|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Epikur
|
Sv: Vil barna høre?Vi leser klassikere for alle tre.
|
|
|
#2 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Vil barna høre?Siden minstejenta akkurat har sett Mormor og de åtte ungene på kino, har jeg faktisk vært på biblioteket i dag og lånt Vestly for første gang. Hun er allerede litt forvirret for at alle åtte ungene er født av samme mor i bøkene (det er visstnok særkullsbarn i filmen). "Men da må hun ha fått vondt i magen ÅTTE ganger, mamma! Eller vent. Syv ganger, siden to er tvillinger. Men da hadde hun sikkert EKSTRA vondt i magen."
|
|
|
#3 |
|
Kald på føttene
|
Sv: Vil barna høre?
I boka er det jo ingen tvillinger, så åtte ganger vondt i magen, altså.
|
|
|
#5 |
|
Epikur
|
Sv: Vil barna høre?Vi leser forøvrig disse klassikerne i kombinasjon med mye nytt. Jeg er personlig ikek veldig glad i Egner og synes ikke det er nødvendig å lese ALT fra før. Men noen av klssikerne er jo klassikere fordi de er fantastiske!
|
|
|
#6 |
|
Borte
|
Sv: Vil barna høre?Lillesøster er glad i å bli lest for og liker det meste jeg leser for henne. Endel av Lindgren-bøkene er så nydelig illustrert av Ilon Wikland at hun fascineres bare av det tror jeg. De illustrerte Lotta-bøkene er jo så vakre og de leses hyppig. Det samme med Jeg vil ikke gå og legge meg og Jeg vil også gå på skolen. Bøker med mest tekst er ikke så interessant ennå, men hun liker Egner godt. Og så hører hun gjerne på lydbøker.
|
|
|
#7 |
|
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ullungen elsker Astrid Lindgren, og spesielt fortellingene om Lotta, Marikken-bøkene og Alle vi barna i Bakkebygrenda (sistnevnte har hun som lydbøker, og de går omigjen og omigjen). Pippi og Emil fenger ikke like mye, selv om hun synes det er OK. Mio, min Mio og Ronja Røverdatter elsket hun.
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Vil barna høre?Og Anne fra Bjørkely, ja.
|
|
|
#9 |
|
Hertuginne
|
Hjemme i hylla hos mor, kanskje? Hadde ikke du alle Anne-bøkene?
|
|
|
#10 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Vil barna høre?Her er Karius og Baktus storveis i følge 3-åringen. De større ungene har kost seg veldig med MioMin Mio, Brødrene Løvehjerte, Ronja Røverdatter og klassikerene fra Roald Dahl. Også mine gamle Elsa Beskov-bøker har vært godt likt.
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Vil barna høre?Herlighet, jeg leser visst fortsatt disse bøkene som om jeg skulle vært barn.
|
|
|
#12 |
|
can-jur
|
Sv: Vil barna høre?Emil og Bakkebygrenda er vinnere her, muligens fordi det er fra en kjent hverdag?
|
|
|
|
#13 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Vil barna høre?Jeg fant bare de tre første der. Lurer på om de siste ble lånt på biblioteket. Men den metoden funker jo fortsatt, da.
|
|
|
#14 |
|
Hertuginne
|
Sv: Vil barna høre?Lillesøster på 7,5 er stor Roald Dahl-fan og liker også noen av Astrid Lindgrenbøkene, samt Knerten-bøkene til Vestly. De andre fikk vi ikke begynne på engang, hun gadd ikke.
|
|
|
#15 |
|
|
Sv: Vil barna høre?Syvåringen og jeg er nesten ferdig med Doktor Dyregod, av alle ting, og det er svært fascinerende. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Vil barna høre?Vi leste Anne fra Bjørkely og så Den hemmelige hagen, og det trigget noen fine diskusjoner om hva slags følger det kan få å vokse opp uten noen som er glad i en. Vi avr enige i at Mary, som blir et surt og usjarmerende barn, antagelig viser en mer sannsynlig adferd, enn Anne som blir superhappy og glad og søt og takknemlig.
|
|
|
#17 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Vil barna høre?Ungene mine har såvisst ikke villet høre de bøkene som ble lest for meg da jeg var liten. Jeg husker spesielt godt da vi leste om Knerten for snuppa mi. Da vi kom til den delen hvor lillebror må være utenfor butikken mens mor jobber, så ga hun helt opp. Det var så urealistisk at hun ikke ville høre mer.
|
|
![]() |
|
|