Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Florida

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-14, 23:37   #1
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Florida

[quote=Niobe;4043152

Å, nå savner jeg Orlando.[/quote]

Jeg og! Hadde fire fantastiske flotte studieår der! Neste gang blir det med barna, noen uker. Lurer på når jeg får det til.......

Gammel 13-08-14, 23:06   #2
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville vurdert å leie hus, eventuelt sammen med reisefølgefamilien. Vi gjorde det i januar og skal det igjen i oktober i Orlando-området, det er betydelig billigere der enn andre turiststeder i Florida. Sist betalte vi vel 7000 for en uke (leide noe lenger), da hadde vi tre bad, fire soverom, spillrom med biljard og slikt og eget, oppvarmet svømmebasseng, cirka 20 minutter fra Magic Kingdom og 25-30 fra Universal. Homeaway.no (com/co.uk). Mange utleiehus ligger i resorts som har et felles club house med ett eller flere større basseng også.

Jeg ville sjekket outletbound.com og funnet noe som var på ruta deres, men unngått outletene i Orlando. De og Sawgrass Mills i Ft. Lauderdale er vanvittig overbefolkede sammenlignet med de fleste andre steder. Sportsklær, sko og bakeutstyr er spesielt billig, mye annet også forsåvidt.

Jeg liker vestkysten best i forhold til strender, og the Panhandle, rundt Pensacola og Panama City, men det er litt upraktisk om dere vil ned til Florida keys. Fort Myers Beach er fint for sånn laid-back surferstil-småby, derfra kan man forresten ta båt til Key West mener jeg det var - koster litt ekstra å ditche bilen og leie en ny, men fint å slippe å kjøre begge veier.

Norwegian har vært fint så langt. Har også leid bil via websiden deres, det var billigere enn de direkteutleiene vi sjekket.

Universal Islands of Adventure har mye moro for den aldersgruppen, Magic Kingdom ikke like mye - men den er jo liksom Disneyparken over alle. Mulig disse kombibillettene med inngang til Universal + Islands of Adventure + Busch Gardens + Sea World + Aquatica vannpark kunne være noe, da har du fire parker i Orlando og en på vestkysten. Jeg ville hatt to dager i Universal tror jeg, og sånn hurtigpass hvor du kan skippe køer en av dagene. Brukt det for alt det var verdt en dag, og gjort Harry Potter-ting den neste (hurtigpassene gjelder ikke på de største tingene der).

Everglades e.l med luftputebåter og alligatore (du finner dem flere steder i staten, men Everglades er mest kjent) ville jeg anta kunne fenge aldersgruppen ungdom.

Gammel 13-08-14, 23:17   #3
Pelen

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, leie hus skulle jeg også vurdere. Veldig vanlig i Orlando.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 23:25   #4
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tusen takk for tips og info, FP kan og vet alt!

Felles leie av hus kan være aktuelt på deler av turen, men ikke tre uker i strekk. Jeg tror det blir i meste laget for de introverte i familien.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 23:27   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi var blant annet i Florida i sommer.

Vi leide hus i Encantada gjennom itrip.com. Funka utrolig bra. 3 soverom, 3 bad og et lite privat svømmebasseng i tillegg til flere basseng ved resepsjonsområdet.

Men først var vi noen dager på stranda like utenfor St Augustine (USAs eldste by). Ålreit og relativt rolig by og veldig avslappende strand (i motsetning til de andre strendene vi besøkte). Anbefales hvis dere ønsker noen roligere dager.

Og så ett tips som jeg har savnet her inne ellers: i Disneyparkene er fast pass gratis! Man melder seg på tidsslotter til konkrete aktiviteter og kan fylle på etterhvert. Det skjønte ikke vi da vi besøkte Epcot, og vi traff flere nordmenn som heller ikke hadde skjønt det. Vi reddet oss inn da vi besøkte Magic Kingdom, og fikk orden på det der.

Hvis du veldig gjerne vil besøke én og bare én Disneypark, så velger du Magic Kingdom. Attraksjonene er mindre fartsfylte og mindre skumle enn hos Universal, men det er nå tross alt litt magisk!

Gammel 13-08-14, 23:55   #6
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Og så ett tips som jeg har savnet her inne ellers: i Disneyparkene er fast pass gratis! Man melder seg på tidsslotter til konkrete aktiviteter og kan fylle på etterhvert. Det skjønte ikke vi da vi besøkte Epcot, og vi traff flere nordmenn som heller ikke hadde skjønt det. Vi reddet oss inn da vi besøkte Magic Kingdom, og fikk orden på det der.

På kartet man får utdelt i inngangen står det ganske greit forklart hvordan fastpass systememet fungerer i Disney-parkene. Årets løsning var ny, vi likte den gamle bedre.

Våre er 12 og 15 år, i år var vi i Magic pga. reisefølge, og kort fortalt - neste gang vi skal i Magic er med eventuelle barnebarn.

DownTown Disney var ett mareritt denne sommeren, de driver med full utbygning av nytt stort parkeringshus og flere nyheter på selve walken. Alt skal stå ferdig til våren 2015. DineIn kino anbefales på det varmeste. Hercules, tapas, Mojito alt servert på ditt egne bord passet meg ypperlig. :knegg

Epcot - de starter ombygning av den Norske pavilijongen nå i vinter, tema og attraksjon med Frozen som tema. Det blir stas!

Ang priser Orlando og ellers i Florida. Orlando er ett av få områder i Florida som har lov til å drive short-time rental, dvs. haugevis av utenlandske kjøpere m/ditto management. Eierene går igjennom strenge kontroller fra pest og renhold, til om vi betaler nok skatter og avgifter, de er inni kjøkkenskapene og sjekker at alt er rent og man får da "diplomer" som henger i leiligheten som forteller hvilke instanser som har vært innom. Vi har f.eks. pestcontroll 1 gang pr måned, dvs. det skal være fritt for skadedyr som f.eks. kakkerlakk (kan ikke garantere for dette utendørs). Ellers i Florida er ikke det tillatt med short-time rental, dvs. man får lov til å leie ut hus/leilighet maks 2 ganger pr år, på kystene er det derfor mange private tilbydere og små beach-hus til en helt annen pris en hva man finner i Orlando-området, de driver utleie på en litt annen måte enn det gjøres i Orlando området. Dette er jo for at utlendinger ikke skal kunne kjøpe opp perler langs kysten og presse prisene opp, men for at amerikanske borgere skal ha en reell mulighet til å bosette seg på de fineste plassene - en fin ordning syntes jeg.

Sist redigert av Fløyel : 17-08-14 kl 00:16.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-14, 10:38   #7
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi er også i planleggingsfasen for USA-østkyst neste sommer, keep it comin'!

Gammel 14-08-14, 10:55   #8
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Vi var også i Florida i sommer. Riktignok ikke i Orlando, det gjorde vi unna for et par år siden, riktignok var vi ikke i Disney (bortsett fra Epcot), men Universal anbefales veldig for store barn. Vi hadde de billettene Fløyel linker til. Bodde på hotell, så kan ikke hjelpe med leilighet.

I år var vi på vestkysten av Florida. Stas. Naples var fantastisk! Vi bodde på et hotell helt nede på stranda, er dere innom Naples anbefaler jeg middag på restauranten der eller drink i baren, begge deler ved solnedgang.

http://www.naplesbeachhotel.com/

Anbefaler også luftbåt i Everglades, stor stas for små og store. Vi var også i Clearwater, det var helt OK, veldig annen stemning enn i Naples (mer Syden-stemning). Masse fine steder på vei ned fra Clearwater. Vi kjørte "gamleveien" langs kysten i stedet for motorveien. Sanibel Island var vakkert. Vannet i gulfen er overraskende varmt.

Florida keys syns jeg var helt OK, men absolutt ikke turens høydepunkt. Vi fløy til Tampa, og hjem fra Miami. Leide bil hos Hertz, men tidligere har vi brukt Dollar, anbefaler de også, aldri hatt noen problemer. Hvis du leier hos Dollar bør du registrere deg som express-kunde, så slipper du den evig lange køen. Koster ingenting.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-14, 10:59   #9
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Turens høydepunkt var forresten å svømme med Sjøkuer. Superstas. Det var lavsesong (vinter er høysesong), så det var ikke så mange der, og vannet var litt grumsete - men det var kjempegøy likevel. Kan bare gjøres i Crystal River. Det er mange forskjellige tilbydere, vi brukte disse:

Kjempefornøyd - det var tydlig at de var opptatt av at sjøkuene hadde det bra, det var det nok ikke alle som var. http://riverventures.com/

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-14, 22:31   #10
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Turens høydepunkt var forresten å svømme med Sjøkuer. Superstas. Det var lavsesong (vinter er høysesong), så det var ikke så mange der, og vannet var litt grumsete - men det var kjempegøy likevel. Kan bare gjøres i Crystal River. Det er mange forskjellige tilbydere, vi brukte disse:

Kjempefornøyd - det var tydlig at de var opptatt av at sjøkuene hadde det bra, det var det nok ikke alle som var. http://riverventures.com/

Åh, fikk dere svømt med dem? Det stod høyt på min ønskeliste, men jeg fikk aldri gjort det. Jeg elsker manatees!

Gammel 14-08-14, 11:12   #11
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Henger meg på her jeg også, da vi også skal til Florida enten neste sommer eller sommeren etter.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-14, 11:32   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Akseliane, her.

Vi er også i planleggingsfasen for USA-østkyst neste sommer, keep it comin'!

Vi reiste "hele" østkysten i sommer. Startet i New York og avsluttet i Orlando. Vi hadde en super ferie, og synes faktisk ikke at vi kjørte så mye (bare en dag med langkjøring - 6 timer). MEN; det var en svært innholdsrik ferie, og jeg føler meg ikke akkurat avslappet etter denne sommeren.

Gammel 14-08-14, 15:31   #13
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi reiste "hele" østkysten i sommer. Startet i New York og avsluttet i Orlando. Vi hadde en super ferie, og synes faktisk ikke at vi kjørte så mye (bare en dag med langkjøring - 6 timer). MEN; det var en svært innholdsrik ferie, og jeg føler meg ikke akkurat avslappet etter denne sommeren.

Det er dette vi tenker også, at vi må ha med NY. Og kjøre, spesielt vil mannen det. Jeg har tenkt litt som du sier, det blir veldig mye aktivitet og program. Men en slags kombinasjon håper jeg vi får til.

Hva gjorde/så dere på veien mellom NY og Orlando, noe som an-/avbefales?

Gammel 16-08-14, 22:32   #14
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av Akseliane, her.

Hva gjorde/så dere på veien mellom NY og Orlando, noe som an-/avbefales?

Det er mange flotte byer mellom NYC og Orlando. Kan komme med en lengre liste............

Gammel 16-08-14, 22:35   #15
millact

Standard

Jeg kjente Orlando godt før, har bodd der i fire år og vært tilbake endel ganger etter det. Men jeg antar at byen har endret seg, sikkert vokst enda mer, bygget ut mer osv.

Men jeg anbefaler i alle fall Universal Studios for større barn/ungdom.

Key West synes jeg er flott. Det er liksom noe helt annet. Jeg skal definitivt tilbake.

Clearwater og nedover liker jeg godt. Likeså synes jeg St. Augustine er koselig.

NASA er ellers noe jeg anbefaler. Ikke langt unna ligger Cocoa Beach.

Gammel 17-08-14, 00:36   #16
millact

Standard

VR: Jeg studerte fire år i Orlando. Fløy stort sett (OK alltid minus en gang) via Newark. Jeg hadde som regel fem timer transfer. Da hadde jeg godt med tid, litt for god, men tiden går fort i immigration osv.

Jeg har forresten fløyet med Icelandair en gang fra Orlando og til Norge. Det var svært så praktisk å slippe Newark altså!

En annen gang fløy jeg med Sabena via Brussel, også greit. For det meste fløy jeg SAS via Oslo eller København.

Gammel 11-09-14, 02:06   #17
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Kan melde om at Norwegian nå har lagt ut flyvninger for 2015. Noen som har erfaring med Worldquest resort?

Gammel 11-09-14, 09:27   #18
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

Kan melde om at Norwegian nå har lagt ut flyvninger for 2015.

Oppdaget også Norwegian-billettene denne uka (jada, har sjekket nesten daglig om de skulle dukke opp) men ble litt skuffet over prisene. Billettene er en god del dyrere enn jeg forventet (ser på billetter i juli neste år) og jeg finner bedre priser hos KLM.

Gammel 11-09-14, 10:33   #19
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Selma, her.

Oppdaget også Norwegian-billettene denne uka (jada, har sjekket nesten daglig om de skulle dukke opp) men ble litt skuffet over prisene. Billettene er en god del dyrere enn jeg forventet (ser på billetter i juli neste år) og jeg finner bedre priser hos KLM.

Men med KLM må man vel mellomlande en gang mer? Norwegian flyr jo direkte Oslo-Florida. Det teller en del, for det er jo unektelig litt styr med mellomlanding i USA...

Gammel 11-09-14, 12:43   #20
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Men med KLM må man vel mellomlande en gang mer? Norwegian flyr jo direkte Oslo-Florida. Det teller en del, for det er jo unektelig litt styr med mellomlanding i USA...

Vi har tenkt oss til California og jeg ha funnet KLM-billetter Trondheim - Amsterdam-San Fransisco

Norwegian-billettene som jeg har sett på (juli, inkl mat og baggasje) kommer på ca 38.000 for oss fire (jentene går på voksenbillett) mens KLM/Delta ligger et sted rundt 32-33.000.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:08.