|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bedreviter
|
Sv: Abortlov for menn?Ser nå at jeg misforsto diskusjonen. Jeg svarte før jeg hadde lest artikkelen og kunne egentlig ikke fatte at dere andre mente at dette var noe å diskutere i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Abortlov for menn?Jeg synes dette blir veldig flåsete. Vi ikke menn bli fedre så får de bruke prevensjon eller avstå. Jeg har så ufatterlig lite respekt for menn som er som han i den artikkelen. Kjempe i årevis for å slippe å være far til ei lita jente? Tåpelig, hjerteløst og flaut.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Abortlov for menn?
Jeg synes prevensjonsargumentet ditt her blir like flåsete. Vil ikke kvinner gå gravide og bære fram barn får de bruke prevensjon som er sikker eller avstå. (Og da snakker vi ikke om voldtatte som er en annen sak). |
|
|
|
|
|
#4 |
|
stressmonster
Jeg mener at kvinner også skal ta ansvar. Jeg mener også at abortloven burde bli strengere. Også tenker jeg at kvinnen må ta stilling til liv eller død om hun blir gravid. Mannen må skrive under et papir. Kommer flere menn til å ta ansvar for prevensjon med en slik lov, nei. Og hva med besteforeldre, tanter, onkler osv. Dette barnet som mannen bare avskriver vil som oftest måtte bo og leve i samme lokalmiljø som sin "familie" En slik lov vil få veldig triste konsekvenser. For det er ikke snakk om et barn som ikke blir til eller som får to mammaer eller som adopteres bort til en helt annen familie. Det er snakk om et barn som har en far som angrer seg. Som om dette spørsmålet noen sinne kan handle om likeverd mellom kjønn! Det handler om hvilke rettigheter vi har som mennesker. Når skal forresten fristen være? 12 uke når man ser på ul at barnet er alvorlig sykt. Er det da far skal angre seg og la mor ta støyten alene? Når man oppdager på ul i uke atten at barnet har feil kjønn? Er det da? Når er det egentlig? Når barnet blir født. Man lager barn, de kommer til verden og da må man ta ansvar for dem. Sånn er det bare.
|
|
|
#5 |
|
Bedreviter
|
Sv: Abortlov for menn?Men ellers så har jo det at menn kunne velge om de ville anerkjenne et barn eller ikke vært normen til alle tider, så det er jo ikke akkurat noe nytt. Det er mangetusenårig historie på repeat det: kvinner har ansvaret for å ikke bli gravide, enten ved avholdenhet eller ved bruk av prevensjon, og menn velger selv om de vil ta ansvaret for det barnet de har laget. Sooo last millenium. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
Ja, men samtidig er en del premisser endret ved de rettighetene kvinner har i dag. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Det er ikke kvinners rettigheter som er grunnlaget for loven som sier at foreldre ikke kan velge bort barn: det er barnets rettigheter. Kvinner har heller ingen rett til å velge bort et barn når det først har kommet til verden. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Abortlov for menn?*Har ikke lest linken i HI* |
|
|
|
|
|
#10 |
|
maler
|
Sv: Abortlov for menn?Foreldrerollen er også i større grad løsrevet fra det biologiske idag enn bare for få år siden. Hvorfor skal en situasjon med enslig mor som har blitt gravid med sæddonor være veldig annerledes fra situasjonen med enslig mor som har blitt gravid med utvalgt mann på byen? Frivilligheten kan være helt lik fra hennes side.
|
|
|
#12 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Abortlov for menn?Jeg syns hele saken er helt på jordet. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
stressmonster
Sv: Abortlov for menn?Enig, abortloven kan ikke kalles en angrefrist!
|
|
|
#14 |
|
Epikur
|
Sv: Abortlov for menn?Jeg mener at kvinner skal og må ha mye mer å si i spørsmål som omhandler å få barn eller ikke få barn, siden det aller meste foregår inni og tett på hennes kropp. Så ja, hun skal få bestemme mer enn noen mann om hun vil gå gjennom svangerskap eller ikke, adoptere vekk eller ikke.
|
|
|
#15 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Abortlov for menn?Kan kvinner adoptere bort barn om barnets far ønsker barnet? Og vil barnet da gå (nesten) automatisk til far om han er egnet til å ha barn? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: Abortlov for menn?Nå har jeg lest artikkelen og ser at denne mannen tok kvinnens ord om at hun var steril for sannhet og valgte å ikke bruke prevensjon. Da stiller jo saken seg ganske annerledes enn om prevensjonen sviktet.
|
|
|
|
#17 |
|
Bedreviter
|
Det gjør det aldeles ikke: det er fortsatt et barn, med de samme rettighetene som et hvert annet barn, selv om barnet har en mor som lyver. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
|
Jeg tenker på medfølselesen jeg er villig til å gi ham jeg altså.
|
|
|
|
#19 |
|
Bedreviter
|
Jeg kan godt gi masser av medfølelse til folk uansett, jeg. Også til folk som drikker seg snydens, lar seg forføre, glemmer kondomen og blir far til firlinger som resultat. Men det hindrer meg ikke å mene at folk må stå økonomisk ansvarlig overfor et barn de er far til, uansett hvilken måte det ble unfanget på. Barnet har vel ikke noe ansvar for hvordan det kom til verden og skal ikke legges til last. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Epikur
|
Man kan også tenke på alle de som hevdet de var psykisk friske, rusfrie, hadde orden i økonomien, som gikk på pillen osv. Folk juger så de tror det selv, sånn er det.
|
![]() |
|
|