|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Jeg tror ikke det er særlig vanlig, nei, men vår fjortenåring mener selvsagt at det er noe "alle andre" får lov til. Jeg personlig kjenner ikke til noen i vårt nabolag som lar så unge tenåringer være alene hjemme, så jeg tviler egentlig på sannhetsgehalten i påstanden hans. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
© All rights reserved
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Jeg orker ikke gjøre dette til en tenåringsdiskusjon der alle småbarnsforeldrene har fasitsvaret fordi "da jeg var ung", men det er mye mer krevende å ha tenåringer enn det en skulle tro. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)
Jepp, sånn er det. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg har ikke tenåringsbarn selv, jeg har bare "da jeg var ung"-perspektivet, men siden jeg dessverre kunne riste gjenkjennende på hodet av å lese kronikken i HI, må jeg jo bare si meg enig med deg i at tenåringsoppdragelse er vanskelig. Jeg har vokst opp omtrent akkurat samme område som beskrives i kronikken, og kjenner igjen problemene som beskrives i dag fra den gang jeg selv var fjortis. Så kan man legge til en helt annen dimensjon av sosiale medier, og da kan man jo bare forestille seg. Det var utrolig hvordan jungeltelegrafen virket, også før vi fikk mobiltelefoner en gang på videregående.
|
|
|
#5 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Men sosiale medier gjør det jo også mye lettere for foreldre i dag å ha oversikt over hva som foregår? Eller nekter barna å ha foreldre som venner og følgere etter en viss alder?
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Mange har en foreldrevennlig og en for venner som foreldre ikke vet om.
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Halloen!
Jepp, slik er det her, to Insta-kontoer. Og en facebook-konto som han i praksis ikke bruker. I tillegg vet jeg at han er på en del andre sosiale medier, som jeg ikke engang husker navnet på... |
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Mamma jobber som assistent på en ungdomsskole på "bøgda". Tettsted heter det vel kanskje. Ungene som går der er både de som bor i nærheten av sentrum, og de som bor mer på "bygd".
|
|
|
|
#10 |
|
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)007: veldig godt beskrevet!
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)En annen ting jeg tenker på er det med å kjenne andre foreldre og verdien i det. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Hvis man skal få med seg litt av det som skjer må man være tilgjengelig. Fysisk og mentalt. Jeg har mye mer tid for meg selv og til meg selv. Men tilgjengelig mer eller mindre hele tiden. Jeg tenker at det er viktig å være åpen, tilgjengelig og interessert, men ikke drive gravende utspørringer. Forståelsefull, grensesettende og ikke fordømmende når man får informasjon. Det er en hårfin balansegang. Det er uansett utrolig viktig å ikke være naiv. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Fola Blakken
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Jeg syns det er en vanskelig balansegang å være tenåringsforelder. Balanse mellom å gi tillit og å holde kontroll og oversikt. Balansere mellom "Jeg aksepterer ikke at du drikker før du er 18" og "Hvis du likevel skulle dumme deg ut og drikke og bli syk/redd/strandet uten transport etc, så må du ringe meg, og jeg skal ordne opp."
|
|
|
|
#14 |
|
Superaktiv
Medlem siden: May 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Og det meste på insta skjer på direct meldinger. Ikke så lett å ha oversikt der. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Halloen!
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Der ser du....Direct-meldinger på Insta? Visste ikke at det eksisterte en gang. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Gal kattedame
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Joda, jeg kjenner igjen det han skriver i kronikken. Vi bor i en middels stor by, på det man vel kan kalle "vestkanten" her (selv om det er nord)
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Jeg skummet denne da den ble delt i helgen, og det første jeg tenkte var "fy faen, for en fyr! Hvis han vet sånt om ungene til folk han kjenner så må han da for pokker si fra!!". Jeg hadde blitt lynforbanna om noen visste sånt og ikke sa det til meg, og jeg VET at jeg ville sagt det om jeg visste det. Jeez, jeg er den som sender epost til foreldre til barn i klassen med "heihå, jeg vet at jeg gjerne ville hatt beskjed om det var mitt barn, og vi har jo ikke kontroll noen av oss på hva ungene driver med på skoleveien, så jeg tillater meg å være geskjeftig jeg.
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Jeg er enig med deg i at jeg er mer redd for alkohol, og da speiselt sprit som det er tilnærmet umulig å drikke fornuftig for en ungdom. Man rekker å få i seg en ekstremt farlig mengde før man i det hele tatt merker det. Øl og til dels vin blir man jo full i magen av før man blir ekstremfull i hodet.
Men denne er jeg ikke enig i. De aller fleste jeg vet om som har prøvd hasj har gjort det i helt edru tilstand. Hallusinogener er jeg litt usikker på, men jeg tror det har mer med hvilken gjeng du sitter sammen med når du blir tilbud, enn om du er full eller ikke.
|
|
|
#19 |
|
anglofil
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Jeg må si jeg er mest bekymret over at bruk av cannabis har blitt så vanlig her i Oslo som det nå ser ut til å ha blitt. Jeg bor i en bydel der jeg ser og lukter Cannabis nesten overalt, også der jeg jogger, men at det er blitt så alment akseptert som det tydeligvis har blitt blant ungdommer får alarmklokker til å ringe i mitt hode også.
|
|
|
#20 |
|
anglofil
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Og ja, jeg vet cannabis også "alltid" har et rusmiddel i ungdomsmiljøer men jeg har vært inne å lese noen av rapportene på NOVA og det er jo helt påfallende at dette er en nyere fenomen (den stille aksepten av å vite at ungdommen røyker hasj).
|
![]() |
|
|