|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
This is normal!
|
![]() EAT-konferansenDe siste dagene har jeg prøvd å få grep om hva dette EAT-initiativet er, og hva det er som gjør at det omfavnes av kongelige og toppolitikere.
![]() |
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: EAT-konferansenJeg kan for lite om det til å egentlig mene noe.
![]() |
#3 |
This is normal!
|
![]() Sv: EAT-konferansen
Der er jeg enig med deg altså.
![]() |
![]() |
#4 |
Shake it out!
|
![]() Sv: EAT-konferansenJeg tenker at det ikke er greit om det å være rik skal diskvalifiserer en fra å være samfunnsengasjert og at jeg ikke helt klarer å tro at Stordalen gjør dette for å ha enda en fest å vise fram kjolene sine på. Ut over det vet jeg ikke nok om temaet, men jeg synes at dette med mat er viktig og at det umulig kan skade at det blir fokus på det, helt uavhengig av formuen og utseende på de som står bak.
![]() |
#5 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: EAT-konferansenJeg er todelt. Jeg synes det er veldig bra at Stordalen og EAT klarer å få så mye oppmerksomhet rundt et tema som er veldig viktig. Jeg liker imidlertid ikke vinklingen i pressen som får det til å fremstå som dette er noe nytt ingen har jobbet med før, eller jobber aktivt med nå. Det er mange sterke fagmiljøer som virkelig kan utgjøre en forskjell og som bør bli hørt. Jeg er redd det forsvinner i all "se og bli sett"-ståheien rundt EAT.
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
Det er det vel heller ingen som påstår?
![]() |
#7 |
This is normal!
|
Nettopp. Og jeg synes ikke at Stordalen bidrar til å få fram at dette er et felt der det faktisk skjer mye. Retorikken virker for meg å være at "vi gjør det fordi ingen andre gjør det". Men jeg er åpen for at jeg oppfatter det feil altså.
![]() |
![]() |
#8 |
This is normal!
|
Dette har jeg ikke påstått heller. Men jeg mener at hvis man skal være opptatt av bærekraftig forbruk og miljøvern, må man også leve som man lærer, hvis det skal ha et snev av troverdighet.
![]() |
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: EAT-konferansenHer er et motsvar til Rolness, med bruk av hans egene virkemidler. Det er jo et poeng at det muligens er pressen som er blendet av kjendisoppbudet, og dermed ikke greier å refere innhold på en skikkelig måte. Jeg har vel en mistanke om at journalistene som blir sendt for å dekke konferansen kan mer om kongehus enn om miljø.
![]() |
#12 |
This is normal!
|
Det tror jeg generelt er et veldig godt råd til Rolness.
![]() |
![]() |
#13 |
Permakulturell
|
![]() Sv: EAT-konferansenJeg er positiv til at miljøtankegang får såpass stor medieplass. Ellers må jeg sette meg mer inn i hva EAT går ut på. Det virker som om det skrapes i overflater, i hvert fall når for eksempel oppdrettsnæringen kan "friskmeldes" på dette viset.
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
![]() Sv: EAT-konferansenHer er hjemmesiden til EAT: http://www.eatforum.org/
![]() |
#15 |
Shake it out!
|
Det var Rolness jeg tenkte på. Ellers er jeg langt fra uenig med deg. Samtidig så tenker jeg at alt bidrar og selv om jeg har en lite miljøvennlig bil i garasjen og drar på ferie til USA og ellers flyr en del, så betyr det ikke at jeg like gjerne kan slutte å kildesortere og sykle til jobb. Satt på spissen. Selvfølgelig ville det vært bedre og alle lever nøkternt på alle områder. Men det er bedre å veie opp for noe av det man gjør negativ enn å drite i alt fordi man uansett gjør en haug med ting som ikke er bra.
![]() |
#16 |
kan tilsettes alkohol
|
Journalistene skriver om det de skriver om, og nettopp derfor er de kongelige hentet inn for å være trekkplaster. De har ingen annen funksjon enn å skape blest om konferansen. På talelisten er det noen veldig interresante personer, men det er også mange som er der for å trekke publisitet. Jeg håper det kommer konkrete prosjekter og handlinger ut av konferansen, men jeg tror man må over i et annet modus for å få det til.
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
Ja, det kjenner jeg fra mitt eget fagfelt. Det tar enormt med tid fra konferanser hvor vi snakker om utfordringene som alle vet at er der, til det faktisk blir satt i gang nyttige tiltak. Det føles som å gå i sirup.
![]() |
#18 |
kan tilsettes alkohol
|
Jepp, men som jeg skrev i mitt første innlegg, i denne sammenhengen er det ikke slik at det ikke allerede er satt i gang mange gode prosjekter for å løse utfordringene. Det er derfor veldig viktig å få løftet fram det og styrke de gode prosessene som er i gang. EAT kan være med å gjøre det, men da må ikke fokuset være at dette er noe helt nytt.
![]() |
#19 |
This is normal!
|
Det er jeg langt på vei enig i, men jeg mener at det ikke kan gjelde de som skal stå i front og fortelle andre hvordan de skal leve miljøvennlig og bærekraftig. De må faktisk vise gjennom eget liv at de tar det de selv sier på alvor. Da holder det ikke å kjøpe klimakvoter når man flyr privatfly altså. Bærekraftig forbruk koster, også i form av at man må oppgi ting som gjør livet mer komfortabelt, morsomt og lettvint.
![]() |
![]() |
|
|