Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Første skritt i fjerning av fedrekvote?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-14, 13:53   #21
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Første skritt i fjerning av fedrekvote?

Det ser nå ut til at Venstre sier nei:
http://www.bt.no/nyheter/innenriks/-...l#.U61MlPl_t8E

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-14, 14:01   #22
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Men er det noe bedre det som foregår noen steder i dag hvor fedrene såkalt tar ut fedrekvoten, men det som skjer er at fedrenes bedrift betaler mor for å være hjemme uten lønn fra sin jobb.

I forhold til statistikken ser det ut som om disse fedrene tar pappapermisjon, mens de i realiteten har overført dette til mor.

Med det nye forslaget vil man ihvertfall kunne få statistikker som man kan stole mer på.

Hvis alle fedre faktisk hadde tatt den permisjonen som de later som de tar, så er jeg helt enig i at dette forslaget er dårlig. Men slik den virkelige verden er tror jeg vi kan få mer fokus på at det er en lang vei å gå for å få flere fedre til å ta sin pappapermisjon med det nye forslaget enn slik det er i dag. Det er vanskelig å få fokus på de rette tingene når statistikken "lyver".

Hva mener du er løsningen da? Jeg kjenner ingen fedre som er utsatt for det du beskriver, selv om jeg selvsagt ikke tviler på at det er sant noen steder. Men syns du det er grunn til at vi bare skal gi opp?

Jeg skjønner ikke hvordan en tilbakeføring skal være veien å gå for å få fokus på at vi ikke er i mål.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-14, 14:02   #23
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var da godt.

Og jeg ber med glede om unnskyldning for at jeg mistrodde Venstre.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-14, 14:23   #24
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Krf støtter da heller ikke forslaget?

Gammel 27-06-14, 14:32   #25
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er det noe bedre det som foregår noen steder i dag hvor fedrene såkalt tar ut fedrekvoten, men det som skjer er at fedrenes bedrift betaler mor for å være hjemme uten lønn fra sin jobb.

Jeg kjenner til en eneste som har gjort det, og der var far butikksjef i dagligvarebutikk som de også eier, mens mor jobbet ute. Jeg forstår fortsatt ikke at han er så uunværlig, men tar ikke den diskusjonen og jeg klarer nesten å forstå det om jeg legger godviljen og litt til, til.

Men man kan jo ikke legge seg ned og gi opp på grunn av en og annen fjott?

Gammel 27-06-14, 14:33   #26
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo i så fall enda bedre nyheter.

Jeg vet ikke så mye mer enn det som har kommet frem her. Jeg bare synser vilt. Og blir veldig glad om jeg har synset feil.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-14, 14:54   #27
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

KrF er veldig ulne såvidt jeg kan se, de er ikke avvisende og er mest opptatt av at det må være noen kontrollmekanismer.

Gammel 27-06-14, 14:54   #28
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Jeg vet ikke hvor utbredt det er. Kjenner et par stykker som har gjort det slik, og har hørt fra disse at det i bedrifter i bl.a Finans- og IT-miljøene i Oslo er vanlig at det gjøres slik. Fedre som ikke løser det slik blir uglesett.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-14, 14:56   #29
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg kjenner til en eneste som har gjort det, og der var far butikksjef i dagligvarebutikk som de også eier, mens mor jobbet ute. Jeg forstår fortsatt ikke at han er så uunværlig, men tar ikke den diskusjonen og jeg klarer nesten å forstå det om jeg legger godviljen og litt til, til.

Men man kan jo ikke legge seg ned og gi opp på grunn av en og annen fjott?

Jeg forstå at enkelte i lederposisjoner vurderer det dithen at det ikke er mulig å ta permisjon altså. Kvinner i slike posisjoner velger i mange tilfeller bort barn eller har veldig kreative løsninger på permisjonstiden de også. Men jeg synes ikke kan kan legge opp opplegget som skal fungere for de fleste etter de med de særeste jobbene. Poenget er at de færreste er så uunnværlige som de trodde og at arbeidsgivere greier det om de må. Stort sett.

Gammel 27-06-14, 14:57   #30
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Men Horne har visst ikke engang støtte i begge regjeringspartiene.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.U61bVRanoYY

Gammel 27-06-14, 14:59   #31
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hva mener du er løsningen da? Jeg kjenner ingen fedre som er utsatt for det du beskriver, selv om jeg selvsagt ikke tviler på at det er sant noen steder. Men syns du det er grunn til at vi bare skal gi opp?

Jeg skjønner ikke hvordan en tilbakeføring skal være veien å gå for å få fokus på at vi ikke er i mål.

Jeg tror at hvis man fortsetter på den måten som vi gjør nå, så vil man på et eller annet tidspunkt si at nå er andelen fedre som tar denne permisjonen så høy at man ikke trenger å jobbe med det mer. Når da tallene man tar beslutningen på kan være feil, er det litt dumt.

Jeg ønsker at man stadig skal jobbe med å få både fedre og deres arbeidsgivere til å forstå hvor viktig det er at fedrene også tar permisjon. Min mening er at man ikke får gjort dette basert på "sminkede" tall. Jeg tror at forslaget som kom i dag vil sørge for at man får et bedre beslutningsgrunnlag. Dette må etter min mening så klart følges opp av holdningsarbeid for å sikre at fedre og deres arbeidsgivere tar dette på alvor.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-14, 15:00   #32
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg lurer litt på hva som skal være gode nok grunner til å overføre kvoten. Jeg kan være enig i at det i endel tilfeller kan være vel rigid idag, men litt rigid må det faktisk være, det kan ikke være at man får uunnværlig-stempel fra arbeidsgiver.

Gammel 27-06-14, 15:09   #33
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg lurer litt på hva som skal være gode nok grunner til å overføre kvoten. Jeg kan være enig i at det i endel tilfeller kan være vel rigid idag, men litt rigid må det faktisk være, det kan ikke være at man får uunnværlig-stempel fra arbeidsgiver.

Det står i artikkelen:

Hun foreslår at foreldre nå også kan overdra kvotene til hverandre:

- Dersom mor har en arbeidssituasjon som ikke er forenelig med amming, eller dersom kvotemottakeren er arbeidsledig.
- Hvis den som skal ta ut foreldrepenger er selvstendig næringsdrivende.
- Dersom forelderen som skal ta ut foreldrepenger var arbeidsledig men får arbeid.
- Ved sammenhengende opphold i utlandet på minst tre måneder.
- Dersom forelderen gjennomfører straff eller er varetektsfengslet.

Gammel 27-06-14, 15:20   #34
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Ja, jeg så det, men jeg er spent på hvor de ser for seg at grensa i praksis går.

Gammel 27-06-14, 15:24   #35
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ja, jeg så det, men jeg er spent på hvor de ser for seg at grensa i praksis går.

I praksis ser de jo for seg ingen grenser. Det skal hverken sjekkes om foreldrene faller inn under unntaksgruppene eller sanksjoneres hvis de ikke gjør det.

Gammel 27-06-14, 15:29   #36
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet ikke hvor utbredt det er. Kjenner et par stykker som har gjort det slik, og har hørt fra disse at det i bedrifter i bl.a Finans- og IT-miljøene i Oslo er vanlig at det gjøres slik. Fedre som ikke løser det slik blir uglesett.

Jeg har kjennskap til både finans- og IT-miljøene i Oslo. I de IT-miljøene jeg kjenner er det virkelig ikke slik. Der er det helt vanlig at mannfolka tar sin fedrekvote og vel så det. Jeg har vært i IT-miljøet i over 15 år og har fremdeles ikke hørt at mødre har blitt betalt for at pappa'n ikke skal ta permisjon en eneste gang.

I finansmiljøet, derimot, ville jeg ikke vært overrasket. Men så er det dessverre lite som overrasker meg i det miljøet.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-14, 16:40   #37
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kameraten vår, som fikk direkte beskjed fra sin sjef om at "her i firmaet tar vi ikke pappaperm," jobbet dengang i finansmiljøet i Oslo.

Min mann jobber i IT-bransjen i Oslo, og der er det en selvfølge at fedrene tar permisjon for å være hjemme med barna.

N=2, eller noe slik.

Gammel 27-06-14, 16:48   #38
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg jobber nå i it og var tidligere i bank/finans. Jeg har aldri hørt om problemer med å få ta ut permisjon, tvert imot. Hos min forrige arbeidsgiver tok til og med en av konserndirektørene ut mer enn de obligatoriske ukene.

Fra høsten av skal jeg leies ut til et selskap i 6 måneder. Som vikar for en som skal i pappaperm.

Gammel 27-06-14, 16:50   #39
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes kanskje det er i overkant dramatisk å kalle det "første skrittet i fjerning av fedrekvote". Jeg tror det hersker nokså stor enighet om å ha en fedrekvote, men jeg synes helt klart utviklingen var på vei over i andre grøfta (med stadig flere uker forbeholdt far) og at gjennomføringen var lite fleksibel. Så en justering tror jeg helt klart kan trenges.

Gammel 27-06-14, 20:49   #40
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg har n= ganske mange rundt meg i it som ikke har problemer med pappaperm. Finans er vel tøffere sånn sett. Og faktisk helt vanlige industribedrifter kan være ganske kranglete og sjåvinistiske.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:41.