Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spin off - Status på studier og yrker

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-03-14, 10:49   #1
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin off - Status på studier og yrker

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

I utgangspunktet helt enig, selvsagt. Vekttall skal ikke komme rekende på ei fjøl. Samtidig tenker jeg at dersom målet er å få dyktige lærere, ikke bare å sile ut de udyktige slik at det blir et fåtall igjen (vi trenger jo mange!) må kravene til å komme inn også økes. Dessverre tror jeg ikke det er nok å øke inntakssummen uten å øke lønna, for kravet om 5 i snitt alene er jo ikke nok til å dra de flinke elevene, da vil de heller velge utdanninger som gir god uttelling lønnsmessig, og det gjør jo ikke læreryrket, sammenlignet med andre utdannelser med høye karakterkrav, mener jeg. Mener ikke å snu dette i "nok en lærerlønn"-diskusjon, men følte bare for å påpeke at det ikke nødvendigvis er nok at lærerstudiet blir tøffere når råmaterialet (de som begynner der) ikke har det som skal til for å klare det.

Det er mange studenter med 5 i snitt som velger studier uten å tenke på lønn. Læreryrket er midtpåtreet lønnsmessig, jeg tror statusen er en faktor som teller mer.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-14, 14:11   #2
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Generelt tror jeg at mange studier som er lette å komme inn på blir oppsamlingssteder for halvmotiverte studenter, et unntak er kanskje fremmedspråkstudiene, der man vanskelig kan overleve ved å daffe seg gjennom.

Åh, du må da gjerne få låne noen av matte-, fysikk- og informatikkbøkene mine fra Blindern. Ingen opptakskrav (eller det har vært det i perioder til informatikk), og ikke akkurat noe man tar på gefühlen. For å si det sånn.
Daffe? I think not.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-14, 10:23   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Norge er det jo f.eks. vanskelig å komme inn på medisin, men det er ikke spesielt høy strykgrad sammenlignet med tilsvarende studier. Hvis man tar det i f.eks. Polen, er det lett å komme inn, men store deler av studentmassen forsvinner i løpet av de to første studieårene. Det hadde vært interessant å se kompetansenivået på de ferdige legene sammenlignet med dem som har gått i Norge.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-14, 10:30   #4
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

I Norge er det jo f.eks. vanskelig å komme inn på medisin, men det er ikke spesielt høy strykgrad sammenlignet med tilsvarende studier. Hvis man tar det i f.eks. Polen, er det lett å komme inn, men store deler av studentmassen forsvinner i løpet av de to første studieårene. Det hadde vært interessant å se kompetansenivået på de ferdige legene sammenlignet med norske.

I Polen har de lagt opp studiet slik, ca halvparten skrelles bort i hvertfall første og andre året. Det legger et enormt press på studentene og er ikke bare positivt.

Gammel 21-03-14, 12:17   #5
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

I Polen har de lagt opp studiet slik, ca halvparten skrelles bort i hvertfall første og andre året. Det legger et enormt press på studentene og er ikke bare positivt.

Å, pøtt. De polske legestudentene kan jo ikke en skitt, de er helt ubrukelige. De burde strøket mange fler.

Gammel 21-03-14, 12:22   #6
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Å, pøtt. De polske legestudentene kan jo ikke en skitt, de er helt ubrukelige. De burde strøket mange fler.

Godt mulig, det vet jeg ingenting om. Jeg kjenner ei som studerte et sted med tilsvarende opplegg (annet land, annet studie) og det var ekstremt krevende å alltid måtte være blant topp 50 eller 25 % for å komme videre i studiet. Så det var opplegget jeg mente noe om. Godt mulig de polske legestudentene ikke kan noe særlig.

Gammel 21-03-14, 10:24   #7
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min erfaring er selvsagt fra språkfag, som jo stort sett har sin egen innebygde bootcamp. (Lærte du deg ikke alfabetet? Pugget du ikke kasusformene? Takk og farvel!)

Jeg synes det er ekstremt uheldig at kravet om å få ned strykprosenten på studier mange steder fører til at man legger lista altfor lavt i vurderingssituasjonen. Jeg mener virkelig at en reell fare for å stryke er et temmelig sterkt incentiv. De som bare vil flyte manetaktig rundt kan og bør finne på noe annet enn høyere utdanning.

:Iron Woman, alltid en karakter under medsensor ved sensur:

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-14, 10:39   #8
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Som spl student hadde jeg ønsket at kravene for å komme inn hadde vært høyere. Det er mange umotiverte studenter som slenger seg gjennom. Desverre er skolen ikke særlig keene på å stryke folk heller. Selv ikke i praksis.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-14, 10:43   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Som spl student hadde jeg ønsket at kravene for å komme inn hadde vært høyere. Det er mange umotiverte studenter som slenger seg gjennom. Desverre er skolen ikke særlig keene på å stryke folk heller. Selv ikke i praksis.

Men de slengerne vil man jo bli kvitt om de ikke kommer videre på grunn av stryk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-14, 10:45   #10
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men de slengerne vil man jo bli kvitt om de ikke kommer videre på grunn av stryk.

Problemet er at de ikke stryker.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-14, 11:27   #11
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Problemet er at de ikke stryker.

Mitt inntrykk også. Vi har hatt studenter i praksis og selv om vi har gitt klare tilbakemledinger og vært i møte med skolen så består de praksisen åkke som. Har også møtt ferdigutdannete lærere som virkelig ikke kan fungere som lærer. Har faktisk møtt to med aspeberger som er ferdig utdannet som lærere og de sier jo selv at praksisen gikk til dass under studiene og funker ikke i rollen. Selv om de klarte fagene. Han ene mente at siden han var så sterk i realfag så så de igjennom fingrene med at han ikke fikset klassesituasjonen.

Det er dumt at det skal være så utrolig høy terskel for å veilede folk over på noe annet.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-14, 23:45   #12
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat det siste der har jeg selv erfart. Samtale med ledelsen og krav om å stryke enkelte "vanskelige" oppgaver når jeg strøk for mange i farmakologi og legemiddellære...

Gammel 21-03-14, 10:42   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, det glemte jeg. Jeg tror realfagsstudiene var ganske like NTH-studiene.

Gammel 21-03-14, 10:47   #14
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, det var jo også derfor mange av kursene var lagt opp felles. Nå er jeg jo også så ung at alt het NTNU da jeg gikk der. Jeg vil tro studiene er enda mer integrert nå.

Gammel 21-03-14, 16:03   #15
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gikk på AVH (samfunnsfag) og bodde sammen med en NTH-er, og jeg kan virkelig ikke si at han var så fryktelig mye mer arbeidsom enn meg. Men det varierer vel kanskje en del fra fag til fag/linje til linje, og sikkert fra person til person. Noen av de som var nest aktive i baren på studentbyen vår var NTH-studenter.

Men at det gikk flere umotiverte "studerer, men aner ikke hva jeg skal bli" på AVH er jeg ikke i tvil om.

Gammel 21-03-14, 16:07   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg gikk på AVH (samfunnsfag) og bodde sammen med en NTH-er, og jeg kan virkelig ikke si at han var så fryktelig mye mer arbeidsom enn meg. Men det varierer vel kanskje en del fra fag til fag/linje til linje, og sikkert fra person til person. Noen av de som var nest aktive i baren på studentbyen vår var NTH-studenter.

Men at det gikk flere umotiverte "studerer, men aner ikke hva jeg skal bli" på AVH er jeg ikke i tvil om.

Gikk ikke han maskin? Det var Gløshaugens partysvensker.

(Dukker og løper)

Gammel 21-03-14, 16:45   #17
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Dukker og løper)

Stemmer.

Men han spinnville partyløven på Huset gikk fysikk.

Gammel 21-03-14, 19:18   #18
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Dukker og løper)

Hold smella på deg. Work hard, play hard.

Gammel 21-03-14, 10:49   #19
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg er faktisk frykteleg opptatt av at det er store grånyanser i denne debatten. Teknologien har ført til massive endringar i læringsprosessar, og det at ein sit på skulen x-antal timar betyr ikkje verken at ein bearbeider lærestoff medan ein er der eller at ein ikkje gjer det når ein ikkje er der. Det handlar faktisk berre om kvar du oppheld deg, reint geografisk.

Folk har enormt ulike arbeidsmetoder og ulike former for læringsnettverk. Konnektivismen er på full fart inn, og desverre er det framleis slik at mange trur dei ikkje jobar med fag sjølv om hjernen jobbar for fullt med både analyse og refleksjon. Og mange trur dei jobbar med fag sjølv om dei eigentleg berre har opa bok i universitetskantina og skravlar om helgeplanane.

Så utsegn som:

"Du skal ha et liv ved siden av også" og "Jeg kommer ikke hjem til middag i hvert fall" treng på ingen måte å vere motsetnader.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-14, 10:53   #20
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Ja, det var jo også derfor mange av kursene var lagt opp felles. Nå er jeg jo også så ung at alt het NTNU da jeg gikk der. Jeg vil tro studiene er enda mer integrert nå.

Hvis det var NTNU da du gikk der var det også etter at de hadde gjort en stor omstrukturering av fagene både på gamle NTH og gamle AVH, sånn at de skulle passe mye bedre til hverandre, så det har nok også en del å si.

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg er faktisk frykteleg opptatt av at det er store grånyanser i denne debatten. Teknologien har ført til massive endringaer i læringsprosessar, og det at ein sit på skulen x-antal timar betyr ikkje verken at ein bearbeider lærestoff medan ein er der eller at ein ikkje gjer det når ein ikkje er der. Det handlar faktisk berre om kvar du oppheld deg, reint geografisk.

Folk har enormt ulike arbeidsmetoder og ulike former for læringsnettverk. Konnektivismen er på full fart inn, og desverre er det framleis slik at mange trur dei ikkje jobar med fag sjølv om hjernen jobbar for fullt med både analyse og refleksjon. Og mange trur dei jobbar med fag sjølv om dei eigentleg berre har opa bok i universitetskantina og skravlar om helgeplanane.

Så utsegn som:

"Du skal ha et liv ved siden av også" og "Jeg kommer ikke hjem til middag i hvert fall" treng på ingen måte å vere motsetnader.

Men nå spør de ikke etter hvor mange timer man er på skolen men hvor mange timer man bruker til studiene. Et tverrsnitt vil da gi ganske gode indikasjoner på om et studie krever flere arbeidstimer enn et annet. Og 25-26 time i uka er veldig lavt uansett hvordan man snur og vender på det. Det er meningen det skal være et fulltidsstudie og det synes jeg ikke det er om man klarer det på mindre enn 30 timer i uka.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:36.