|
|||||||
| Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseDet er helt greit så lenge jeg får betalt for det. Blir sur hvis jeg må bruke arbeidstiden min på ting som ligger utenom, og så jobbe gratis på kvelden for å få unna det egentlige arbeidet mitt.
|
|
|
#22 |
|
maler
|
Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseDet er ikke greit å ha overtatt andre yrkesgrupper sine oppgaver slik at alt går tregere når dette medfører at det hoper seg opp. At man må gjøre litt småplukk som er langt fra stillingsinstruksen nå og da gjør ingenting.
|
|
|
#23 |
|
heimføing
|
Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelse
Enig.
Åjoda. Hvis man med "fritida" mener etter klokka 16. Men jeg får overtidsbetalt for det.
Ja. Det er bare å starte programmet og prøve og feile. Er man heldig får man kurs etter noen måneder.
Jeg er overhodet ikke utdannet til det jeg jobber som. Utdanningen min ble utdatert i forrige århundre, og yrkesbetegnelsen finnes ikke mer. Har svennebrevet hengende til pynt, det ser pent ut på kontorveggen. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseJa, hele tiden. Eller kanskje ikke. Jeg jobber som lærer, men er også utdannet sykepleier. I læreryrket utøver jeg veldig mange sykepleierlppgaver, men de er jo egentlig ikke i den stillingsbeskrivelsen jeg har nå som pedagog. Jeg er ikke så nøye på stillingsinstrukser egentlig, jeg gjør jobben min slik jeg mener den bør gjøres og til den tiden det tar. Jeg jobber langt mer enn jeg skal og er disponibel for elever også på fritiden, i helger og i ferier, men jeg mener jeg vinner på det. Selv om enkelte (ganske mange) av kollegaene mine mener at jeg jobber dugnad for kommunen. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
flisespikker
|
Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseDet er veldig lite i jobben min som er relatert til den formelle utdannelsen min. Stillingsbeskrivelsen min er forholdsvis dekkende i forhold til det som er mine spesifikke ansvarsområder, men det er klart jeg gjør masse som ikke er spesifisert der - både ting som alle må dele på, ad hoc-ting som dukker opp og ting jeg må (eller vil) overta for andre, dessuten deltar jeg ofte i prosjekter og tjenester som kolleger har ansvar for.
|
|
|
#26 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseArbeidsbeskrivelsen og oppgavene spriker lite. Det jeg gjør mye av, og som tar av tiden til ungene og familiene er rent kontorarbeid. På store helsestasjoner har de ansatte som tar seg av logistikken og papirarbeidet, det hadde vært en drøm!
|
|
|
#27 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Fritiden din er selvfølgelig den tiden du ikke får betalt for å jobbe.
|
|
|
|
#28 |
|
|
Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseJa jeg gjør veldig mye som ikke egentlig dekkes av arbeidsbeskrivelsen min og mye av det gjør jeg ut over det som er normalarbeidstid. Overtid kan ikke skrives. Noe synes jeg er ok og noe jeg tar på meg frivillig fordi jeg ønsker å gjøre en god jobb. Andre ting, som for eksempel vikaroppdrag og funksjoner som ellers burde vært dekket av andre kan være belastende, særlig når de oppgavene sprenger arbeidstiden fullstendig. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseJa, pr nå har jeg ikke kompetanse til den jobben jeg gjør, men jeg gjør så godt jeg kan, og tror jeg lykkes sånn rimelig greit. Dvs at det gjelder før lunsj, etter lunsj har jeg kompetanse til den jobben jeg gjør.
|
|
|
|
#31 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseEgentlig ikkje. Eg er tilsett i 50% i undervisningsstilling. Og eg underviser, gjer for-og etterarbeid, og det som følger med å vere kontaktlærar. Skulen er stor, it-avdelingen hyggelig og hjelpsom, og eg driv ikkje med rengjøring og slikt.
|
|
|
|
#32 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseStort sett så gjør jeg bare ting som går under det jeg regner som naturlig for jobben min (er lærer). Jeg syns det hører med til jobben at jeg må hjelpe ungdom med ting som er vanskelige for dem, og som jeg har liten kompetanse på. Det beste er når jeg får koblet inn andre instanser, men det er ikke alltid at ungdommen vil det. Noen ganger har det blitt belastende for meg personlig, fordi jeg blir sittende i en situasjon jeg ikke mestrer, og som jeg vet ikke er optimal for ungdommen. Jeg prøver å dra grenser, men det er ikke alltid så enkelt de gangene man blir gitt rollen rollen som "halmstrået" til eleven. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
er her
|
Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseEn god del som jeg ikke har direkte utdannelsen til, men får da tid til å lese meg opp. Stillingsbeskrivelsen er relativ åpen, men alikevel dukker det opp arbeidsoppgaver som er utenfor, uten at det gjør så mye.
|
|
|
|
#34 |
|
|
Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseUtenfor stillingsinstruks er vanskelig å si, for det har jeg ikke, men i de åtte årene jeg har jobber samme sted har jobben min utviklet seg masse, og jeg har blitt kastet ut i nye utfordringer uten å nødvendigvis ha formalkompetanse på det jeg gjør. Det er vel en av grunnene til at jeg fortsatt er der. Men jeg gjør ikke jobb som burde vært gjort av andre, og jeg jobber ikke uten å føre timer, så det blir jo noe annet enn det du spør om, kanskje. Jeg tørker selvsagt opp søl og sånt da, men der er jo naturlig. Skifte lyspære og henge opp ting får vi ikke lov til. It-support er delvis innenfor jobben, men jeg gir det ofte i andre programmer enn "mitt" også.
|
|
|
|
#35 |
|
TittelTøs
|
Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseJeg er ikke utdannet til det jeg gjør, og strengt tatt er jeg vel ikke helt kvalifisert til det heller.
|
|
|
#36 |
|
One of These Days
|
Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseJa, jeg er lærer. Vasker gulv, tørker støv og skal snart vaske vinduene også. Det koster skolen 70 000,- at andre enn vi lærere vasker vinduene, så da gjør vi det. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Bedreviter
|
Har dere regnet på hva det koster å bruke lærere til renholdsoppgaver? Faktisk timelønn (inkludert feriepenger, arbeidsgiveravgift og sosiale kostnader) ganger antall timer ganger antall personer. Jeg hadde lagt et slik regnestykke på bordet ganske kjapt om noen hadde foreslått noe slikt på min arbeidsplass. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Noen lærere, må du skrive. Eg hadde og begynt å le. Eg hadde aldri gått med på å vaske og gjere slike ting. Eg arbeider i vgs - kanskje det er forskjell på kva skular ein jobbar på.
|
|
|
|
#39 |
|
Bedreviter
|
Dette provoserte meg skikkelig altså. Ikke minst provoseres jeg av lærere (eller andre viktige yrkesgrupper, for den del) som sier ja til slikt. For det man gjør når man aksepterer den slags, er å undergrave alle argumenter om at man ikke har tid til å gjøre jobben sin skikkelig. Ved å si ja til vindusvask, for at skolen skal spare penger, så signaliserer man jo nettopp at man har tid til overs i timeplanen sin og at det arbeidet man gjør som lærer ikke er viktigere enn at man like godt kan vaske litt vinduer i stedet for å gjøre sin lærerjobb. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Bedreviter
|
Du har selvsagt rett. Det var ikke meningen å generalisere så mye. |
|