|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abortJeg ser argumentene for hvorfor det ikke er lurt også, og slik for eksempel Appelsin legger det fram over her, så er det jo ikke medisinsk forsvarlig å gjøre p-piller reseptfrie. Jeg er også enig i at kondomer bør være førstevalget, i alle fall før man etablerer seg i et fast forhold, men jeg har sans for å gjøre også p-piller lettere tilgjengelig for unge. Heller det enn uønska graviditet, men altså innenfor rammene for hva som er medisinsk forsvarlig. Om de er gratis eller ikke betyr mindre, tror jeg, det er tilgjengeligheten som er viktig. Hvor langt man skal gå for å få til den, er jeg usikker på.
![]() |
![]() |
#2 |
maler
|
![]() Sv: Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abortJeg er enig i at det er dumt med for mye hormonprevensjon til de yngste, men dette er strengt tatt ikke snakk om de yngste. Det er snakk om kvinner fra 20-25 år. De mellom 16 og 20 får allerede gratis p-piller, og helsesøstre får skrive ut p-piller i denne aldersgruppen. Med tanke på risiko ser jeg ikke noe vesentlig forskjell på gruppen mellom 16 og 20 og de mellom 20 og 25. Og dette med fastlege i den aldersgruppen er ikke bare enkelt. For meg spiller det liten rolle hva de burde greie og hvor voksne de burde være, når aborttallene er som de er og man har vist at lettere tilgjengelige gratis p-piller halverer det synes jeg det blir feil å ikke prioritere det. Nøyaktig hvordan man organiserer det spiller ikke så stor rolle for meg, poenget er at tilgjengeligheten må være god og diskret. Det samme gjelder forsåvidt tilgjengeligheten til testing for kjønnssykdommer og god rådgivning. Fastleger er i utgangspunktet en bra ting, men når det gjelder kjønnsykdommer og prevensjon for ungdom og unge voksne tror jeg det er fint om det finnes en annen adresse.
![]() |
#3 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abortJeg er langt på vei enig i alle tankene dine, men synes det er viktig å finne ut av HVORFOR det er slik også. En ting er alle uønskede graviditeter, det er på ingen måte bra, men jeg synes det er kjempeskummelt at voksne damer ikke evner å fikse egen prevensjon hvis den ikke er sponset av staten. Hva SIER det oss?
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abort
Enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abortKondomer burde være førstevalget for alle som ikke er i et etablert (langtids)forhold.
![]() |
#6 |
maler
|
![]() Sv: Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abortJa, det er jeg enig i. Og jeg nekter på et vis å tro at det er prisen som er greia. Tilgjengelighet er viktig, og til dette tror jeg ikke fastlegene er tilgjengelige nok. Jeg har jobbet på helsestasjon for ungdom, det er et godt tilbud for den yngste aldersgruppen, men det er mulig det trengs noe tilsvarende for de som er litt eldre. Hvor man ikke må planlegge, bestille time, grue seg, vente og så omsider få en resept.
![]() |
#7 |
Leser
|
![]() Sv: Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abortJeg har ikke satt meg inn i dette fullt og helt, men jeg tenker at alt koster og det er rett og slett ikke råd til alt innenfor et helsebudsjett. Det vil alltid være noen som ikke får. Når vi snakker om mennesker mellom 20-25 så tenker jeg at dette ikke er riktig plass å bruke pengene. Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner argumentet med at ting er så flaut etc i og med at jeg mener at kondomer burde være mulig å få tak uten gu, eller det at man deler med lokalsamfunnet at man har sex.
![]() |
#8 |
maler
|
![]() Sv: Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abortJeg er enig i at man må se på hvorfor det er sånn, og jeg er enig i at kvinner på 20-25 år er voksne og bør ta ansvar for seg selv. Likevel synes jeg at det er viktigere å få ned aborttall enn å kreve at folk er mer ansvarlige enn de viser seg å være.
![]() |
#9 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
En del av disse 20-25 åringene velger jo også da å bære frem barnet. Men med det modenhetsnivået denne undersøkelsen muligens avdekker, kan man jo undres om at det at de velger å ikle seg foreldrerollen er det smarteste valget også. Foreldreskap krever jo tross alt mer av de fleste av oss, enn vi noen gang kunne forestille oss var mulig
![]() |
#10 |
|
Men vil det å la staten ta ansvaret for dette også bidra til enda større grad av umyndiggjøring av aldersgruppen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Leser
|
Det vil det sikkert, men her tenker jeg at dette har mye med om man er pragmatisk eller idealistisk anlagt. Jeg er pragmatisk anlagt og synes dette er et helt greit tiltak gitt at man finner penger.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 04-08-13 kl 21:51. Årsak: omformulerte meg |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
maler
|
Hm. Jeg er ikke enig i at lettere tilgjengelighet betyr at staten tar ansvaret. Men ok, om så var, så blir jo det et spørsmål om man synes tidligaborter eller umyndiggjøring er verst. Og når det ikke er snakk om større inngripen enn å gjøre prevensjonsmidler lettere tilgjengelig for folk, er jeg ikke i tvil om at det er det minste av to onder. Det er ikke akkurat snakk om rutinemessige p-sprøyter til alle.
![]() |
#13 |
maler
|
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abortJeg kan også se pragmatisk på dette og tenker jo at det kan være en pris å betale for å få ned aborttallene, men jeg liker ikke tanken på at det offentlige må betale for at studenter og mennesker som er i yrkeslivet skal kunne skaffe seg prevensjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
maler
|
Nei, der er vi helt på nett. Jeg bare liker aborttallene enda dårligere.
![]() |
|
|