Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-13, 08:36   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Jeg er rystet.

Nokon, du sier utrolig mye bra.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 19:48   #2
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er helt greit. Nå er jeg kanskje preget av å ha en mann som er rammet av de samme reglene. Heldigvis tok jeg meg i det og unngikk å være møteidioten med spørsmål om hva som skjer om man ikke tar hensyn til permisjonsreglene. Det blir i høyden notert som ugyldig fravær og kan brukes dersom elev eller foreldre senere vil klage på mangelfull skolegang.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 19:54   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke noe som heter ugyldig og gyldig fravær lenger, det heter dokumentert eller udokumentert. Får man avslag på permisjonssøknaden, kan man, så vidt jeg har forstått, ta barnet ut av skolen likevel. Hvis man sender en mail til lærer om dette, er jo fraværet dokumentert. Man kan derimot ikke forvente noen form for tilrettelegging fra skolen sin side i forhold til skolearbeid mens man er borte og som noen her var inne på, stiller man svakere hvis man vil klage på manglende oppfølging o.l hvis man med vitende og vilje har trosset skolens råd.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 19:58   #4
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det er ikke noe som heter ugyldig og gyldig fravær lenger, det heter dokumentert eller udokumentert. Får man avslag på permisjonssøknaden, kan man, så vidt jeg har forstått, ta barnet ut av skolen likevel. Hvis man sender en mail til lærer om dette, er jo fraværet dokumentert. Man kan derimot ikke forvente noen form for tilrettelegging fra skolen sin side i forhold til skolearbeid mens man er borte og som noen her var inne på, stiller man svakere hvis man vil klage på manglende oppfølging o.l hvis man med vitende og vilje har trosset skolens råd.

Eg trur poenget med reglementsendringa, i alle fall i Oslo-skulen, dreier seg om akkurat dette. Folk tar ut ungar mot skulens råd og forventer tilrettelegging i ettertid. Dette krev enormt med ressurser og skulane går nå ut med eit motsvar til dette.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 20:05   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har virkelig Oslo strengere regler enn ellers? Inntil ti dager og søke til rektor har jo gjeldet i Norge siden 1.1.2000?

Gammel 23-09-13, 20:12   #6
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Utifra det jeg har skjønt så har kun lærer i Osloskolen fått lov til å innvilge fri max en dag. Utover det skal det søkes rektor. Forskjellen nå er at det er åpent sagt at alle søknader utover den ene dagen uansett ikke vil bli godkjent av rektor. Alle vil få avslag på søknad om fridager. Hvordan hver enkelt familie tolker det/løser det, er en annen sak..

Sjekket skolesiden nå. : klasselærer hos oss har kun lov til å godkjenne tannlege/legetimer. Ingen hele dager lengre. Alt utover legetimer skal sendes rektor på egen mailadresse.

Gammel 23-09-13, 20:15   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg trodde det var slik overalt.

Gammel 23-09-13, 20:19   #8
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har hatt flere tråder om det tidligere, - nye regler for Osloskolen fra dette skoleåret.

Gammel 23-09-13, 20:23   #9
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg trodde det var slik overalt.

Det er vel ikke slik overalt at man får avslag på alt av permisjonssøknader? At det er regler for hvor lenge man kan søke permisjon er en sak, en annen sak er om man kan få den søknaden innvilget eller ikke. I Oslo får man jo ikke permisjon. Her jeg bor så kan rektor innvilge inntil 10 skoledager fri, og alle som søker får jo det.

Gammel 24-09-13, 19:16   #10
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Inntil ti dager og søke til rektor har jo gjeldet i Norge siden 1.1.2000?

Her har vi inntil 10 dager i løpet av en 3 års periode....Dette er en skole i Stavanger-området.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 21:37   #11
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns egentlig innstrammingen er helt på sin plass. Og ja, det gjelder også for den ene dagen her og den andre dagen der. Jeg skjønner ikke helt hvordan folk mener man skal administrere en ordning med fleksible feriedager for barn som tross alt får undervisning. Problemet med Osloløsningen er at den nok har blitt innført litt vel bardus, slik at det er en del som ikke er forberedte på å få avslag på permisjonssøknadene sine.

Generøst syns jeg mange har alt for lite respekt for skolen og den jobben som faktisk gjøres i og av skolen.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 21:39   #12
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Eg har lest gjennom det nye reglementet i Bergen kommune og der står det at det fortsatt skal gis fri til idrettsturneringer og liknande. Så du må nok fremdeles slite med det!

Men bare turneringer på høyere nivå, tror jeg.

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Generøst syns jeg mange har alt for lite respekt for skolen og den jobben som faktisk gjøres i og av skolen.

Det der er da ikke generøst i det hele tatt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 21:41   #13
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Generelt, rine, generelt.

Gammel 23-09-13, 21:50   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes jo at skolen er tilpasset en annen tid enn den vi lever i. Man sender mindre barn til skolen og det er hovedregelen at begge foreldrene jobber. Dette er også ønskelig sett fra myndighetenes side, også at folk velger turnusyrker og andre yrker hvor man ikke kan styre når man har ferie. Skolen på sin side praktiserer fortsatt lang skoleferie og potetferie og korte dager på samme måte som da barna var arbeidskraft på gården og de fleste familier hadde en hjemmeværende husmor. Selvfølgelig skal man vise respekt for skolen, men skolen er i utakt med tiden. Skolen nekter å vedkjenne seg at de ogå har en rolle som barnepass til de yngste skolebarna, men dette er til en viss grad løst gjennom mer eller mindre gode SFO-ordninger. Behovet for ferie og fri anerkjennes forsåvidt, men man har fullstendig skylapper når det gjelder hvordan skoleferiene faktisk fungerer for familier med små skolebarn. Har eleven fått sitt feriebehov oppfylt når man har hatt tre uker fri fra SFO og to av dem er tilbragt på leir og den tredje som vedheng på foreldrenes jobb? Kan man si at det er foreldrenes problem at de har valgt et yrke hvor man ikke har fleksibel ferie slik at problemstillingen er irrelevant for skoledrift? Jeg synes ikke det, og er helt sikker på at man kunne fått til noe fleksibilitet hvis man hadde ønsket, og jeg tror man på den måten hadde fått større respekt. Ekstrem rigiditet fører sjelden til noen bedring.

Gammel 23-09-13, 21:58   #15
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Tre uker fri fra SFO? Finnes det SFOer som ikke har stengt hele juli, altså? Jeg har en del i omgangskretsen med turnusyrker, og det er sjelden, veldig sjelden, at de ikke får til ferie sammen i løpet av de ni ukene skoleferien varer. Og Oslo kommunehar da også sagt at det er tilfeller utenom det normale som det skal være mulig å finne en løsning på. (Og det rommet ligger også inne i det nye reglementet).

Gammel 23-09-13, 22:32   #16
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Tre uker fri fra SFO? Finnes det SFOer som ikke har stengt hele juli, altså? Jeg har en del i omgangskretsen med turnusyrker, og det er sjelden, veldig sjelden, at de ikke får til ferie sammen i løpet av de ni ukene skoleferien varer. Og Oslo kommunehar da også sagt at det er tilfeller utenom det normale som det skal være mulig å finne en løsning på. (Og det rommet ligger også inne i det nye reglementet).

Selv om vennene dine ikke har hatt problemer, så er de reelle altså.
De fleste som jeg jobber med får til 3 uker felles til familien, men slett ikke alltid.
Og de aller færreste får til høstferie, juleferie, vinterferie eller lengre påskeferie. Mine barn har mye mindre tid sammen med hele familien enn andre, og det er snakk om små barn også.

Gammel 23-09-13, 22:48   #17
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Mine barn har mye mindre tid sammen med hele familien enn andre, og det er snakk om små barn også.

Er da løsningen at alle som vil, skal ta ferie, når de vil, slik at det går ut over både eleven selv og læringsmiljøet i klassen?

Det at alle skal ha tilpasset opplæring betyr ikke at alle skal ha et individuelt opplegg til enhver tid. Jo flere situasjoner vi får som gjør at enkeltelever må ha individuelle opplegg over kortere eller lenger tid, betyr ressursbruk, som ofte ikke er mulig å få til. Hvis ungen din f.eks ikke er tilstede i 2 ukers intensiv jobbing med tieroverganger eller prinsippet for divisjon, eller whatever, så kan det ta lang, lang tid å rette opp i. Om man misser et tema i naturfag eller musikk, er ikke kritisk for den videre forståelsen. Men det er det faktisk i noen fag.

Gammel 23-09-13, 23:17   #18
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Er da løsningen at alle som vil, skal ta ferie, når de vil, slik at det går ut over både eleven selv og læringsmiljøet i klassen?

Det at alle skal ha tilpasset opplæring betyr ikke at alle skal ha et individuelt opplegg til enhver tid. Jo flere situasjoner vi får som gjør at enkeltelever må ha individuelle opplegg over kortere eller lenger tid, betyr ressursbruk, som ofte ikke er mulig å få til. Hvis ungen din f.eks ikke er tilstede i 2 ukers intensiv jobbing med tieroverganger eller prinsippet for divisjon, eller whatever, så kan det ta lang, lang tid å rette opp i. Om man misser et tema i naturfag eller musikk, er ikke kritisk for den videre forståelsen. Men det er det faktisk i noen fag.

Nei, men jeg blir veldig sint over at det bare blir føyset bort som et ikkeproblem at småbarn har så lite fritid sammen med familien fra skolen sin side. Om man i det minste kunne fått forståelse for at det ikke er bra, så hadde man jo vært på vei i det minste.

Gammel 23-09-13, 23:23   #19
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Nei, men jeg blir veldig sint over at det bare blir føyset bort som et ikkeproblem at småbarn har så lite fritid sammen med familien fra skolen sin side. Om man i det minste kunne fått forståelse for at det ikke er bra, så hadde man jo vært på vei i det minste.

Opplever du det som at det du beskriver bare blir føyset bort? Det er i så fall ikke meningen. Min første kommentar var til Kattas beskrivelse av sommerferien som to uker på leir, en uke på kontor og resten på SFO, for det tror jeg gjelder de færreste. Og disse legges det jo opp til at skal hensyntas.

Gammel 23-09-13, 23:14   #20
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Selv om vennene dine ikke har hatt problemer, så er de reelle altså.
De fleste som jeg jobber med får til 3 uker felles til familien, men slett ikke alltid.
Og de aller færreste får til høstferie, juleferie, vinterferie eller lengre påskeferie. Mine barn har mye mindre tid sammen med hele familien enn andre, og det er snakk om små barn også.

Jeg innser at for noen, og spesielt i din sektor, vil det oppstå problemer, og nettopp det med foreldre som faktisk ikke har mulighet til å ta ut fri sammen med barna sine er noe som både områdedirektør og rektor på min skole har sagt at det nye reglementet skal ta høyde for.

Jeg har også litt inntrykk av at helsesektoren er verstinger når det kommer til familievennelige løsninger. Det er jo dessuten en sektor med mange prosentstillinger, korttidskontrakter og til tider ganske hårete og lite familievennelige turnuser.

Men samtidig så tror jeg at det ikke er disse familiene som står for den største fraværsandelen i skolen. Det er derimot alle de som skal "ta en langhelg på hytta og gjerne vil reise torsdag kveld", "de som syns det er greit å spare et par tusenlapper og dra til syden uken før eller etter høstferien", "de som skal feire farmors 75-årsdag i Spania to uker før påske", "de som skal på treningsleir og klubben har bestemt at den skal vare fra torsdag til søndag" og "de som syns to uker i Thailand i jula er litt lite når vi først skal dra, så da tar vi en ekstra uke fri." I tillegg til de som reiser på to månedersturer til besteforeldrenes hjemland på vinteren.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:35.