|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Spin off - Status på studier og yrker
Det er mange studenter med 5 i snitt som velger studier uten å tenke på lønn. Læreryrket er midtpåtreet lønnsmessig, jeg tror statusen er en faktor som teller mer.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Åh, du må da gjerne få låne noen av matte-, fysikk- og informatikkbøkene mine fra Blindern. Ingen opptakskrav (eller det har vært det i perioder til informatikk), og ikke akkurat noe man tar på gefühlen. For å si det sånn. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Spin off - Status på studier og yrkerI Norge er det jo f.eks. vanskelig å komme inn på medisin, men det er ikke spesielt høy strykgrad sammenlignet med tilsvarende studier. Hvis man tar det i f.eks. Polen, er det lett å komme inn, men store deler av studentmassen forsvinner i løpet av de to første studieårene. Det hadde vært interessant å se kompetansenivået på de ferdige legene sammenlignet med dem som har gått i Norge.
|
|
|
#4 |
|
kan tilsettes alkohol
|
|
|
|
#5 |
|
Mother of Dragons
|
Å, pøtt. De polske legestudentene kan jo ikke en skitt, de er helt ubrukelige. De burde strøket mange fler.
|
|
|
#6 |
|
kan tilsettes alkohol
|
|
|
|
#7 |
|
kamerat
|
Sv: Spin off - Status på studier og yrkerMin erfaring er selvsagt fra språkfag, som jo stort sett har sin egen innebygde bootcamp. (Lærte du deg ikke alfabetet? Pugget du ikke kasusformene? Takk og farvel!)
|
|
|
#8 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spin off - Status på studier og yrkerSom spl student hadde jeg ønsket at kravene for å komme inn hadde vært høyere. Det er mange umotiverte studenter som slenger seg gjennom. Desverre er skolen ikke særlig keene på å stryke folk heller. Selv ikke i praksis. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Men de slengerne vil man jo bli kvitt om de ikke kommer videre på grunn av stryk.
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Mitt inntrykk også. Vi har hatt studenter i praksis og selv om vi har gitt klare tilbakemledinger og vært i møte med skolen så består de praksisen åkke som. Har også møtt ferdigutdannete lærere som virkelig ikke kan fungere som lærer. Har faktisk møtt to med aspeberger som er ferdig utdannet som lærere og de sier jo selv at praksisen gikk til dass under studiene og funker ikke i rollen. Selv om de klarte fagene. Han ene mente at siden han var så sterk i realfag så så de igjennom fingrene med at han ikke fikset klassesituasjonen. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Akkurat det siste der har jeg selv erfart. Samtale med ledelsen og krav om å stryke enkelte "vanskelige" oppgaver når jeg strøk for mange i farmakologi og legemiddellære...
|
|
|
#13 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Spin off - Status på studier og yrkerAh, det glemte jeg. Jeg tror realfagsstudiene var ganske like NTH-studiene.
|
|
|
#14 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Ja, det var jo også derfor mange av kursene var lagt opp felles. Nå er jeg jo også så ung at alt het NTNU da jeg gikk der.
|
|
|
#15 |
|
Shake it out!
|
Jeg gikk på AVH (samfunnsfag) og bodde sammen med en NTH-er, og jeg kan virkelig ikke si at han var så fryktelig mye mer arbeidsom enn meg. Men det varierer vel kanskje en del fra fag til fag/linje til linje, og sikkert fra person til person. Noen av de som var nest aktive i baren på studentbyen vår var NTH-studenter.
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Gikk ikke han maskin? Det var Gløshaugens partysvensker.
|
|
|
#18 |
|
Hertuginne
|
|
|
|
#19 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Spin off - Status på studier og yrkerEg er faktisk frykteleg opptatt av at det er store grånyanser i denne debatten. Teknologien har ført til massive endringar i læringsprosessar, og det at ein sit på skulen x-antal timar betyr ikkje verken at ein bearbeider lærestoff medan ein er der eller at ein ikkje gjer det når ein ikkje er der. Det handlar faktisk berre om kvar du oppheld deg, reint geografisk. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Hertuginne
|
Hvis det var NTNU da du gikk der var det også etter at de hadde gjort en stor omstrukturering av fagene både på gamle NTH og gamle AVH, sånn at de skulle passe mye bedre til hverandre, så det har nok også en del å si.
Men nå spør de ikke etter hvor mange timer man er på skolen men hvor mange timer man bruker til studiene. Et tverrsnitt vil da gi ganske gode indikasjoner på om et studie krever flere arbeidstimer enn et annet. Og 25-26 time i uka er veldig lavt uansett hvordan man snur og vender på det. Det er meningen det skal være et fulltidsstudie og det synes jeg ikke det er om man klarer det på mindre enn 30 timer i uka.
|
![]() |
|
|