Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Vil barna høre?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-13, 21:16   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil barna høre?

Vi leser klassikere for alle tre.

Eldste (11) har akkurat holdt på med hele Anne fra Bjørkely-serien, vi har lest alt av Astrid Lindgren, Narnia og nå leser jeg Den uendelige historien for henne. Hun har i tilegg pløyd seg gjennom min mors Gyldendals Gode Barnebøker og en annen forlagsserie av gode barnebøker fra femtitallet.

Mellomste (snart 5) leser jeg Knerten for. Vi har lest Lotta, Emil og Pippi av Astrid Lindgren og en del Egner. I tillegg har vi lest litt Elsa beskow. Det år litt sakte, men samtidig er tegningene så fine at hun liker dem, særlig de på rim og Putte i Blåbærskogen. Vi har også kost oss med norske eventyr, HC Andersen og samlingen med historier av Lindgren. (Mirabell, Per Pusling osv).

Minste (snart 3) elsker Det røde eplet og vil bare lese den for tiden.

Gammel 23-09-13, 21:16   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden minstejenta akkurat har sett Mormor og de åtte ungene på kino, har jeg faktisk vært på biblioteket i dag og lånt Vestly for første gang. Hun er allerede litt forvirret for at alle åtte ungene er født av samme mor i bøkene (det er visstnok særkullsbarn i filmen). "Men da må hun ha fått vondt i magen ÅTTE ganger, mamma! Eller vent. Syv ganger, siden to er tvillinger. Men da hadde hun sikkert EKSTRA vondt i magen."

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 22:49   #3
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Siden minstejenta akkurat har sett Mormor og de åtte ungene på kino, har jeg faktisk vært på biblioteket i dag og lånt Vestly for første gang. Hun er allerede litt forvirret for at alle åtte ungene er født av samme mor i bøkene (det er visstnok særkullsbarn i filmen). "Men da må hun ha fått vondt i magen ÅTTE ganger, mamma! Eller vent. Syv ganger, siden to er tvillinger. Men da hadde hun sikkert EKSTRA vondt i magen."

I boka er det jo ingen tvillinger, så åtte ganger vondt i magen, altså.

Gammel 23-09-13, 21:16   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 21:17   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi leser forøvrig disse klassikerne i kombinasjon med mye nytt. Jeg er personlig ikek veldig glad i Egner og synes ikke det er nødvendig å lese ALT fra før. Men noen av klssikerne er jo klassikere fordi de er fantastiske!

Gammel 23-09-13, 21:45   #6
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lillesøster er glad i å bli lest for og liker det meste jeg leser for henne. Endel av Lindgren-bøkene er så nydelig illustrert av Ilon Wikland at hun fascineres bare av det tror jeg. De illustrerte Lotta-bøkene er jo så vakre og de leses hyppig. Det samme med Jeg vil ikke gå og legge meg og Jeg vil også gå på skolen. Bøker med mest tekst er ikke så interessant ennå, men hun liker Egner godt. Og så hører hun gjerne på lydbøker.

Begge ungene leser halvt om halvt av gammelt og nytt, og jeg selv gjør også det og syns det er en verdi i å introdusere klassikere for ungene. Jeg likte godt gamle (og nye) bøker selv da jeg var liten også. Det handler vel kanskje mest om å være generelt glad i å lese.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 23:10   #7
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Jeg har sååå mange brnebøker fra jeg selv var liten. Alt av ane Cath Vestly og Astrid Lindgren f.eks. Men brna vil ikke høre om "Vi barna i bakkebygrenda" eller "Lotta i bråkmakergata" eller "Per pusling". Det eneste som duger er "Pippi". Det virker som om alt annet er kjedelig.... (mine er 5 og 6)

Vil barna dine lese klassikerne fra vi var små?

Ullungen elsker Astrid Lindgren, og spesielt fortellingene om Lotta, Marikken-bøkene og Alle vi barna i Bakkebygrenda (sistnevnte har hun som lydbøker, og de går omigjen og omigjen). Pippi og Emil fenger ikke like mye, selv om hun synes det er OK. Mio, min Mio og Ronja Røverdatter elsket hun.

Men da vi skulle lese om Anne Cath Vestlys Aurora ble det langdrygt, både for mor og barn. Den evinnelige dvelingen ved at pappaen lager mat og passer barn, falt helt på stengrunn. Og så, liksom? Faktisk så fenget Guro-bøkene mer. (Det er jo fortsatt langt mer spesielt at mor er vaktmester og kjører traktor enn at far passer barn...)

Nå for tiden leser vi bøkene om Tsatsiki. De kom ut omtrent midt imellom min egen barndom og Ullungens, så jeg har ikke lest dem før, men jeg synes de er fantastiske. Hun elsker dem også.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 23:20   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og Anne fra Bjørkely, ja.

V har lest de første tre, og jeg må få tak i de siste!

Gammel 24-09-13, 11:58   #9
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og Anne fra Bjørkely, ja.

V har lest de første tre, og jeg må få tak i de siste!

Hjemme i hylla hos mor, kanskje? Hadde ikke du alle Anne-bøkene?

Gammel 23-09-13, 23:32   #10
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Her er Karius og Baktus storveis i følge 3-åringen. De større ungene har kost seg veldig med MioMin Mio, Brødrene Løvehjerte, Ronja Røverdatter og klassikerene fra Roald Dahl. Også mine gamle Elsa Beskov-bøker har vært godt likt.

Gammel 24-09-13, 11:08   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Herlighet, jeg leser visst fortsatt disse bøkene som om jeg skulle vært barn.

(Og så ser jeg at vi mangler Marikkenbøker - vi har bare den første! )

Gammel 24-09-13, 11:55   #12
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Emil og Bakkebygrenda er vinnere her, muligens fordi det er fra en kjent hverdag?
Pippi også. Aurora derimot fenget ikke så mye, mens Mormor og de åtte ungene er nesten utslitt.

Vi leser en god blanding av nytt og gammelt.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 12:02   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg fant bare de tre første der. Lurer på om de siste ble lånt på biblioteket. Men den metoden funker jo fortsatt, da.

Gammel 24-09-13, 12:05   #14
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lillesøster på 7,5 er stor Roald Dahl-fan og liker også noen av Astrid Lindgrenbøkene, samt Knerten-bøkene til Vestly. De andre fikk vi ikke begynne på engang, hun gadd ikke.

Det er noe av den eldre barnelitteraturen som er verdt å få med seg, andre ting er rett og slett utdatert og jeg tror ikke vi foreldre har vondt av å innse at det er ikke alt vi likte som barn som har tålt tidens tann like godt.

Jeg har forresten startet på Anne fra Bjørkely selv, og nikoser meg.

Gammel 24-09-13, 12:09   #15
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Syvåringen og jeg er nesten ferdig med Doktor Dyregod, av alle ting, og det er svært fascinerende.

Jeg liker å både lese klassikere for barna, og ny litteratur. Roald Dahl har alltid fungert, Mio min Mio var visst veldig fin for barna, men jeg synes den har tapt seg kraftig fra da jeg hulket meg gjennom den som liten tass. Kanskje det er på tide å plukke frem Mesterdetektiven Blomkvist? Rosekrigene er det lenge siden jeg har lest om!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 12:27   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Vi leste Anne fra Bjørkely og så Den hemmelige hagen, og det trigget noen fine diskusjoner om hva slags følger det kan få å vokse opp uten noen som er glad i en. Vi avr enige i at Mary, som blir et surt og usjarmerende barn, antagelig viser en mer sannsynlig adferd, enn Anne som blir superhappy og glad og søt og takknemlig.

Gammel 24-09-13, 15:11   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungene mine har såvisst ikke villet høre de bøkene som ble lest for meg da jeg var liten. Jeg husker spesielt godt da vi leste om Knerten for snuppa mi. Da vi kom til den delen hvor lillebror må være utenfor butikken mens mor jobber, så ga hun helt opp. Det var så urealistisk at hun ikke ville høre mer.

Vi har forsøkt oss på en del Astrid Lindgren også, uten at vi har klart å fullføre. Nå hører klassen til snuppa på "Brødrene Løvehjerte" på lydbok mens de spiser. Jeg husker ingenting av boka annet enn at jeg bare gråt og gråt da jeg leste den som barn. Så hun er advart om at det kan skje.

Knerten har ikke vært mottakelig for kapitellbøker før ganske nylig, men han har kommer gjennom hele den første Harry Potter (han insisterte på bokvalget) og koser seg for tiden stort med Roald Dahls Matilda. Vi skal definitivt anskaffe mer Roald Dahl, for det synes jeg også er stas.

Gammel 24-09-13, 19:10   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har omtrent alle Roald Dahl på lydbok, stor stas.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:48.