|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Første skritt i fjerning av fedrekvote?Det ser nå ut til at Venstre sier nei:
|
|
|
|
#22 |
|
Glamorøs
|
Sv: Første skritt i fjerning av fedrekvote?
Hva mener du er løsningen da? Jeg kjenner ingen fedre som er utsatt for det du beskriver, selv om jeg selvsagt ikke tviler på at det er sant noen steder. Men syns du det er grunn til at vi bare skal gi opp?
|
|
|
#25 |
|
Protonterapeut
|
Jeg kjenner til en eneste som har gjort det, og der var far butikksjef i dagligvarebutikk som de også eier, mens mor jobbet ute. Jeg forstår fortsatt ikke at han er så uunværlig, men tar ikke den diskusjonen og jeg klarer nesten å forstå det om jeg legger godviljen og litt til, til.
|
|
|
#27 |
|
maler
|
Sv: Første skritt i fjerning av fedrekvote?KrF er veldig ulne såvidt jeg kan se, de er ikke avvisende og er mest opptatt av at det må være noen kontrollmekanismer.
|
|
|
#28 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Første skritt i fjerning av fedrekvote?Jeg vet ikke hvor utbredt det er. Kjenner et par stykker som har gjort det slik, og har hørt fra disse at det i bedrifter i bl.a Finans- og IT-miljøene i Oslo er vanlig at det gjøres slik. Fedre som ikke løser det slik blir uglesett. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
maler
|
Jeg forstå at enkelte i lederposisjoner vurderer det dithen at det ikke er mulig å ta permisjon altså. Kvinner i slike posisjoner velger i mange tilfeller bort barn eller har veldig kreative løsninger på permisjonstiden de også. Men jeg synes ikke kan kan legge opp opplegget som skal fungere for de fleste etter de med de særeste jobbene. Poenget er at de færreste er så uunnværlige som de trodde og at arbeidsgivere greier det om de må. Stort sett.
|
|
|
#30 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Første skritt i fjerning av fedrekvote?Men Horne har visst ikke engang støtte i begge regjeringspartiene.
|
|
|
#31 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Jeg tror at hvis man fortsetter på den måten som vi gjør nå, så vil man på et eller annet tidspunkt si at nå er andelen fedre som tar denne permisjonen så høy at man ikke trenger å jobbe med det mer. Når da tallene man tar beslutningen på kan være feil, er det litt dumt. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
maler
|
Sv: Første skritt i fjerning av fedrekvote?Jeg lurer litt på hva som skal være gode nok grunner til å overføre kvoten. Jeg kan være enig i at det i endel tilfeller kan være vel rigid idag, men litt rigid må det faktisk være, det kan ikke være at man får uunnværlig-stempel fra arbeidsgiver.
|
|
|
#33 |
|
Make it count!
Det står i artikkelen:
|
|
|
#35 |
|
Make it count!
I praksis ser de jo for seg ingen grenser. Det skal hverken sjekkes om foreldrene faller inn under unntaksgruppene eller sanksjoneres hvis de ikke gjør det.
|
|
|
#36 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Jeg har kjennskap til både finans- og IT-miljøene i Oslo. I de IT-miljøene jeg kjenner er det virkelig ikke slik. Der er det helt vanlig at mannfolka tar sin fedrekvote og vel så det. Jeg har vært i IT-miljøet i over 15 år og har fremdeles ikke hørt at mødre har blitt betalt for at pappa'n ikke skal ta permisjon en eneste gang.
|
|
|
#37 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Første skritt i fjerning av fedrekvote?Kameraten vår, som fikk direkte beskjed fra sin sjef om at "her i firmaet tar vi ikke pappaperm," jobbet dengang i finansmiljøet i Oslo.
|
|
|
#38 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Første skritt i fjerning av fedrekvote?Jeg jobber nå i it og var tidligere i bank/finans. Jeg har aldri hørt om problemer med å få ta ut permisjon, tvert imot. Hos min forrige arbeidsgiver tok til og med en av konserndirektørene ut mer enn de obligatoriske ukene.
|
|
|
|
#39 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Første skritt i fjerning av fedrekvote?Jeg synes kanskje det er i overkant dramatisk å kalle det "første skrittet i fjerning av fedrekvote". Jeg tror det hersker nokså stor enighet om å ha en fedrekvote, men jeg synes helt klart utviklingen var på vei over i andre grøfta (med stadig flere uker forbeholdt far) og at gjennomføringen var lite fleksibel. Så en justering tror jeg helt klart kan trenges.
|
|
|
|
#40 |
|
maler
|
Sv: Første skritt i fjerning av fedrekvote?Jeg har n= ganske mange rundt meg i it som ikke har problemer med pappaperm. Finans er vel tøffere sånn sett. Og faktisk helt vanlige industribedrifter kan være ganske kranglete og sjåvinistiske.
|
![]() |
|
|