Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Gode, langtidshevede grovbrød

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-15, 19:45   #21
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.254
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode, langtidshevede grovbrød

Hvordan? Fyller du hele gryta?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-15, 20:04   #22
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.174
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode, langtidshevede grovbrød

Nei. Spørs litt hvor stor gryte du har. Jeg har en "vanlig" størrelse, og en DIGER. På den vanlige bruker jeg en deig av 4 dl vann og 500 g mel. På den digre så dobler jeg, altså 8 dl vann og 1 kg mel.

Jeg setter deigen kvelden før. Bare hvetemel blir deilig loff. Jeg kjøper ofte den der "mel til grovbakst" og bruker 300g av den og 700 g hvetemel. Pluss salt, og 1 ts tørrgjær, kaldt vann. Bare rør i hop med slikkepott, hiv over et håndkle. Stå over natta. Dra litt i deigen med slikkepotten og la den etterheve litt, f.eks mens ovnen blir varm.

Rist nederst i ovnen, gryta inni kald ovn, 275 grader, når ovnen er varm, tøm deigen oppi gryta, ha på lokk - steik i 30 minutter. Ta av lokk og skru ned til 225 grader, steik 15 min til.

Hvis du er bekymra for om deigen skal sette seg fast, så kan du ha litt mel, eller solsikke-kjerner i bunnen av gryta. Det pleier ikke være et problem altså.

Prøv! Du vil oppleve et kjempeluftig brød som er supersaftig!!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-15, 01:54   #23
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.841
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gode, langtidshevede grovbrød

Ups! Hva smurte du med?

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-15, 02:25   #24
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.868
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode, langtidshevede grovbrød

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Noen som har gode oppskrifter?

Jeg har prøvd hellebrødet til HV, men det ble bare mikk med stekinga. Jeg syns det er utfordrende å få brød som er luftige, uten at de faller fra hverandre.

Det holder opp de er sånn passe grove, de trenger ikke å være bare fiber, liksom.

Du har en oppskrift for passe grove "korttidshevende" brød som du bruker og som funker? Kan du ikke bare bruke den, men med mindre gjær og sette deig om kvelden og la stå svalt til det passer bake dem ut?

Jeg har aldri prøvd selv, jeg bare innbiller meg at det skal funke.

Hvis det er sånn at du sliter med grovbakst generelt, så ville jeg ha gått veien om å lære meg tradde grovbrød først.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-15, 02:27   #25
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.868
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode, langtidshevede grovbrød

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Nei. Spørs litt hvor stor gryte du har. Jeg har en "vanlig" størrelse, og en DIGER. På den vanlige bruker jeg en deig av 4 dl vann og 500 g mel. På den digre så dobler jeg, altså 8 dl vann og 1 kg mel.

Jeg setter deigen kvelden før. Bare hvetemel blir deilig loff. Jeg kjøper ofte den der "mel til grovbakst" og bruker 300g av den og 700 g hvetemel. Pluss salt, og 1 ts tørrgjær, kaldt vann. Bare rør i hop med slikkepott, hiv over et håndkle. Stå over natta. Dra litt i deigen med slikkepotten og la den etterheve litt, f.eks mens ovnen blir varm.

Rist nederst i ovnen, gryta inni kald ovn, 275 grader, når ovnen er varm, tøm deigen oppi gryta, ha på lokk - steik i 30 minutter. Ta av lokk og skru ned til 225 grader, steik 15 min til.

Hvis du er bekymra for om deigen skal sette seg fast, så kan du ha litt mel, eller solsikke-kjerner i bunnen av gryta. Det pleier ikke være et problem altså.

Prøv! Du vil oppleve et kjempeluftig brød som er supersaftig!!

Jeg synes sånne grytebrød er kjempegode, men at de må spises instant. Dvs at jeg synes ikke det funker som hverdagsbrød for en stor familie som vil bake opp store porsjoner.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-15, 07:40   #26
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.174
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode, langtidshevede grovbrød

Jeg har knekt koden på oppbevaring, bruker et koppehåndkle rundt, og bare det. Kan holde seg i flere dager. Men klart, vi lager bare ett av gangen.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-15, 11:54   #27
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.254
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode, langtidshevede grovbrød

Oppskriften vi bruker nå er sånne ferdigpakker og de inneholder jo masse ekstra gluten, så jeg tenkte å få til noe annet. Men jeg skal prøve meg igjen, altså.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-15, 12:43   #28
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode, langtidshevede grovbrød

Skappelbrødet, ikke langtidshevende men det er nydelig og griseenkelt.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-15, 13:14   #29
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.868
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode, langtidshevede grovbrød

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Oppskriften vi bruker nå er sånne ferdigpakker og de inneholder jo masse ekstra gluten, så jeg tenkte å få til noe annet. Men jeg skal prøve meg igjen, altså.

Start med noe som ikke er så grovt, og ikke med mye rug i alle fall. F. eks en pose grovbakstmel og en pose hvetemel, en halv pakke gjær, 12 dl vann/melk/juice, raust med salt og en dasj honning. Elt lenge og så litt til. Så kan man prøve grovere mel, havregryn, frø, kli etc når man har fått litt følelsen for det.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-15, 14:32   #30
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.841
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gode, langtidshevede grovbrød

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Start med noe som ikke er så grovt, og ikke med mye rug i alle fall. F. eks en pose grovbakstmel og en pose hvetemel, en halv pakke gjær, 12 dl vann/melk/juice, raust med salt og en dasj honning. Elt lenge og så litt til. Så kan man prøve grovere mel, havregryn, frø, kli etc når man har fått litt følelsen for det.

Enig! Dess grovere brødene er, dess vanskeligere er det å få dem til. Jeg slumpet meg bort i en lang periode og laget brødene alt for grove. De ble ikke skikkelig stakt / falt sammen / datt fra hverandre. Jeg gikk derfor tilbake til oppskrift jeg hadde notert ned, og så at jeg hadde gradvis brukt mer og mer kli og gryn, noe som vanskeliggjorde det hele. I tillegg hadde jeg brukt for lite salt.

De aller fleste brød man lager på vanlig måte med elting og mye gjør kan man lage soom lagtidshevede, det er jeg rimelig sikker på. Det tar tid å bli kjent med hvordan brøddeigen skal være for at den blir "riktig", så man må nesten prøve seg en del frem. Man må rett og slett analysere brødbakingen sin.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-15, 14:37   #31
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.530
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode, langtidshevede grovbrød

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg så på noen i dag, men de var så bittesmå, de ville ikke holdt til en frokost her i huset en gang.

Jeg liker slett ikke å steke brød i brødform, bare plunder, og det blir altfor mye skorpe. Må man det? Hvorfor?

Nei, man kan jo bake tre brød i en langpanne, f.eks. Det gjorde mor mi hele tida. Bare å smøre dem godt på sidene, så de ikke blir ett diger brød liksom.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no