|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
|
![]() Sv: EAT-konferansenJeg er veldig enig med noen (det er fortsatt gøy!) i "lev som du lærer"-tankegangen, og klarer ikke helt ta Stordalens (på ingen måte nyskapende) budskap helt på alvor før den ikke lenger akkompagneres av en helt vanvittig forbrukskultur i eventene og festene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Glamorøs
|
![]() Sv: EAT-konferansen
Ja, det erjo noe i det. Det kan ikke være Alle Andre som skal gi opp noe.
![]() |
#23 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: EAT-konferansenJeg skjønner ikke helt greia, selv om jeg skjønner mat - bærekraft - ikke kaste mat - tankegangen. Men så er jeg da også evig skeptisk til mange av "bedre-verden"-tilstelningene kronprinsparet deltar på, herunder Dignity day og Verdens unge ledere Forum. Se og bli sett, i mine øyne. Sånn innimellom luksusferier på Scheyschellene og i Mexico. (Jeg er evig skadet mht forutinntathet etter en del samkvem med Mette Marit for lang tid siden, der hun slettes ikke var så koselig som hun ser ut til å være mot lidende personer og italienske motefolk).
![]() |
#24 |
rakkarpus
|
![]() Sv: EAT-konferansenDagsrevyen hadde en litt kritisk reportasje, der reporteren sa noe som at "han så ikke noe konkrete resultater fra fjorårets og dette årets konferanse, kanskje flere vil stille krav om resultater til neste års konferanse."
![]() |
#25 |
This is normal!
|
![]() Sv: EAT-konferansenDu och jag, Pelle.
![]() |
![]() |
#26 |
Permakulturell
|
![]() Sv: EAT-konferansenNå har jeg sett litt på EATs rådgivende organ, og får litt mer respekt for arbeidet bak.
![]() |
#28 |
Pauset
|
![]() Sv: EAT-konferansenJeg tenker at Stordalen tenker at om hun inviterer eliten, så har de mer slagkraft enn mannen i gata. Det jeg har lest om EAT virker lovende, men er veldig enig i at Stordalen burde leve som de selv mener andre burde leve. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: EAT-konferansenJeg et spent på hva dette resulterer i med tanke på beslutninger i tida som kommer. Dette er mennesker med makt til å fatte beslutninger som kan gjøre forandring. Dersom de gjør dette kan det ha stor effekt og betydning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Snøavhengig
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: EAT-konferansenJeg hørte et utrolig engasjerende innlegg av Gunhild Stordalen på ONS-konferansen i fjor (selv om artikkelen ikke yter innlegget rettferdighet) og har veldig sansen for Eat og prinsippene det bygger på. Jeg synes hun bruker effektive virkemidler for å sette fokus på utrolig viktige tema. For meg blir det rett og slett for dumt å bagatellisere budskapet fordi de ikke "lever som de snakker". Verden er i endring og jeg tror slike initiativ er utrolig viktige for at vi skal kunne ha en sjanse til å tilby barna våre en fremtid verdt å leve i.
![]() |
#32 |
Bør lage seg en tittel selv
|
For at det skal bli reell endring må de leve som de snakker og mennesker med så mye makt som det de har må bruke beslutninger til å skape endring. Jeg aner ikke hva hun konkret gjør utenom snakkingen. Det kan hende hun gjør mye. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Leser
|
![]() Sv: EAT-konferansenGrei konferanse. Mer prat enn handling (men oppmerksomhet er også viktig). Dårlig pressedekning. Enig med Rollnes.
![]() |
#34 |
This is normal!
|
Det er mange som reiser rundt med engasjerende innlegg uten at det skaper det minste endring. Å sette fokus på noe skaper heller ikke endring i seg selv. Og jeg må si jeg synes det blir høl i huet å snakke om hvor viktig det er med byer der folk enkelt kan ta seg rundt til fots eller med sykkel når man selv tar privatfly verden rundt. Det blir for dobbeltmoralsk for meg altså. Jeg gjentar meg selv, men det er faktisk sånn at f.eks. en flytur til London forurenser like mye som et halvt års gjennomsnittlig bilkjøring.
![]() |
![]() |
#35 |
Snøavhengig
Det er det. Men jeg har tro på at Eat faktisk greier skape endring. Tross livsstilen til Stordalenparet. Og "halve Norge" drar jo på langhelger i London for tiden, så argumentet ditt der blir litt merkelig for meg. Er det ikke bra at folk som faktisk greier skape publisitet, skape nettverk og initiere ting gjør nettopp dette, selv om de ikke lever karbonnøytralt? Eller er det bedre om de sitter på ræva og nyter det gode liv og tenker på seg selv? I mitt hode trenger vi hver og en som drar verden i en riktig retning, det er nok av krefter som drar motsatt vei, for å si det mildt.
![]() |
#37 |
This is normal!
|
Jeg har lest en del om EAT i det siste ja. Og grunnen til at jeg startet denne tråden er altså at jeg ikke helt får grep om hva de driver med og hvilke resultater det gir (bortsett fra mye publisitet).
![]() |
![]() |
#38 |
Snøavhengig
![]() Sv: EAT-konferansenEnig i at det er et kjempeproblem at vi lever som vi gjør i den vestlige verden. Derfor setter jeg pris på alle initiativ til å gjøre noe med dette. Jeg tror ikke Eat "bare er prat". Jeg tror det er viktig å påvirke beslutningstagere på alle nivåer for å nå de målene som vi akutt trenger. Man skal ikke undervurdere effekten av lobbyering.
![]() |
#39 |
rakkarpus
|
![]() Sv: EAT-konferansenhttp://www.vl.no/meninger/spaltist/e...dskap-1.364759
![]() |
#40 |
can-jur
|
![]() Sv: EAT-konferansenJeg synes denne er god.
![]() |
![]() |
|
|