|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan "slanke" en 13-åring?
Jeg ville startet her. Med å begynne å snakke om det. Det hjelper nok ikke på vekten, men det er viktig å ha et så lite skam- og tabubelagt forhold til kropp og vekt som mulig. Sist redigert av indie : 06-03-15 kl 13:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvordan "slanke" en 13-åring?Jeg har en snart 13-åring som ikke er det minste tykk, men hun er bedagelig som en labrador foran peisen og for at fysisk aktivitet skal falle like naturlig som å pusse tenner, så må det automatiseres. Jeg trener med henne flere ganger i uken, det er faktisk aller mest for egen del, men jeg sier til henne at hun må "dra meg", mens det i realiteten er jeg som drar henne. Vi trener styrke/pilates sammen og skal begynne å jogge litt. Hun syns faktisk ikke det er sykt kleint, selv om hun er veldig på løsrivelse og vi ikke er noen klengefamilie.
![]() |
#24 |
I mål
|
![]() Sv: Hvordan "slanke" en 13-åring?Jeg ville tenkt at hovedproblemet var snoking etter godteri og kjeks, ikke at han har frukt i matpakka. Det har lite for seg å fjerne en banan om han spiser kjeks og godteri stadig vekk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Hvordan "slanke" en 13-åring?Ett viktig spørsmål er: Er han kommet i puberteten ennå? Har han startet på vekstspurten sin? Hvis ikke ville jeg ha ventet med den store praten og bare stille og rolig tatt noen av grepene som er nevnt her med å ikke ha snopemat i hus og sånn.
![]() |
#26 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan "slanke" en 13-åring?Korleis er middagene då? Er det mykje grønnsaker der, og Fullkornsspaghetti og ris de bruker? Saus?
![]() |
#27 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Hvordan "slanke" en 13-åring?Jeg synes gutten din høres svært aktiv ut med to treninger og 3 km hver vei. Og at to skiver til lunsj er lite. Kanskje få inn mer protein til lunsj, kylling, egg, salat med kjøtt, fordi det gir bedre metthetsfølelse. Send også med til kl 15 mat, type grove skiver, slik at han ikke fristes til snop eller overspiser til middag.
![]() |
#28 |
I mål
|
Kalorimessig har det virkelig ingenting å si om man spiser fullkornsspaghetti og ris, det er enorme mengder kalorier uansett. Det er kun mengden som har noe å si. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvordan "slanke" en 13-åring?Ris og pasta er ikke noe noen trenger så mye av, jeg ville erstattet det med grønnsaker. Her i huset er søtpoteter en hit for tiden, jeg deler dem i biter og rister dem rundt i en brødpose med maizena, salt, pepper og evt annet krydder og steker dem i ovnen med ørlitt olje. Kjempegodt.
![]() |
#30 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Hvordan "slanke" en 13-åring?Min nå 13 åring har ikke vært slank før nå som han har strekt seg mer. Ser at kroppen hans blir annerledes og at han får muskler.
![]() |
#31 |
This is normal!
|
Det kommer litt an på intensiteten på treningene og om veien som sykles er flat eller bakker, tenker jeg. Det er ikke sikkert at dette er "svært aktiv" eller nok trim for en 13-åring.
![]() |
![]() |
#32 |
blid
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hvordan "slanke" en 13-åring?Det er kanskje ikke så lett å motivere en 13-åring til gåturer og joggeturer sammen med foreldre, men våren er jo en flott tid for sykkelturer. En times sykkeltur i litt kuppert terreng, er jo fin trening. Ellers så er jo "trampoline-sesongen" rett rundt hjørnet. Det pleier å bidra godt til hverdagsaktiviteten hos oss
![]() |
#33 |
|
![]() Sv: Hvordan "slanke" en 13-åring?Rydd skapene. Det må vi gjøre her også nå. Ikke pga overvekt, men pga junior på sju fint kan finne på å snoke i dem om han står opp først. Ekstra lettmelk og vann til drikke. Bytt ut litt av frukten med grønnsaker. Får han tak i penger på noe vis sånn at han snoper i skoletid/rett etter skolen? Det skal mye trening til for å gjøre opp for en snickers eller en burger. Av middagsmat er ungene mine veldig glad i pasta og kan spise store mengder. Kanskje du kan kutte litt ned på det? Kalorimessig gjør det jo ikke noe forskjell om det er fullkorn eller ikke. Hva med egg og skinke på lunsjen f.eks. Egg metter lenge synes jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
En som trener
|
Uenig, fiber metter og har mange andre gunstige effekter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvordan "slanke" en 13-åring?Og så er det mye mindre "lettspist" - det går mindre mengder, rett og slett.
![]() |
#36 |
Shake it out!
|
Dette er veldig viktig. Helst bør man stoppe før man er mett, for metthetsfølelsen kommer etter en stund. Jeg har en slank gutt, og han er sånn som alltid stopper når han er mett, uansett hvor godt han liker det han spiser. Jeg har aldri hørt ham klage over at han har forspist seg eller er stappmett. Søsteren derimot kan spise til buksa må knappes opp. Hun er slank nå, men det er fordi hun har lært å begrense seg (og nok også fordi hun tar en medisin som reduserer matlysten).
![]() |
#37 |
I mål
|
Selvsagt. Vi bruker bare fullkorn selv. Men for en gutt på 13 som er veldig glad i middag vil det kalorimessig løse lite å bytte, og temaet i tråden går jo mer i den retning.
Tja. Det tror jeg varierer veldig. Ingen spiser mindre hos oss. Er man skikkelig glad i pasta, går det like mye ned. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Hvordan "slanke" en 13-åring?Enig med apan, vi har så å si alltid fullkornsvarianter. Det legger ingen demper på inntaket for trettenåringen her, som er svært glad i pasta. Men han er en tynn gutt og jeg begrenser aldri mengder til ham. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan "slanke" en 13-åring?Jeg tenker du kunne prøvd å høre litt om hvorfor han ikke ønsker å bade uten t-shirt osv - og da kan det også være lettere å komme litt i snakk om at mer bevegelse og passe litt på hva man spiser kan komme opp som tema. En på 13 vet vel allerede det vil jeg tro, men det er jo ikke så lett å gjennomføre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Fortynnet
|
Akkurat når det gjelder pasta så merker jeg selv ingen som helst forskjell på fin/fullkorn, verken når det gjelder hvor mye jeg må ha for å bli mett eller hvor lenge metthetsfølelsen varer. Jeg blir veldig fort sulten og sugen igjen etter et måltid med pasta, spesielt dersom det er lite grønnsaker involvert. Derfor har jeg redusert både antall middager med pasta og hvor mye jeg spiser av det, pluss at jeg ofte velger fullkornvarianten. (Hvis jeg skal lage en pastarett der smak er prioritert fremfor sunnhet, så velger jeg den fine - jeg syns den smaker bedre). For trettenåringen her sin del, så er ikke vekt/kalorier noe vi trenger å tenke på. Så han får spise så mye pasta han vil de gangene vi har det, hvis han også spiser en fornuftig mengde av kjøttet/grønnsakene og ikke bare spaghettien. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|