ungdom og unge voksne tror jeg det er fint om det finnes en annen adresse.

Gammel 04-08-13, 21:11   #3
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er langt på vei enig i alle tankene dine, men synes det er viktig å finne ut av HVORFOR det er slik også. En ting er alle uønskede graviditeter, det er på ingen måte bra, men jeg synes det er kjempeskummelt at voksne damer ikke evner å fikse egen prevensjon hvis den ikke er sponset av staten. Hva SIER det oss?

Gammel 04-08-13, 21:24   #4
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg er langt på vei enig i alle tankene dine, men synes det er viktig å finne ut av HVORFOR det er slik også. En ting er alle uønskede graviditeter, det er på ingen måte bra, men jeg synes det er kjempeskummelt at voksne damer ikke evner å fikse egen prevensjon hvis den ikke er sponset av staten. Hva SIER det oss?

Enig.

Er man 20-25 så er man voksen. Det er skummelt om denne gruppen ikke kan fikse prevensjon selv. Det er også ganske skremmende om kvinner i denne alderen som kanskje har hatt et seksualliv en stund synes det er pinlig å snakke med en lege om p-piller. Er man i jobb har man fastlege der man bor, men er det pinlig å snakke med piller med en fastlege på hjemstedet? Er man student har man vel fremdeles mulighet til å benytte seg samskipnadenes helsetjenester.

Jeg kjenner at det strider i mot en del prinsipper å sy så mye puter under armene til voksne folk at man må servere p-piller på et sølvfat.

Hva pokker skal man gjøre for å ansvarliggjøre?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 21:14   #5
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Kondomer burde være førstevalget for alle som ikke er i et etablert (langtids)forhold.

Ingen tvil om det.

Jeg er egentlig ikke stor tilhenger av p-pillebruk og særlig ikek hus unge kvinner, pga hva hormonene kan gjøre med kroppen, syklusen og den naturlige utviklingen av denne. Men de funker jo også, og SAMMEN med holdningsarbeide, kondom-tilgjengelighet bør de være ganske greit tilgjengelige, tross alt.

I min tid fikk man heller ikke resept for tre år, eller mengder for det, men reseptfornying av p-piller var virkelig ikke noe annet enn rent administrativt, skal det være det da?

Ja, GU fikk jeg første gangen, uforberedt, og har nå siden ruslet innom legen for det hvert 3. år siden, men selve reseptfornyingen, SKAL den innebære noe annet enn "også trenger jeg ny resept på p-piller"? (Etter den første gangen kan jeg egentlig ikke huske at det var flaut, men så byttet jeg lege også da, så jeg har ikke hatt gamle Dr. Olsen siden den tid. (Man han har fortsatt mamma og min bror, jeg valgte å IKKE bytte tilbake når jeg flyttet hjem, like greit det)

Gammel 04-08-13, 21:18   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er jeg enig i. Og jeg nekter på et vis å tro at det er prisen som er greia. Tilgjengelighet er viktig, og til dette tror jeg ikke fastlegene er tilgjengelige nok. Jeg har jobbet på helsestasjon for ungdom, det er et godt tilbud for den yngste aldersgruppen, men det er mulig det trengs noe tilsvarende for de som er litt eldre. Hvor man ikke må planlegge, bestille time, grue seg, vente og så omsider få en resept.

Gammel 04-08-13, 21:28   #7
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke satt meg inn i dette fullt og helt, men jeg tenker at alt koster og det er rett og slett ikke råd til alt innenfor et helsebudsjett. Det vil alltid være noen som ikke får. Når vi snakker om mennesker mellom 20-25 så tenker jeg at dette ikke er riktig plass å bruke pengene. Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner argumentet med at ting er så flaut etc i og med at jeg mener at kondomer burde være mulig å få tak uten gu, eller det at man deler med lokalsamfunnet at man har sex.

(Må ta forbehold om at jeg ikke har lest annet enn overskriftene.)

Gammel 04-08-13, 21:27   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg er enig i at man må se på hvorfor det er sånn, og jeg er enig i at kvinner på 20-25 år er voksne og bør ta ansvar for seg selv. Likevel synes jeg at det er viktigere å få ned aborttall enn å kreve at folk er mer ansvarlige enn de viser seg å være.

Gammel 04-08-13, 21:33   #9
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg er enig i at man må se på hvorfor det er sånn, og jeg er enig i at kvinner på 20-25 år er voksne og bør ta ansvar for seg selv. Likevel synes jeg at det er viktigere å få ned aborttall enn å kreve at folk er mer ansvarlige enn de viser seg å være.

En del av disse 20-25 åringene velger jo også da å bære frem barnet. Men med det modenhetsnivået denne undersøkelsen muligens avdekker, kan man jo undres om at det at de velger å ikle seg foreldrerollen er det smarteste valget også. Foreldreskap krever jo tross alt mer av de fleste av oss, enn vi noen gang kunne forestille oss var mulig

Gammel 04-08-13, 21:33   #10
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men vil det å la staten ta ansvaret for dette også bidra til enda større grad av umyndiggjøring av aldersgruppen?

Gammel 04-08-13, 21:38   #11
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Men vil det å la staten ta ansvaret for dette også bidra til enda større grad av umyndiggjøring av aldersgruppen?

Det vil det sikkert, men her tenker jeg at dette har mye med om man er pragmatisk eller idealistisk anlagt. Jeg er pragmatisk anlagt og synes dette er et helt greit tiltak gitt at man finner penger.

For meg er det mer et spørsmål om det er dette er det som bør først i køen. Dette er jo friske folk som kan styre dette selv. (Jeg hadde også syntes det var interessant å vite noe om "angrepiller" i forhold til dette. Kanskje det kunne være et tiltak som var mer målrettet, og bedre i forhold til dette?)

Sist redigert av him : 04-08-13 kl 21:51. Årsak: omformulerte meg
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 21:41   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Hm. Jeg er ikke enig i at lettere tilgjengelighet betyr at staten tar ansvaret. Men ok, om så var, så blir jo det et spørsmål om man synes tidligaborter eller umyndiggjøring er verst. Og når det ikke er snakk om større inngripen enn å gjøre prevensjonsmidler lettere tilgjengelig for folk, er jeg ikke i tvil om at det er det minste av to onder. Det er ikke akkurat snakk om rutinemessige p-sprøyter til alle.

Jeg ser ikke den prinsipielle forskjellen på dette og endel annet forebyggende helsearbeid. Ideelt sett tok alle voksne mennsker ansvar for seg selv og sin familie og foretok smarte valg. Når man ser at mange ikke foretar så smarte valg som de burde ser man ofte om det er noe man kan gjøre for å motvirke dette, fordi man ikke ønsker konsekvensene av det folk faktisk gjør.

Gammel 04-08-13, 21:35   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Det hender vi sier det er bra at endel foreldre ikke aner hva de går til også. Det kan være en fordel å være ung og naiv.

Gammel 04-08-13, 21:47   #14
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg kan også se pragmatisk på dette og tenker jo at det kan være en pris å betale for å få ned aborttallene, men jeg liker ikke tanken på at det offentlige må betale for at studenter og mennesker som er i yrkeslivet skal kunne skaffe seg prevensjon.

Gammel 04-08-13, 21:57   #15
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg kan også se pragmatisk på dette og tenker jo at det kan være en pris å betale for å få ned aborttallene, men jeg liker ikke tanken på at det offentlige må betale for at studenter og mennesker som er i yrkeslivet skal kunne skaffe seg prevensjon.

Nei, der er vi helt på nett. Jeg bare liker aborttallene enda dårligere.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:06.