|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?
Eller de private kan være mer effektive og fleksible, slik at kommunen faktisk sparer penger - særlig der behovet er fluktuerende. Det må selvsagt stilles strenge krav til kvalitet, og tilsyn.
![]() |
#22 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?Og sjokkerende nok er jeg også opptatt av at kommunene driver med deres kjerneoppgaver, nemlig å sørge for innbyggernes ve og vel. Det betyr selvsagt ikke at de må stå for driften egenhendig. Det kan kuttes mye i byråkrati mange steder i landet. Og ikke minst administrasjon av helt uhensiktsmessig mange kommuner.
![]() |
#23 |
maler
|
Jeg synes problemet med privat drift er to ting hvor ingen av dem har med å tjene penger å gjøre:
![]() |
#24 |
Er frisk!
|
Fullstedig enig i hvert eneste ord.
![]() |
#25 |
Prettiest mess ever seen
|
Men det er ikke nødvendigvis riktig. Et anbud er bindende, for begge parter, hvis det ikke står spesifikt at det kan sies opp (og det vil nesten alltid være til den som kjøper tjenestens fordel). Det står jo også kommunen helt fritt å velge hva de vil sette på anbud, og det er altså ikke mange anbud innen helsevesenet som ikke har flust av ansøkere, konkurransen er beinhard (og prisene likeså). Det er f.eks. stor grad av privatisering av omsorg for de aller vanskeligste psykiatriske pasientene som skal bo hjemme, med pleiefaktor på langt over det kommunen har mulighet til å tilby.
![]() |
#26 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?Det fiffige er at denne blå regjeringen er den største "trusselen" mot helprivate helsetjenester, fordi den vil bruke full kapasitet på både offentlige og private sykehus helt om hverandre (i stedet for relativt små kvoter, som det har vært). Det er helseministerens klare mål at privat helseforsikring skal forsvinne, bare fordi det ikke skal være noe behov for det, i hvert fall ikke når det gjelder ventetid.
![]() |
#27 |
Panzerekstremfeminist
|
Dette.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
maler
|
![]() Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?Jeg synes hverken helprivate eller halvprivate helsetjenester er noe galt bare så det er sagt. Jeg bare blir sprø av at man sammenligner epler og bananer når man teller. Det sier seg selv at det går fort med 40-åringer som svinger seg opp i maskinen og kan hoppe ut igjen etter å ha fulgt nøyaktige instrukser et lite timinutt. Mens den pasienten som må inn med fullt anestesiteam og respirator tar en smule lengre tid. Likevel telles de likt når man sammenligner effektivitet. Og finner man noe litt mer enn gjennomsnitlig galt sendes cd med bilder til sykehus. Der en offentlig betalt radiolog ser på bildene i noen timer, diskuterer med folk ute i verden og samarbeider med de som skal gi behandling. Men pengene for undersøkelsen blir der den initialt ble kjørt og tok 10 minutter.
![]() |
#29 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?Men det er klart at private sykehus er mer effektive, det er det da ingen offentlige ortopeder jeg kjenner som krangler på, i hvert fall? De kjører to sykestuer vegg i vegg på menisker, kirurgen går mellom mens stuen rengjøres her, det sys der, og alle tjener penger pr operasjon, ikke pr time.
![]() |
#30 |
maler
|
![]() Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?Vi som jobber i helsevesenet er nok litt for vant til å bli sammenlignet med en effektivitetsgrad som krever en helt annen bygningsmasse og pasientgruppe. Vi får jo betalt etter noe av samme mål. En kode er en kode. At den som sitter på byen sender det inn når det begynner å bli komplisert gjør ikke at sykehusavdelingen får mer betalt per behandling.
![]() |
#31 |
Prettiest mess ever seen
|
Jeg skjønner at det er irriterende, men det er jo systemfeil, ikke egentlig et argument mot å kjøpe tjenester når det er kostnadseffektivt.
![]() |
#32 |
maler
|
Ja, jeg er enig med deg i at man godt kan kjøpe tjenester når det tilfører noe. Jeg vil påstå at det ikke er så kostnadseffektivt som det ofte påstås da det for det første er bukken-til-havresekken-situasjon med undersøkelser og behandling av relativt friske pasienter og for det andre ikke er noe system for håndtering av komplikasjoner utover det offentlige mange steder. Det stikker endel dypere enn "irriterende" da et finansieringssystem som det vi har gir en systematisk nedprioritering av tunge, upopulære sykdommer, barn og eldre. Du har dog rett i at det er et systemproblem. Det er imidlertid litt lite engasjement for å påvirke dette i riktig retning, jeg vil tro delvis fordi det er ganske komplisert og gjør seg dårlig i tabloid presse. Jeg ser imidlertid frem til den politikeren som slutter å sammenligne effektivitetstall og begynner å snakke om god medisin istedenfor.
![]() |
|
|