Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

1 av 10 norske kvinner voldtatt

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-14, 12:36   #21
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: 1 av 10 norske kvinner voldtatt

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er helt uenig. Uttrykket "skrittet videre" er 100% uskyldig og man skal virkelig være utstyrt med en "hø-hø"-hjerne om man tenker "skritt = underliv" i en sånn kontekst.

Jeg er enig med deg. Jeg reagerer overhodet ikke på ordbruken og synes ikke artikkelen er respektløs på noen måte.

Gammel 26-02-14, 12:39   #22
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1273
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at det er veldig mye viktigere ting å reagere på her enn fullstendig harmløse, vanlige uttrykk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-14, 12:42   #23
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vet ikke om du snakker mye med journalister? Jeg gjør det innimellom, og det er helt utrolig hvor rare ting som kan komme ut av munnen, uten at det nødvendigvis betyr at jeg er dum eller tankeløs.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-14, 12:42   #24
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er helt åpen for at jeg overreagerer. Men jeg vil gjerne forsøke å forklare hvor jeg kommer fra. Dette er noe jeg ser skadene av så godt som daglig. Et tema som jeg brenner for og som gjør meg opprørt, engasjert, forbannet,oppgitt og samtidig til tider håpefull. Så ja, dette er et tema som gjør meg veldig emosjonell og muligens overreager jeg . Det er greit.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-14, 12:42   #25
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Ikke utrykket i seg selv, men utrykket brukt i konteksen: Kommertar til voldtekt (les : Ta skrittet videre, ikke hold det for dere selv) synes jeg vitner, i beste fall om tankeløshet, i verste fall respektløshet.

Jeg skjønte hva du mente, jeg skjønner likevel ikke at du reagerer på det i denne konteksten. Men, men.

Gammel 26-02-14, 12:45   #26
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg forstår ikke hva du reagerer på. Er det ordet "skrittet", som kan tolkes som underliv, eller er det det at det blir forenklet ved at man ""bare skal ta seg sammen og slutte å holde sånt hemmelig, ta steget videre."?

Gammel 26-02-14, 12:51   #27
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har forklart hva jeg mener. Jeg skjønner ikke at det er vanskelig å se hva jeg reagerer på. At dere synes jeg overreager er greit, det kan godt være.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-14, 12:55   #28
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Jeg forstår ikke hva du reagerer på. Er det ordet "skrittet", som kan tolkes som underliv, eller er det det at det blir forenklet ved at man ""bare skal ta seg sammen og slutte å holde sånt hemmelig, ta steget videre."?

Det første.

Gammel 26-02-14, 13:07   #29
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det er jo ikke et respektløst uttrykk. Det er et fullstendig normalt uttrykk.

Hadde han sagt "ta, høhø, skrittet!!! videre!", hadde det vært respektløst.

Ikke sant.

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Jeg tenker at det må ses i den konteksten det brukes i. I denne konteksten blir det respektløst å bruke uttrykket "ta skrittet videre" selv om det i en annen kontekst slett ikke er respektløst.

Det er det samme som nrk sendte sangen "Pumped up kicks" rett etter en repotasje om A. Breivik. Selv om det ikke var tilsiktet så ble det veldig respektløst. Jeg mener at man må se i hvilken kontekst ord og begreper opptrer, for å vurdere om det er respektløst eller ikke. Å ta de ut av sammenheng å se på et og et ord blir meningsløst. Ord står aldri alene.

Nei, jeg syns ikke det er sammenliknbart i det hele tatt. Utrykket har ingenting what so ever med "skrittet" som i kroppsdelen, men som i å skritte. Jeg syns det er helt tåpelig å reagere på det som ordvalg altså.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-14, 13:18   #30
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Det første.

Ok.

Gammel 26-02-14, 13:22   #31
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Det sier jo en del om hvordan ting i hverdagen vår, hva vi jobber og omgir oss med, påvirker hvordan vi leser og ser saker. Interessant, egentlig.

Jeg har overhodet ikke noe personlig forhold til temaet (unntatt at jeg selvsagt synes det er helt fryktelig), og så overhodet ikke problemet. Jeg måtte lese det du skrev og artikkelen et par-tre ganger for å skjønne at det var bruken av ordet "skrittet" du reagerte på. Jeg ville aldri, _aldri_ reagert på det.

Gammel 26-02-14, 13:31   #32
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er et skremmende antall ja. Og nesten enda mer skremmende er det å tenke på at det finnes tilsvarende mange menn som er overgripere. Det trenger selvsagt ikke være like mange, for samme person kan godt ha voldtatt flere, men likevel må det være et utrolig høyt antall. Høyt nok til at vil alle sannsynligvis kjenner minst en overgriper, og flere som har blitt voldtatt.

Gammel 26-02-14, 13:33   #33
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Høyt nok til at vil alle sannsynligvis kjenner minst en overgriper, og flere som har blitt voldtatt.

Dette er fælt å tenke på.

Jeg hadde forøvrig heller ikke tenkt over at "skrittet" kunne være underlivet og reagert på det som ble sagt i artikkelen.

Gammel 26-02-14, 13:34   #34
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Hva er definisjonen av voldtekt i undersøkelsen?

Begrepsbruken blir for meg omtrent lik som at man omtaler stygge rasismetall og sier at "men ser mørkt på disse tallene" eller noe sånt.

Gammel 26-02-14, 14:07   #35
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Definisjonen på voldtekt er vel noe sånn som penetrering uten samtykke?

Gammel 26-02-14, 14:08   #36
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette må jo nødvendigvis være hva den som opplevde det følte hva det var. (Jeg forsto det også dithen at dette var seksualiserte overgrep ut fra artikkelen og ikke voldtekt, som jeg i alle fall opplever som en mer "fast betegnelse")

Opprinnelig lagt inn av Pelle

Begrepsbruken blir for meg omtrent lik som at man omtaler stygge rasismetall og sier at "men ser mørkt på disse tallene" eller noe sånt.

Så vidt jeg skjønner prøver denne undersøkelsen å se på mørketallene, og det er vel sikkert derfor justisministeren uttaler at det er bekymringsfullt at så få anmelder (personlig opplever jeg jo tallene i seg selv som problemet, selv om det å få ting "frem og opp i lyset" alltid er det beste utgangspunktet for å gjøre noe.)

Gammel 26-02-14, 14:19   #37
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Definisjonen på voldtekt er vel noe sånn som penetrering uten samtykke?

Ja, den er kanskje det, men jeg har opplevd litt ulike definisjoner rundtom som såklart vil påvirke svaret på en slik undersøkelse. Jeg hadde feks sex som dritings 16-åring på fest, med en person som visste at jeg ikke ville ligge med ham (et tema som ofte kom opp, for å si det sånn). Fordi vi var venner, sa jeg ikke noe (ville ikke såre ham, var flaut med andre i rommet ved siden av) og lot det skje (jeg lå og sov og ble vekket av ham mens han var delvis i gang med diverse), etter at jeg en gang dyttet ham mildt unna. I noen sammenhenger blir dette regnet som en voldtekt, andre ganger ikke.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Dette må jo nødvendigvis være hva den som opplevde det følte hva det var. (Jeg forsto det også dithen at dette var seksualiserte overgrep ut fra artikkelen og ikke voldtekt, som jeg i alle fall opplever som en mer "fast betegnelse")

Overgrep og voldtekt er jo også ofte to VIDT forskjellige ting, hvis man skal gå høyt ut med tall i offentlig debatt. Selv føler jeg feks ikke at jeg ble voldtatt i forhold til hendelsen over. Andre mener kanskje at det var voldtekt og ville slitt i etterkant. Kan man la et så viktig begrep som voldtekt bli basert på føleleri?

Gammel 26-02-14, 14:24   #38
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

For en merkelig ting å reagerer på. Virkelig. Jeg syns både saken og kommentarene fra de politikerne som ble intervjuet var helt grei. Tallene, derimot - tragiske!

Jeg reagerer heller ikke på det, en helt vanlig talemåte i mine øyne.

Gammel 26-02-14, 14:25   #39
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Overgrep og voldtekt er jo også ofte to VIDT forskjellige ting, hvis man skal gå høyt ut med tall i offentlig debatt.

Ja, grunnen til jeg sier det er jo på grunn av det du kommenterer over. Dette er de definisjonene som folk selv har satt.

Jeg tror det er lurt med denne type undersøkelser, akkurat seksuelle overgrep vet man at det er en underrapportering på.

Gammel 26-02-14, 15:19   #40
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Jeg mener også at det er viktig med slike undersøkelser. Men jeg ønsker klarhet i forhold til begrepsbruk i media i etterkant.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:13.