Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abort

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-08-13, 22:21   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abort

Et forsøksprosjekt med gratis p-piller har vist en reduksjon på 50%, men det er ikke rom for det i statsbudsjettet så det blir ikke videreført.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.Uf1kxWROq3l

I utgangspunktet bør man forvente at voksne kvinner selv sørger for prevensjon og betaler for dette. Likevel er det betenkelig å ikke gå videre med noe som har vist en så stor reduksjon av aborttall, det må da utgjøre en kostnad i seg selv også. Ikke minst etisk og menneskelig.

Det jeg imidlertid lurer på er hvor mye av dette som er effekten av gratis p-piller og hvor mye som er effekten av lett tilgjengelige p-piller. Hva om p-piller i denne aldersgruppen hadde vært reseptfritt med veiledning av farmasøyt på apotek? Kunne det gitt samme effekt?

Gammel 03-08-13, 22:40   #2
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abort

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Et forsøksprosjekt med gratis p-piller har vist en reduksjon på 50%, men det er ikke rom for det i statsbudsjettet så det blir ikke videreført.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.Uf1kxWROq3l

I utgangspunktet bør man forvente at voksne kvinner selv sørger for prevensjon og betaler for dette. Likevel er det betenkelig å ikke gå videre med noe som har vist en så stor reduksjon av aborttall, det må da utgjøre en kostnad i seg selv også. Ikke minst etisk og menneskelig.

Det jeg imidlertid lurer på er hvor mye av dette som er effekten av gratis p-piller og hvor mye som er effekten av lett tilgjengelige p-piller. Hva om p-piller i denne aldersgruppen hadde vært reseptfritt med veiledning av farmasøyt på apotek? Kunne det gitt samme effekt?

Jeg vet ikke, men jeg tipper tilgjengeligheten er viktigere enn prisen.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 23:21   #3
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg vet ikke, men jeg tipper tilgjengeligheten er viktigere enn prisen.

Det tror jeg også.

For de under tjue tror jeg prisen er viktig også - men etterhvert spiller nok det mindre rolle vil jeg tro.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 23:23   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror også det. Og det er veldig begrenset hva slags effekt den legekontrollen i forbindelse med p-piller har i de yngste aldersgruppene. Risikoen er uansett liten, og med tydelig informasjon kan det fint gjøres reseptfritt for de yngste tenker jeg. Farmasøyter er fornuftige personer som kan informere og anbefale legekontroll i gitte tilfeller tenker jeg.

Gammel 03-08-13, 23:28   #5
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror også tilgjengelighet er det viktigste, å ha et lavterskelsted å få resepten. Jeg husker fortsatt hvor innmari flaut det var å be om resept første gang, og hvor høy terskelen var for å bestille den legetimen. Hadde det vært i hjembygda mi tror jeg ikke jeg hadde turt å gå til legen i det hele tatt. Men den lille summen pillene kostet var ikke noe problem, studentøkonomi til tross.

Og jeg synes det er helt hårreisende at det ikke vurderes å innføre en slik ordning i en eller annen form når man vet hvor god effekten er.

Gammel 03-08-13, 23:37   #6
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Men er det egentlig noe lettere å stå på apoteket og be om gratis p-piller enn det er å gå til legen da?

Gammel 03-08-13, 23:38   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Men er det egentlig noe lettere å stå på apoteket og be om gratis p-piller enn det er å gå til legen da?

Ja. Venterom, samme fastlege som mamma, manglende fastlege på studiestedet, ventelister, umulig å få time utenom vanlig arbeistid, frykt for at man må gjennom gu.... Og så må man på apoteket etterpå uansett.

Gammel 03-08-13, 23:43   #8
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Apotek-asatte kjenner vi ikke. Legen kjenner vi.

Å hente ut p-pilleresepter (jeg har aldri fått dem gratis da, men prisen var aldri noe problem nei, studentøkonomi til tross) var uproblematisk, men å gå til legen jeg hadde hatt hele livet, som var hele familiens lege, og be om p-piller.... Det var en høy terskel ja. (og endte med gu også, for det syntes han egentlig jeg burde komme i gang med, 21 som jeg var, og åpenbart nå seksuelt aktiv...)

Apoteket, nei, de folka der aner ikke hvem jeg er, kjenner ikke mamma. I en viss fase av livet betyr slikt litt.

tilgjengelighet tror jeg er langt viktigere enn pris ja.

Men at abort-tallene er så høye, når de faktisk har gått markant ned, det er egentlgi litt skremmende. Det er ikke 1/3 av de som gravide som ble det fordi p-pillen ikke virket selv om de tok den som de skulle, altså. Det er langt mer enn 66% sikkerhet på prevensjon, nemlig...

Gammel 03-08-13, 23:52   #9
era

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Gratis legekonsultasjon/ resept og piller for denne aldersgruppen har effekt på aborttallene og antallet uønskede graviditeter. Om man kun snakker tall og driter i den menneskelige etiske moralske Jesus og absolutt alle som skulle ha en mening så koster det mindre enn abortinngrep, syke og psykehusdøgn som følge av komplikasjoner og stønader tiltak og kroner det koster for og med de barna som nok kunne ha ventet litt med å bli født. Det er relativt enkel matte, selvfølgelig skulle man ønske at det var sånn at alle som var voksne nok til å stemme og ha sex og sånn, var voksene modne blablabla til å sørge for prevensjon eller utviklingstøttende tilknytning for eventuelle konsekvenser av mangel på sådan. Sånn er det ikke SUPRISE! Inntil det er sånn mener jeg oppriktig det er absolutt høl i hue å slutte med noe som faktisk virker uten å komme med et bedre alternativ, spesielt når argumentasjonen er et regnestykke som ikke henger på greip. Grei å bomme med 2+2=5-
+-ett par stykker, men ikke 2+2=fisk.

Gammel 04-08-13, 07:42   #10
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Dersom det er medisinsk forsvarlig, hvilket Katta altså mener at det er, så syns jeg ideen er god. Fordelen med apotek er at man ikke binder seg til å hente ut piller et bestemt sted. På fastlegekontoret hos oss treffer man så godt som alltid kjente på venterommet, legen er faren til venninna mi, jo, jeg grudde meg til å be om prevensjon første gangen. GU slapp jeg (og finelegen min, som uansett er for god til å byttes ut, foreslo sjøl at han kunne få noen andre til å ta seg av det, da det blei aktuelt). Det eneste andre som foregikk var samtale og blodtrykksmåling. Det kan de vel fikse på apoteket også.

For min del treffer jeg like mange kjente på apoteket, både i køen og bak disken, men det er jo bare å gå på et annet i verste fall. Det hadde senka terskelen betydelig for min del, tror jeg, særlig om jeg hadde vært enda yngre enn jeg faktisk var.

Gammel 04-08-13, 14:53   #11
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som farmasøyt, så treffer jeg jo svært mange av jentene mellom 16 og 20, som i dag får dekket 400 kr hvert år til prevensjon. Jeg har inntrykk av, at mange av dem synes det jeg er en grei dame å spørre om en hel rekke ting de lurer på, både når det gjelder beskyttelse mot SOS og bruken av pillene. Svært ofte får jeg inntrykk av de med vilje ikke har spurt forskriver (helsesøster/lege), og det å ha samme lege som mamma, er kanskje en større trygghet når man er 30 enn når man er 16. Mange, mange ganger mangler det gyldig resept også, og da må vi løse det hos oss lokalt. Jeg ser at veldig mange bruker faste apotek.

Det er ikke viktig for meg hvem som skriver ut hva egentlig, ingen prestisje i det for mitt vedkommende. Men det ER viktig at det følger med riktig informasjon, at terskelen er lav, tilgjengeligheten høy og at bruken blir rett. Det er forskning om som viser at omfanget av SOS har økt, og man regner med at det henger sammen med at kondom ikke lenger ses på som så nødvendig når Ida på 17 har tilfeldig sex. Jeg har de siste årene hatt altfor mange engstelig unge jenter innom, som lurer på konsekvensen av postivie prøver på Chlamydia og Herpes.

Forøvrig så tror jeg vi etterhvert oppdrar en generasjon som er helt ute av stand til å ta egne, fornuftige og gode valg, uten at det er lovregulert eller et økonomisk incentiv som ligger bak. Unge jenter mellom 20-25 trenger ikke at det offentlige betaler prevensjon, de trenger kunnskap og selvfølelse.

Gammel 04-08-13, 16:32   #12
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste en artikkel en gang hvor utvikling av unge jenters seksualitet og seksuelle rolle i sammenheng med p-pillebruk ble problematisert. Jeg husker ikke hele innholdet, men det handlet om konsekvenser av å stoppe naturlig syklus midt i den viktigste perioden hvor ungdommer skal bli kjent med egen kropp og seksualitet. Ved å ta hormoner slik opplever en del jenter å få redusert seksuell lyst, uten å ha blitt kjent med hvordan kroppen egentlig fungerer i naturlig syklus. Hvordan denne reduserte lysten kan påvirke samspillet med partner (faking, sex fordi det forventes osv) påvirker seksuelt selvbilde er noe man ikke vet konsekvens av.

Jeg syntes det var interessant å lese en slik vinkling siden sex, hormoner og utvikling handler om mange forhold, ikke bare om blodproppsrisiko og graviditet.

Jeg tenker at gratis p-piller kan være nødvendig tiltak mot aborttall, men synes ikke det er uproblematisk at barn spiser hormoner og at kjønnssykdommer spres.

Gratis p-piller : ja, kanskje er det nødvendig. I tillegg må det et kjempefokus på kondomer og lett tilgjengelige gratis kondomer. Grensesetting tenker jeg i forhold til at ingen skal føle press til å gjøre mer enn det de ønsker. (Noe som dessverre det finnes triste statistikker på nå).

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 18:44   #13
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg leste en gang en artikkel (som jeg ikke finner igjen uten tilgang til databasene) om depresjon knyttet opp mot p-pillebruk og unge jenter. Jeg er ikke totalt positiv til bruken av p-piller selv om jeg ser nytteverdien. Jeg tror vi må jobbe mer helsefremmende og forebyggende via informasjon og holdningsendring, jeg tror ikke hormoner er den endelige løsningen.

Sist redigert av Einhyrningur : 04-08-13 kl 20:00.
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 18:56   #14
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig usikker på akkurat dette.

Jeg hørte Støre og lederen for KRFU (Elisabeth Løland) diskutere dette på politisk kvarter for en stund siden. Jeg synes faktisk at Støre har en del gode argumenter i forhold til hvor mye penger vi skal bruke på p-piller til en ganske stor gruppe der minst 9 av 10 helt fint har råd til å kjøpe det selv. Og at det kan være viktigere å bruke disse pengene på veiledning og hjelp, feks ved å styrke helsesøstertjenestene på skolene, tilgjengelig informasjon for ungdom ogsåvidere.

I tillegg så synes jeg at det er problematisk at det fokuseres så voldsomt på p-piller som prevensjonsmiddel. I ungdomstiden der mange skifter seksualpartnere så burde det være kondomer tilgjengelig absolutt overalt, gratis og lett. Det beskytter mot sykdom i tillegg til graviditet, det deler på ansvaret mellom gutten og jenten og det får ingen konsekvenser for jentens kropp.

Jeg synes at vi skal gjøre mye for å forebygge abort. Samtidig så sliter jeg med tanken om at hele ansvaret for prevensjon skal legges på jenten og at man ikke fokuserer på risikoen for smitte.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 19:53   #15
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg er helt enig med Blå, og tenker at holdninger til prevensjon og abort er det som trenger jobb, ikke tilgjengelighet.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 19:58   #16
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er veldig kritisk til å dele ut p-piller på linje med kondomer (som uten resept). Som flere over skriver er det en god del negative sider ved p-piller og selv om jeg naturligvis ikke er for en drøss uønskete svangerskap mener jeg virkelig at p-piller og annen hormonell prevensjon skal behandles med den forsiktighet det krever.

Det er helt sikkert en del leger som ikke følger retningslinjene når det gjelder foreskrivning av p-piller og annen hormonell prevensjon, men jeg synes det er et nokså underlig forslag å overføre ansvaret til en annen yrkesgruppe. I prosjektet det er henvist til overfor, er det også poengtert at resultatet krever at langtidsmedikamenter som hormonspiral og p-stav inkluderes,
noe som i hvert fall krever at lege blir involvert i prosessen.

At det er vanskelig å få foreskrevet p-piller når man har fastlege i annen by enn man studerer, eller at det er pinlig å bare oppholde seg på et venterom når man er 21 år gammel er kanskje sant,
men det er faktisk en del av å bli voksen å forholde seg til slike ting og jeg er generelt imot alle forslag som inviterer til å sy puter under armene på folk.
Det er allerede forenklet en god del i foreskrivningsprosessen av p-piller, ved at man kan skrive ut medisin for tre år om gangen,
og at man slett ikke trenger å gjennomgå gu hvis ikke særlige grunner taler for det.

Sist redigert av Appelsin : 04-08-13 kl 21:03.
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 20:20   #17
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

I forhold til kjønnssykdommer er det i alle fall en fordel at man dukker opp hos lege en gang i blant.

Gammel 04-08-13, 20:36   #18
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

I forhold til kjønnssykdommer er det i alle fall en fordel at man dukker opp hos lege en gang i blant.

En resept på prevensjon, er gyldig i 3 år i Norge fra datoen den er skrevet ut. Mange leger skriver også mengde tilsvarende dette, slik at det reelle behovet for lege er hvert 3.år i enkelte tilfeller.

Når staten dekker 100 kr per 3.måneders forbruk, får du hente ut EN pakke med rabatt (3 brett). Skal du ha ut resten med en gang, må du betale full pris, og så selv søke Helfo om å få refundert for resten av det du har hentet. De fleste henter 1 pakke av gangen.

Gammel 04-08-13, 20:46   #19
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Ah, jeg er åpenbart ikke særlig oppdatert på p-pille-regler-fronten. Men det jeg vet, det er at jeg, eh, fikk en kjedelig overraskelse en gang jeg var hos legen for å få p-piller i mine yngre dager. Da jeg var ung *knirk* fikk man bare resept på ett år av gangen. Og for min del var det nok greit, den gangen...

Man bør jo på en eller annen måte sikre at folk tester seg for kjønnssykdommer med jevne mellomrom syns jeg.

Gammel 04-08-13, 20:50   #20
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Ah, jeg er åpenbart ikke særlig oppdatert på p-pille-regler-fronten. Men det jeg vet, det er at jeg, eh, fikk en kjedelig overraskelse en gang jeg var hos legen for å få p-piller i mine yngre dager. Da jeg var ung *knirk* fikk man bare resept på ett år av gangen. Og for min del var det nok greit, den gangen...

Man bør jo på en eller annen måte sikre at folk tester seg for kjønnssykdommer med jevne mellomrom syns jeg.

Veldig enig, og derfor ønsker jeg meg et MYE større fokus på kondombruk, og at DET er begges parters ansvar. Jeg blir helt matt når (primært) unge gutter kommer inn for å hente ut sin 3.kur mot chlamydia på 18 måneder. Hva TENKER de med, liksom? Er rett og slett alt blitt for enkelt og ansvarsløst? Chlamydiabehandling får man jo også gratis, og der gutta tidligere var litt synlig brydd (uten at DET er noe bra heller, for alle del) står nå kompisene rundt og ler og "high fiver" mens jeg registrerer og plukker frem behandlingen.

Sist redigert av Billa : 04-08-13 kl 20:55.
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:57.