Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Første skritt i fjerning av fedrekvote?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-14, 10:10   #1
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Første skritt i fjerning av fedrekvote?

Regjeringen vil foreslå fri overføring av kvoten mellom foreldrene: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...e#.U60l0xanoYY

Gammel 27-06-14, 10:22   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Første skritt i fjerning av fedrekvote?

Det er bra regjeringen ikke har flertall.

Gammel 27-06-14, 10:23   #3
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-14, 10:25   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bare håper de ikke får med seg krf på dette. Da har de kanskje flertall?

Gammel 27-06-14, 10:27   #5
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er vel fare for at dette er noe som støttepartiene deres vil like? Jeg tror fremdeles at de fleste Krfere mener at det er mest naturlig at mødre er hjemme med barn. Og Venstre flagger valgfrihet såpass høyt at jeg vil tro at de går for dette.

Usikker altså. Men jeg er redd for at regjeringen får flertall for dette.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-14, 10:28   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg kan ikke tenke meg at venstre mener at dette gir reell valgfrihet.

Gammel 27-06-14, 10:30   #7
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fin likestillingsminister å ha. Jeg er også redd for at det blir politisk flertall. Etter FB-feeden å dømme er dog folkerørsla sterkt imot.

Gammel 27-06-14, 10:30   #8
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jeg redd for at de mener. Men vi får se.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-14, 10:31   #9
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bare håper de ikke får med seg krf på dette. Da har de kanskje flertall?

Det er da mor som er best egnet til å ta seg av barnet i utgangspunktet må vite, og dessuten er det mange fedre som ikke ønsker være hjemme fra jobben så lenge for å passe unger, må vite, og dessuten så Vet Familien Best hva som Passer dem.

Et skritt fram (14 uker til far) - og nå to skritt tilbake.

Jeg kjenner en fyr som sa opp jobben sin på flekken, da han ble far og fikk følgende melding fra sin sjef: jeg veit du har krav på fedrekvoten din. Jeg vil du skal vite at her i firmaet er det underforstått at fedre ikke tar permisjon.

Ja, det er mulig familier veit best og legger opp løpet slik det passer dem. Ja, det er ennå mange fedre som gladelig tar uker med permisjon for å være hjemme med barnet sitt.

Men - så lenge det ennå er firmaer, hvis ledelsen tydelig og klart sier at det forventes at far ikke tar permisjon, så trenger vi et lovverk som tydelig og klart sier at dette har far faktisk rett til, og at så så mange uker (14) faktisk et øremerket dette.

Gammel 27-06-14, 10:33   #10
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er bare 15 år siden mannen min møtte hånlig latter og vantro blikk når han uttalte at han aktet å bruke maks fedrekvote. Har ikke barnet en mor, liksom? Denne holdningen har mange steder blitt helt utradert, med denne foreslåtte ordningen er jeg redd den blusser opp igjen.

Gammel 27-06-14, 10:34   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Venstre har vel uttalt at de egentlig ønsker å fjerne fedrekvoten, men at det er for tidlig? Jeg håper de fortsatt mener det da.

Gammel 27-06-14, 10:37   #12
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med støttepartiene får regjeringen flertall og jeg er temmelig sikker på at nå dyttes kaviaren inn i tuben igjen.

Gammel 27-06-14, 10:38   #13
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble helt rasende da jeg leste dette i morges.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-14, 10:42   #14
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

KrF og Venstre ville ikke være med på fjerning av fedrekvoten da samarbeidsavtalen ble skrevet. Spørsmålet er jo bare om de retorisk sett, overfor sin velgere, vil tolke dette forslaget som mer valgfrihet til familiene eller innskrenking av fedrekvoten. Jeg heller mot det første, spesielt i KrF.

Gammel 27-06-14, 11:59   #15
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg ble også skikkelig sur av dette! Dette vil føre til at færre fedre tar ut permisjon, og får fjernere forhold til barna sine, samtidig som færre mødre jobber og derfor blir mindre selvstendige i tilfelle noe skjer og de feks blir skilt. En viss prosentandel blir jo skilt etter hvert også, og da er det vanskelig for mødrene å klare seg, mens fedrene får et dårligere utgangspunkt i forhold til barna. GRRR!

Gammel 27-06-14, 12:09   #16
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Jeg ble også skikkelig sur av dette! Dette vil føre til at færre fedre tar ut permisjon, og får fjernere forhold til barna sine, samtidig som færre mødre jobber og derfor blir mindre selvstendige i tilfelle noe skjer og de feks blir skilt. En viss prosentandel blir jo skilt etter hvert også, og da er det vanskelig for mødrene å klare seg, mens fedrene får et dårligere utgangspunkt i forhold til barna. GRRR!

Ikke sant? Dette er jo dårligere for alle.

Jeg blir så trist.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-14, 12:12   #17
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Venstre er ikke til å stole på, jeg er stygt redd de får flertall for dette. KrF må vel juble over forslaget.

Gammel 27-06-14, 12:19   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble et stort spørsmålstegn da jeg leste forsiden på Aftenposten i dag. Hvordan kan man kalle det pappaperm hvis den kan overføres til mor?

Det virker som om likestillingsministeren har misforstått hva jobben hennes består i.

Gammel 27-06-14, 12:42   #19
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Men er det noe bedre det som foregår noen steder i dag hvor fedrene såkalt tar ut fedrekvoten, men det som skjer er at fedrenes bedrift betaler mor for å være hjemme uten lønn fra sin jobb.

I forhold til statistikken ser det ut som om disse fedrene tar pappapermisjon, mens de i realiteten har overført dette til mor.

Med det nye forslaget vil man ihvertfall kunne få statistikker som man kan stole mer på.

Hvis alle fedre faktisk hadde tatt den permisjonen som de later som de tar, så er jeg helt enig i at dette forslaget er dårlig. Men slik den virkelige verden er tror jeg vi kan få mer fokus på at det er en lang vei å gå for å få flere fedre til å ta sin pappapermisjon med det nye forslaget enn slik det er i dag. Det er vanskelig å få fokus på de rette tingene når statistikken "lyver".

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-14, 12:48   #20
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Men er det noe bedre det som foregår noen steder i dag hvor fedrene såkalt tar ut fedrekvoten, men det som skjer er at fedrenes bedrift betaler mor for å være hjemme uten lønn fra sin jobb.

I forhold til statistikken ser det ut som om disse fedrene tar pappapermisjon, mens de i realiteten har overført dette til mor.

Med det nye forslaget vil man ihvertfall kunne få statistikker som man kan stole mer på.

Hvis alle fedre faktisk hadde tatt den permisjonen som de later som de tar, så er jeg helt enig i at dette forslaget er dårlig. Men slik den virkelige verden er tror jeg vi kan få mer fokus på at det er en lang vei å gå for å få flere fedre til å ta sin pappapermisjon med det nye forslaget enn slik det er i dag. Det er vanskelig å få fokus på de rette tingene når statistikken "lyver".

Men hvor utbredt er slik praksis da, Elg? jeg kjenner ingen som har gjort slik du beskriver, og har alltid tenkt at det må være et marginalt problem - det er ikke snakk om tusener der ute som har jobber der arbeidsgiver gladelig betaler for slik, vel?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:44.