Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-14, 17:59   #21
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...

Jeg synes ikke det er greit.

På ungenes forrige skole (i Oslo øst), ble aktivitetssdagen avlyst i fjor høst fordi mange ikke hadde adekvate klær. Riktignok var det en dag som nok ble surere i været enn mange hadde tenkt seg, men likevel.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 18:00   #22
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det var presisert i tekstmelding at løsningen skolen ordnet ikke "ga et like bra resultat".

Leirskolen? En natt, 600,- pr pers, voksen må være med, en eller annen hytte.

Er det skolen som arrangerer eller er det foreldre?

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 18:02   #23
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns ikke det er greit. Sønnen min har forsåvidt en telefon, men uten musikk og ikke noe headset til den uansett.

Jeg syns også den leirskolesaken er over streken.

Gammel 05-03-14, 18:02   #24
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns ikke det er greit. Tenker da også på eventuelt erstatningsansvar.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 18:07   #25
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

På vår skole har de lov å ha med eget utstyr på eget ansvar, men vi pålegger aldri noen å ha med. Synes ordlyden kunne vært som Katta beskriver istedet.

Gammel 05-03-14, 18:13   #26
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leirskoleopplegget er klassekontaktopplegg, absolutt. Jeg er klar over at det ikke er skolens ansvar.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 18:17   #27
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har alle femteklassinger mobiler med musikk? Ungene her har mobiler som ligger avslått i sekken som de bruker til å ringe hvis de går med noen andre hjem fra skolen. Det kan nok legges musikk på dem, men fordi det er viktig å beholde batteri er det utelukket at de legger musikk på dem og bruker dem til sånt.

Bærbare musikkspillere har vi ikke utenom iPad. Å ta med iPad på skolen er i alle fall fullstendig utelukket.

Jeg synes det er problematisk når skolen forventer at man har mye utstyr. Her forventes det at man stiller med ski med en gang snøen viser seg. Skøyter ble aktuelt i år. Skøyter er fint, men det var ikke noe vi hadde før det kom lapp fra skolen. Vi var superheldige og fikk brukte, men det er vanskelig å få tak i brukte når plutselig alle på skolen trenger skøyter. Ikke bare er det snakk om skøyter, men man må jo også ha hjelm.
Sykkel forventes også til sykkelturer.
På skolens årlige alpindag må man ha slalomski. De barna som ikke har får riktignok bruke langrennsski eller akebrett, men hvor kult er det når man går i sjetteklasse?
På overnattingstur forventes sovepose, liggeunderlag, skikkelig tursekk osv.

Jeg synes alle turene og arrangementene er bra, men det blir dyrt. Selv om jeg er glad for turene synes jeg det er problematisk med tanke på det økonomiske.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 18:26   #28
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Guava.

På vår skole er det oftere skøyter enn ski (det er lite snø i Bergen) og da er det mulig å leie skøyter for 30 kroner om man ikke har selv.

Til skidager kan skolen låne ut ski og akebrett og de organiserer i tillegg til vanlig skitur og alpin såkalt "skilek" tilpasset de som egentlig ikke kan stå så mye på ski.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 18:34   #29
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Har alle femteklassinger mobiler med musikk? Ungene her har mobiler som ligger avslått i sekken som de bruker til å ringe hvis de går med noen andre hjem fra skolen. Det kan nok legges musikk på dem, men fordi det er viktig å beholde batteri er det utelukket at de legger musikk på dem og bruker dem til sånt.

Bærbare musikkspillere har vi ikke utenom iPad. Å ta med iPad på skolen er i alle fall fullstendig utelukket.

Sånn har vi det også. Ungene bruker ipad mini med spotify for å høre på musikk, ikke noe som er aktuelt å ta med på skolen. Tror egentlig ikke de har musikk de liker på mp3 eller cd, så da måtte vi i tilfelle kjøpt musikken før vi la det inn.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 18:43   #30
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Det er nok en del foreldre som ikke kan, og også en del foreldre som ikke bryr seg nok til å prøve f.eks låne. Jeg synes det er viktig at skolen forsøker gjøre forskjellene mellom de som har og de som ikke har (enten det måtte være penger eller foreldre som virker) minst mulig, og ikke nærmest anstrenger seg for å vise fram forskjellene.

Ja!

Synes ikke det er greit.

Gammel 05-03-14, 18:49   #31
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er gymgeniet som tidligere erklærte at "alle gutter skal kaste med venstrearmen i stikkball så det blir rettferdig for jentene", så jeg er ikke spesielt sjokkert. Men lell.

Gammel 05-03-14, 19:38   #32
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At klassekontaktene ordner et opplegg som koster så mye er ikke akseptabelt. Det vil utelukke en del pga økonomi og er noe som skal unngås. Men det må jo ha vært et flertall av foreldrene som har sagt ja til et arrangement.
Hos oss ville det vært helt NEI!

Og det første er bare latterlig!
Det er ikke sånn at alle femteklassinger har den type utstyr, og hvem skal ha ansvar for ødeleggelser, bortglemt?

Og hva gjør de når det er fem av tjuefem som ikke har med seg?

Gammel 05-03-14, 19:45   #33
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde reagert. Tror aldri skolen vår ville ha bedt om noe slik.

Gammel 05-03-14, 19:55   #34
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan aldri tenke meg at det hadde blitt foreslått på vår skole, der forskjellene er presumptivt mindre. Ikke leirskolen, heller. Men vi har skiskole til skrekkeligmangepenger i SFO-tiden, da. Det er likevel så mange som ikke er med på det, og det er spredd på så mange dager, at jeg håper og tror at det ikke føles ekskluderende.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 20:13   #35
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes det er en skikkelig uting og hadde definitivt reagert. På begge deler.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 20:16   #36
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg er jo godt etablert som "hun sure, kravstore mora" allerede, så sender gjerne en mail.

Gammel 05-03-14, 20:33   #37
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår skole i veldig gjennomsnittstrondheim der alle har ca gjennomsnittlig eller litt mer penger har ikke kommet med noen slike beskjeder noen sinne. Der kommer det tvert imot lapp om at det kommer til å bli arrangert skidag/skøytedag/sykkeldag og ber de som ikke har utstyr selv si fra så de kan gjøre klart riktig størrelse. Skolen har utstyr.

Mine teknisk godt utstyrte unger har forresten ikke egnet musikkspiller til å ta med på skolen. Jeg vil egentlig tro det gjelder ganske mange.

Gammel 05-03-14, 20:37   #38
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Når det er foreldre som arrangerer unngår man gratisprinsippproblematikken i og med at det ikke er i skolens regi. Dog syns jeg det er vannvittig at man som forelder også er med på et slikt opplegg der man kan ekskludere andre. Hvem tør på et foreldremøte å si at vi har ikke råd til det?

Når det gjelder gymmen så vil jeg si at de får klare seg med dårlig lyd. Basta. Hvis det var det som var unnskyldningen.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 20:43   #39
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner godt at du reagerer - utafor, begge deler.

Både da jeg jobbet på barnetrinnet og nå som jeg jobber på vgs er jeg vant til at alle lærere er supernøye på sånt.

Og at klassekontakter arrangerer en fellesopplevelse til 1200 synes jeg er nærmest bevisstløst.

Gammel 05-03-14, 21:16   #40
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er langt utenfor, og jeg ser ikke for meg at det ville skjedd hos oss (vi er hittil bedt om å sende med doruller, gamle lys, gamle glass og det er vel stort sett det).

Storebror har iPod og øretelefoner, men jeg vet sannelig ikke om jeg ville sendt det med ham.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:23.