Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ville dere tatt hull i ørene på barnet deres?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-07, 20:32   #1
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville dere tatt hull i ørene på barnet deres?

Lillemor på fire har ytret ønske om det, men det er helt uaktuelt på lang tid ennå. Jeg tror jeg en gang sa til henne at det kanskje kan diskuteres når hun begynner på ungdomsskolen.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 21:07   #2
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg gjorde det på 4-åringen min, etter hennes eget forlangende. Det har ikke vært noe problem. Hun er nå over 20.

Gammel 22-05-07, 21:22   #3
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldstemann skal få hull i ørene når hun blir 10 år. Hvis hun husker at jeg har lovet henne det når den tid kommer

Selv har jeg hull i ørene, husker ikke helt nå jeg fikk, men jeg kan maks ha øredobber i en kveld før ørene blir røde og ømme. Og det selv om jeg har nikkelfri, allergisikre osv.

Gammel 22-05-07, 21:56   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk hull i ørene da jeg var 5 år, etter massiv masing fra meg. Jeg er vokst opp i "stæsj"-butikken til besteforeldrene mine. Både mamma og besteforeldre var skeptiske, men jeg fikk lov til slutt.

Hun får det ikke uten masing. Siden vi bor her vi bor, så er hull i ørene ganske så vanlig selv på helt små jenter. Derfor kan det hende at masingen starter tidlig. Vi får se. Jeg stiller meg ikke veldig negativ i utgangspunktet, men dette får bli hennes valg.

Gammel 22-05-07, 23:16   #5
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Du store.. du all verden. Her har eg tydeligvis gått glipp av noko stort.

I hin hårde dager med permanet i håret og rekecoctail til forrett fekk vi alle hol i øyrene i vekene før konfirmasjonen. Det var vel nesten som ein del av overgangsritualet. Litt smerte og alt det der, og vips er ein voksen

Jaja, eg blir vel håplaust gammaldags eg då. Dei hola eg fekk i øyrene er grodd igjen for mange år sidan, og eg savnar dei ikkje. Men jentungen (og guten?) kan få hol i øyrene om dei vil, men syns godt dei kan ha nådd skulealder i alle fall..

(Tjorven75: dette skurrar heilt for meg altså! Tjorven var liksom ikkje jenta som fekk hol i øyrene då ho var 5 ! )

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 01:38   #6
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

(Tjorven75: dette skurrar heilt for meg altså! Tjorven var liksom ikkje jenta som fekk hol i øyrene då ho var 5 ! )

Det fikk forresten jeg også.

Gammel 23-05-07, 10:49   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, hvis guttene mine skal ha bling i ørene skal de være gamle nok til at de skjønner konsekvensene. Og betale selv.

*nikkelallergi er kjipt. Og dyrt for mannen, siden jeg spotter fake etter to sekunder! *

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 11:28   #8
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Moren min har så lyst til at Malin skal få hull i ørene, at hun spør henne om hun har lyst på hver gang vi er der. Men Malin svarer "Nei" hver gang.

Jeg er ikke noen fanatiker på alder, men jeg venter til hun spør etter selv. Skjer det neste uke, så får hun neste uke. Skjer det om fem år, så får hun om fem år. (Hun er fire og et halvt nå. )

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 14:52   #9
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Skolealder er minstekarvet her i huset, og hun får det uansett ikke før hun selv spør om det.
Jeg var 10 år og tanta mi fikk mast på mamma så jeg fikk lov.

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 16:59   #10
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ms.Lee, her.

Jeg er ikke noen fanatiker på alder, men jeg venter til hun spør etter selv. Skjer det neste uke, så får hun neste uke. Skjer det om fem år, så får hun om fem år. (Hun er fire og et halvt nå. )

Der er jeg også. Min er 2 år og har ikke kommet lenger enn at hun synes det er rasende festlig å turne/henge/dra i mine store øreringer. Au! Hun får bestemme selv, men da skal hun være såpass stor at hun i hvert fall klart og tydelig kan si "mamma, jeg vil ha hull i ørene!".

Gammel 23-05-07, 15:18   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Verk og allergi, selvfølgelig. Har slitt mye med det selv. Nerver vet jeg ingenting om, og har ingen fornuftige linker til noen ting.

Gammel 23-05-07, 15:43   #12
Hermine
From Gokk With Love

Hermine sin avatar

Hvor: Alta
Hermine er litt kulHermine er litt kulHermine er litt kul
Standard

Jeg har en gang i tiden lovt eldstejenta at hun får ta hull i ørene når hun blir 13 år. Hun blir snart 12, så vi får se om hun fortsatt vil om et års tid.

Selv var jeg 30 år før jeg tok hull i ørene, og jeg har vært litt plaget med verk og betennelser.

Gammel 23-05-07, 16:00   #13
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hermine, her.

Jeg har en gang i tiden lovt eldstejenta at hun får ta hull i ørene når hun blir 13 år. Hun blir snart 12, så vi får se om hun fortsatt vil om et års tid.

Selv var jeg 30 år før jeg tok hull i ørene, og jeg har vært litt plaget med verk og betennelser.

Det sies jo at barn leges bedre enn voksne. Sår gror fortere og bedre. Når man blir voksen, og eldre, så er huden mindre elastisk og vevet leges ikke så raskt. Så kanskje er det ikke noe poeng i å vente til man blir 30 med å ta hull i ørene.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 16:16   #14
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat når det gjelder hull i ørene, har jeg hørt at allergi kan fremprovoseres dersom man tar hull tidlig. Jeg har ikke lest det selv, så om det stemmer vet jeg ikke.

Jeg har selv nikkelallergi, og vil ikke la mine barn ta hull i ørene for tidlig. Per i dag, er "for tidlig" før tenårene.

Gammel 23-05-07, 16:15   #15
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I og med at to av dem har fått, så må jeg vel svare ja på dette spørsmålet. Poden fikk bling da han var 5 (nå er han 13 og har den ennå), storesøster fikk da hun var 4 1/2.
Lillesøster får ikke. Jeg har blitt eldre og klokere, fått ny viten og kunnskap - noe som går ut over det stakkars barnet. Som altså må vente til hun blir stor.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 16:19   #16
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke med det første nei. Han har ikke forhandlingsrett før han blir tenåring.

Gammel 23-05-07, 16:27   #17
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Bare lurer på hvorfor man er mer utsatt for nikkelallergi når man tar hull i ørene som barn? :uvitende:

De øredobbene man får når man tar hull i ørene er jo av plast og senere må man jo ikke nødvendigvis kjøpe juggel. Mye fint i sølv og gull også.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 16:47   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Bare lurer på hvorfor man er mer utsatt for nikkelallergi når man tar hull i ørene som barn? :uvitende:

De øredobbene man får når man tar hull i ørene er jo av plast og senere må man jo ikke nødvendigvis kjøpe juggel. Mye fint i sølv og gull også.

Mine første var i kirurgisk stål, som jeg etterhvert reagerer på. Det gjør jeg også på sølv, og "billige" gulldobber. At det står nikkelfritt på det betyr stort sett ikke at det er 100% nikkelfritt, det er det vel skrevet før i tråden at det kun er titan som kan skilte med.

Gammel 24-05-07, 14:22   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Mine første var i kirurgisk stål, som jeg etterhvert reagerer på. Det gjør jeg også på sølv, og "billige" gulldobber. At det står nikkelfritt på det betyr stort sett ikke at det er 100% nikkelfritt, det er det vel skrevet før i tråden at det kun er titan som kan skilte med.

Titan er heller ikke 100% nikkelfritt. Og i en test Forbrukerrapporten hadde for noen år siden, hadde alle smykkene de testet - både av titan og kirurgisk stål - høyere nikkelinnhold enn tillatt. Du kan lese om det her (link til PDF-rapporten til høyre på siden).

Gammel 24-05-07, 15:00   #20
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Mi eldste fikk når hun spurte etter det selv og det var rundt 6-7 års alderen. Ho er ikke plaget med allergi og vi er påpasselig med at øredobbene er nikkelfri og av ekte vare. Ho går heller ikke konstant med de i ørene.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:13.