|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg er rystet. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg synes det er helt greit. Nå er jeg kanskje preget av å ha en mann som er rammet av de samme reglene. Heldigvis tok jeg meg i det og unngikk å være møteidioten med spørsmål om hva som skjer om man ikke tar hensyn til permisjonsreglene. Det blir i høyden notert som ugyldig fravær og kan brukes dersom elev eller foreldre senere vil klage på mangelfull skolegang.
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneDet er ikke noe som heter ugyldig og gyldig fravær lenger, det heter dokumentert eller udokumentert. Får man avslag på permisjonssøknaden, kan man, så vidt jeg har forstått, ta barnet ut av skolen likevel. Hvis man sender en mail til lærer om dette, er jo fraværet dokumentert. Man kan derimot ikke forvente noen form for tilrettelegging fra skolen sin side i forhold til skolearbeid mens man er borte og som noen her var inne på, stiller man svakere hvis man vil klage på manglende oppfølging o.l hvis man med vitende og vilje har trosset skolens råd. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
Eg trur poenget med reglementsendringa, i alle fall i Oslo-skulen, dreier seg om akkurat dette. Folk tar ut ungar mot skulens råd og forventer tilrettelegging i ettertid. Dette krev enormt med ressurser og skulane går nå ut med eit motsvar til dette.
|
|
|
|
#5 |
|
Kontrollfrik
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneHar virkelig Oslo strengere regler enn ellers? Inntil ti dager og søke til rektor har jo gjeldet i Norge siden 1.1.2000? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneUtifra det jeg har skjønt så har kun lærer i Osloskolen fått lov til å innvilge fri max en dag. Utover det skal det søkes rektor. Forskjellen nå er at det er åpent sagt at alle søknader utover den ene dagen uansett ikke vil bli godkjent av rektor. Alle vil få avslag på søknad om fridager. Hvordan hver enkelt familie tolker det/løser det, er en annen sak..
|
|
|
|
#7 |
|
Kontrollfrik
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg trodde det var slik overalt. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneVi har hatt flere tråder om det tidligere, - nye regler for Osloskolen fra dette skoleåret.
|
|
|
#9 |
|
Tittel og tittel....
|
Det er vel ikke slik overalt at man får avslag på alt av permisjonssøknader? At det er regler for hvor lenge man kan søke permisjon er en sak, en annen sak er om man kan få den søknaden innvilget eller ikke. I Oslo får man jo ikke permisjon. Her jeg bor så kan rektor innvilge inntil 10 skoledager fri, og alle som søker får jo det.
|
|
|
|
#10 |
|
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her har vi inntil 10 dager i løpet av en 3 års periode....Dette er en skole i Stavanger-området. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
villende
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg syns egentlig innstrammingen er helt på sin plass. Og ja, det gjelder også for den ene dagen her og den andre dagen der. Jeg skjønner ikke helt hvordan folk mener man skal administrere en ordning med fleksible feriedager for barn som tross alt får undervisning. Problemet med Osloløsningen er at den nok har blitt innført litt vel bardus, slik at det er en del som ikke er forberedte på å få avslag på permisjonssøknadene sine. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Men bare turneringer på høyere nivå, tror jeg.
Det der er da ikke generøst i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
maler
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg synes jo at skolen er tilpasset en annen tid enn den vi lever i. Man sender mindre barn til skolen og det er hovedregelen at begge foreldrene jobber. Dette er også ønskelig sett fra myndighetenes side, også at folk velger turnusyrker og andre yrker hvor man ikke kan styre når man har ferie. Skolen på sin side praktiserer fortsatt lang skoleferie og potetferie og korte dager på samme måte som da barna var arbeidskraft på gården og de fleste familier hadde en hjemmeværende husmor. Selvfølgelig skal man vise respekt for skolen, men skolen er i utakt med tiden. Skolen nekter å vedkjenne seg at de ogå har en rolle som barnepass til de yngste skolebarna, men dette er til en viss grad løst gjennom mer eller mindre gode SFO-ordninger. Behovet for ferie og fri anerkjennes forsåvidt, men man har fullstendig skylapper når det gjelder hvordan skoleferiene faktisk fungerer for familier med små skolebarn. Har eleven fått sitt feriebehov oppfylt når man har hatt tre uker fri fra SFO og to av dem er tilbragt på leir og den tredje som vedheng på foreldrenes jobb? Kan man si at det er foreldrenes problem at de har valgt et yrke hvor man ikke har fleksibel ferie slik at problemstillingen er irrelevant for skoledrift? Jeg synes ikke det, og er helt sikker på at man kunne fått til noe fleksibilitet hvis man hadde ønsket, og jeg tror man på den måten hadde fått større respekt. Ekstrem rigiditet fører sjelden til noen bedring.
|
|
|
#15 |
|
villende
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneTre uker fri fra SFO? Finnes det SFOer som ikke har stengt hele juli, altså? Jeg har en del i omgangskretsen med turnusyrker, og det er sjelden, veldig sjelden, at de ikke får til ferie sammen i løpet av de ni ukene skoleferien varer. Og Oslo kommunehar da også sagt at det er tilfeller utenom det normale som det skal være mulig å finne en løsning på. (Og det rommet ligger også inne i det nye reglementet). |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Mother of Dragons
|
Selv om vennene dine ikke har hatt problemer, så er de reelle altså.
|
|
|
#17 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Er da løsningen at alle som vil, skal ta ferie, når de vil, slik at det går ut over både eleven selv og læringsmiljøet i klassen?
|
|
|
#18 |
|
Mother of Dragons
|
Nei, men jeg blir veldig sint over at det bare blir føyset bort som et ikkeproblem at småbarn har så lite fritid sammen med familien fra skolen sin side. Om man i det minste kunne fått forståelse for at det ikke er bra, så hadde man jo vært på vei i det minste.
|
|
|
#19 |
|
villende
|
Opplever du det som at det du beskriver bare blir føyset bort? Det er i så fall ikke meningen. Min første kommentar var til Kattas beskrivelse av sommerferien som to uker på leir, en uke på kontor og resten på SFO, for det tror jeg gjelder de færreste. Og disse legges det jo opp til at skal hensyntas. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
villende
|
Jeg innser at for noen, og spesielt i din sektor, vil det oppstå problemer, og nettopp det med foreldre som faktisk ikke har mulighet til å ta ut fri sammen med barna sine er noe som både områdedirektør og rektor på min skole har sagt at det nye reglementet skal ta høyde for. |
|
|
|
![]() |
|
|