Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å arve i "feil" farge

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-14, 16:14   #21
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å arve i "feil" farge

Jeg tvinger ikke på guttungen jentete arveklær som han ikke vil bruke, men så lenge han godtar det selv så lar jeg han gå med det han vil etter storesøstra. Nå har han ei tvillingsøster også da, så det er uansett noen som kan arve etter henne om han ikke vil ha det. Men hun er såpass mye mindre enn han, at hun også arver klær etter han, så i teorien kan alle tre ungene bruke klærne etter hverandre.

Nå er ofte problemet nokså irrelevant her, siden eldstejenta sliter så mye på klærne at det vanligvis ikke er noe igjen å arve etter henne. Det blir som regel bare penklær og annet som brukes veldig sjelden, og finkjolene hennes skal han virkelig slippe å arve.

Det er forresten like mye problem andre veien her, mye av klærne til guttungen er såpass utpreget guttete at tvillingsøstra ikke har lyst til å arve det. Men mye av det kan hun bruke, og det gjør hun også.

Gammel 02-01-14, 16:19   #22
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Vi har samme problemstilling i heimen. Lillebror arver foreløpig det meste. (Men heldigvis for ham passet ikke den sjokkrosa vinterdressen fra snuppas første vinter )

Jeg prøver å innprente ivrige gavegivere at ski og utstyr generelt skal være nøytralt. Snuppa har veldig mye i mørkelilla og nøytrale strikkeplagg, og en del av det passer helt fint på en gutt, men noen ting har et så feminint snitt eller preg at jeg lar være hvis jeg har alternativer.

Vinterdresser har jeg gitt opp. Jeg prøvde å overtale frøkna til blå dress i fjor vinter, men på toppen av potensiell søskensjalusi, så ville jeg ikke trumfe igjennom blå når hun ønsket seg lilla dress. Denne dressen ble uansett ødelagt, så den blir i beste fall reservedress for minsten uansett.

Frøkna er altfor opptatt av gutte- og jentefarger, dessverre.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-14, 16:19   #23
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Vi har samme arverekkefølge. Jeg tenker omtrent som deg i forhold til arving, dyre ting må kunne arves. Her har det blitt protester mot ting som er for jentete, men han har ikke protestert så mye. Jeg er derfor rimelig sikker på at han sier fra hvis det er noe han ikke vil gå med.

Har du spurt forsiktig om han synes det er ok eller om noen har sagt noe? Det er jo litt vanskelig å spørre uten å legge opp til at man synes det er feil med feks rosa ski.

Gammel 02-01-14, 16:20   #24
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

...og finkjolene hennes skal han virkelig slippe å arve.

Vel er jeg økonomisk anlagt, men det er over min grense også, faktisk.

Men når jeg tenker meg om så valgte knerten lilla skjorte helt frivillig sist gang han fikk være med å handle penklær til seg selv. Så jeg tror rett og slett at han synes fargen er fin og ikke særlig jentete.

Gammel 02-01-14, 16:22   #25
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vel er jeg økonomisk anlagt, men det er over min grense også, faktisk.

Men når jeg tenker meg om så valgte knerten lilla skjorte helt frivillig sist gang han fikk være med å handle penklær til seg selv. Så jeg tror rett og slett at han synes fargen er fin og ikke særlig jentete.

Hassel liker også lilla! Han ble veldig lei seg da den lilla penskjorta var blitt for liten. Så kanskje han vil arve Kløvers lilla jakke som ellers er prikk lik den svarte han selv har nå. Pappaen går også i lilla.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-14, 16:26   #26
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Nei han slipper å gå med ting han ikke ønsker selv. Han ville vegre seg mot ganske mye vet jeg (og minstemor slipper nå å gå i ting som er GUTTETE) om hun finner ut det. Det arves det som kan, noe selges, og noe gis bort til andre med barn som er yngre enn våre.

For poden handler det ikke nødvendigvis om farge. Lilla liker han f.eks. godt, rødt er jo også unisex, et.c. Men mer snitt og type klær. Men han blir 9 i år da, så da er det vel også mer naturlig.

Cherrox, skisko, støvler, votter, en del luer, regntøy har alle tre kunnet bruke.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-14, 16:26   #27
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Har du spurt forsiktig om han synes det er ok eller om noen har sagt noe? Det er jo litt vanskelig å spørre uten å legge opp til at man synes det er feil med feks rosa ski.

Fordelen med de rosa skiene er at det er slalåmski. Altså står han bare sammen med oss (skolen vår har ikke slalåmkurs i aks-tiden), og da er det færre kommentarer å forholde seg til. I rosa ski, lilla jakke og blå hjelm er det godt mulig at noen tok ham for å være en jente i løypa, men hva så?

Han fikk valget mellom litt for korte blå ski (sine egne gamle) og de rosa skiene i passe lengde, og han valgte de rosa etter litt betenkningstid. Snuppas nåværende ski er kjøpt brukt her inne på FP etter en gutt. De er røde og hvite, og det vil være helt uproblematisk å arve dem. Knerten sier at han gleder seg til han kan bruke dem, men det blir nok en sesong eller to til. Vi står ikke veldig mye på nedoverski.

Gammel 02-01-14, 16:29   #28
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Eldstemann gikk i mye rosa og rødt da han var liten, arvet fra søskenbarnet sitt. Jeg var student, så satte veldig pris på alt vi kunne arve.

Om jeg hadde gjort det samme i dag, når jeg har god økonomi? Nja...

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-14, 17:10   #29
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ski hadde jeg nok ikke brydd meg så hardt om, men en veldig utpreget jentejakke hadde jeg muligens ikke latt passere til skolebruk. Men jeg synes det handler mer om snitt enn farge.

Kort oppsummert kan jeg si at det er slik jeg opererer også. Farge er uvesentlig, innsvingede "jente-jakker" synes jeg ser litt pussig ut på guttungen.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-01-14, 17:19   #30
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vi gjør som dere.

Gammel 02-01-14, 17:21   #31
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har en ni år gammel gutt som gjerne låner søsterens sommerkjoler når vi er på ferie. Jeg smiler bare av det, men den ellers meget tolerante faren hans synes ikke han kan gå sånn.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-01-14, 17:37   #32
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Minstemann på 3,5 nekter helt og totalt gå med "jentefarger" Det blir fullstendig krise og meltdown om vi forsøker å få på han noe rosa eller lilla. Ergo kan han ikke arve stort etter jålesøster.

Gammel 02-01-14, 19:03   #33
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Eldste er gutt, yngste er jente, så han slipper å arve kjoler, men hun arver blå ulltrøyer. Hun arver så sykt mye klær av sin halvannet år eldre tante at det egentlig ikke er nødvendig å arve så mye fra storebror, de klærene sender vi til hennes et år eldre fetter, men de kommer i retur, og vi bruker det som passer seg sånn.

Jeg kjøpte bevisst røde og svarte ski til ham, for at hun skal kunne arve dem (men så fikk hun noen enda mindre først, og de er rosa disney-prinsesser på...) og han har f.eks rød vinterjakke, nøytrale ytterplagg av farger som går til henne også. Sånn bortsett fra at han sliter såpass på tøyet at mye av det ikke er arvbart annet enn som reservetøy, frykter jeg...

Gammel 02-01-14, 20:01   #34
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Har jo bare jenter jeg, og de har ingen å arve av heller, men jeg kan godt finne på å kjøpe klær i "guttefarger". Har fått spørsmål en del ganger om det er to gutter eller en gutt og en jente jeg har.
Syns det er mer praktisk med blått og grønt til småtroll som krabber og søler mye! Klærne i jenteavdelingen er ofte i pastellfarger og med mye dill på.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-14, 20:09   #35
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kjøpt mye nøytralt til eldste, men etter hvert har hun fått noen ytterjakker i mer rent "feminine" farger og mønstre. Så langt har arvespørsmålet løst seg greit ved at klærne har vært hullete og utslitt idet de ble for små. Noe rosa ulltøy har minstegutten gått med, men ikke gensere etc.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-14, 20:55   #36
Mirmell

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Jeg skulle gjerne latt frøkna arve noe av eldstemann, av det som ikke er nøytrale farger. Men til tross for at hun bare er 2,5 år, er hun klinkende klar på at alt som er grønt og blått er uaktuelt. Da hun skulle legge seg nå, prøvde jeg å ta på henne et par grønne sokker. "Xxxx sin!!!" var beskjeden.

Gammel 02-01-14, 21:29   #37
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Minsten og størsten arver gjerne i feil farge, mens mellomsten hadde tatt sin død. Nå har jeg bare gutter, så problemet er ikke så stort. Minstemann vil gjerne ha rosa og lilla, så nestemann får vel bare ta til takke med tøy i feil farge.

Gammel 02-01-14, 22:08   #38
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Fordelen med de rosa skiene er at det er slalåmski. Altså står han bare sammen med oss (skolen vår har ikke slalåmkurs i aks-tiden), og da er det færre kommentarer å forholde seg til. I rosa ski, lilla jakke og blå hjelm er det godt mulig at noen tok ham for å være en jente i løypa, men hva så?

Han fikk valget mellom litt for korte blå ski (sine egne gamle) og de rosa skiene i passe lengde, og han valgte de rosa etter litt betenkningstid. Snuppas nåværende ski er kjøpt brukt her inne på FP etter en gutt. De er røde og hvite, og det vil være helt uproblematisk å arve dem. Knerten sier at han gleder seg til han kan bruke dem, men det blir nok en sesong eller to til. Vi står ikke veldig mye på nedoverski.

Det høres ut som om han er en fornuftig gutt som du ville merket det på om det ikke var ok. Rosa tursekk på skoletur høres ikke ut som hans greie egentlig.

Minstemann her forlangte skjørt da han danset som treåring, men rosa skjørt det var for jenter, ett sted gikk grensa. Gutter brukte blå skjørt, må vite.

Gammel 02-01-14, 22:22   #39
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Vi har jo motsatt arverekkefølge, og det er litt enklere. Jeg hadde ikke kledt guttene mine i rosa eller lilla så fremt de ikke ønsket det selv, men jeg har ingen problemer med f.eks. blå dresser på jenter.
Lillebror arver alt fra storebror som ikke er ødelagt. Han får litt nytt likevel, mest fordi størrelse og sesong ikke alltid passer sammen. Lillesøster kommer til å arve alt av utetøy, så det blir en del blå dresser på henne (men hun får mer jentete lue, sko o.l.), men hun slipper å arve innetøy (så fremt det ikke er nøytralt), så der får hun en del nytt.
Ski, sykkel, akebrett o.l. har vi hittil bevisst kjøpt i nøytrale farger (dvs alt unntatt rosa) med tanke på at de skal arves.

Gammel 02-01-14, 23:11   #40
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lille E har vært mye mindre(selv om de er født på samme årstid) og mye har ikke passet.
I tillegg var hun helt hysterisk om hun måtte ha på seg noe blått.
De har vært i hver sin ende av gutt og jenteskalaen, og bortsett fra yttertøy og ulltøy er det ikke mye som har gått i arv.
W har også i lange perioder slitt ut absolutt alt av klær og det har ikke vært noe å arve.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:20.